پرتره

طیب‌نیا رئیس بانک مرکزی می‌شود؟

کد خبر: 1096829

در تازه‌ترین گمانه‌زنی‌ها درباره ریاست بانک مرکزی شاهد مطرح شدن نام علی طیب‌نیا هستیم.

طیب‌نیا رئیس بانک مرکزی می‌شود؟

گروه سیاست سایت فردا – یک ماه از شروع به کار دولت رئیس گذشته و هنوز تکلیف ریاست بانک مرکزی مشخص نیست. شاید علت این بلاتکلیفی همان عدم یکدستی در تیم اقتصادی دولت باشد که خیلی‌ها را نگران کرده است! به هرحال گمانه‌زنی‌ها ادامه دارد.

در تازه‌ترین گمانه‌زنی نیز از علی‌طیب نیا به عنوان گزینه احتمالی نام برده می‌شود. روزنامه «خراسان» این را به نقل از منابع آگاهی نوشته است!

این درحالی است در هفته‌های گذشته اسامی مختلفی برای تصدی این سمت مطرح بود که جدی‌ترینشان علی صالح آبادی، مدیر عامل فعلی بانک توسعه صادرات و رئیس اسبق سازمان بورس در دوران احمدی‌نژاد، محمد طالبی، دبیر فعلی بانک مرکزی و رئیس سابق بانک کشاورزی، محمدرضا فرزین، مدیر عامل فعلی بانک کارآفرین بود که دبیر ستاد هدفمند کردن یارانه ها هم بود و نهایتا همین علی طیب‌نیا بوده‌اند.

طیب‌نیا در دولت اول روحانی وزیر اقتصاد بود که با بالاگرفتن اختلافات در دولت، کنار گذاشته شد. طیب‌نیا را در صورتی که پست بگیرد باید در تیم فرهاد رهبر دانست زیرا ظاهراً رفاقتی قدیمی با او دارد. فراموش نکنیم که وقتی رهبر سکان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی (محصول ادغام سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه) دولت احمدی‌نژاد را برعهده داشت، طیب‌نیا به عنوان معاون اقتصادی و هماهنگی امور برنامه و بودجه مسئولیت گرفت. بعدتر وی به عنوان وزیر اقتصاد روحانی، حکم عضویت و نایب رئیسی شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور را به فرهاد رهبر داد.

درباره تفکر اقتصادی او نیز باید گفت که به مکانیسم‌های بازار به طور کلی باور دارد و کاهش مداخله دولت در اقتصاد را گریزناپذیر می‌داند. از طرف دیگر برخی سخنان وی، او ر به طیف نهادگرا می‌چسباند. همچنین به نظر می‌رسدکه او با شاپور محمدی و عبدالنصار همتی به لحاظ فکری نزدیک است. بریخ معتقدند که اگر طیب نیا رئیس کل باینک مرکزی بشود، به واسطه شخصیت نسبتاً مقاو او، شاهد استقلال بیشتر بانک مرکزی از دولت خواهیم بود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها