کیانی‌راد: مصوبۀ مجلس به‌دنبال دانش‌بنیان‌کردن حوزۀ کشاورزی است

کد خبر: 1097224

علی کیانی‌راد، رئیس «موسسۀ پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعۀ روستایی»: «با اجرای قانون تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی، کمتر دچار پراکندگی در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در حوزۀ زنجیره ارزش خواهیم شد. ضمن آن‌که مدیریت زنجیرۀ ارزش محصولات کشاورزی و غذایی به صورت واحد انجام خواهد شد».

 کیانی‌راد: مصوبۀ مجلس به‌دنبال دانش‌بنیان‌کردن حوزۀ کشاورزی است

سرویس سیاسی فردا: علی کیانی‌راد، رئیس «موسسۀ پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعۀ روستایی»: «با اجرای قانون تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی، کمتر دچار پراکندگی در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در حوزۀ زنجیره ارزش خواهیم شد. ضمن آن‌که مدیریت زنجیرۀ ارزش محصولات کشاورزی و غذایی به صورت واحد انجام خواهد شد».

 

«مدیریت واحد، مراحل پیش از تولید تا مصرف را در برمی‌گیرد، و وزارت جهاد کشاورزی، به‌عنوان متولی بخش، وظیفۀ مدیریت زنجیرۀ ارزش محصولات کشاورزی و غذایی را بر عهده خواهد داشت».

«طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی در ۱۴ ماده از سوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس تهیه شد و پس از بررسی طی چند ماه در صحن مجلس به تصویب اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است. این طرح برای بررسی، تأیید نهایی، و تبدیل به قانون به شورای نگهبان ارسال شده است».

«یکی از موارد مندرج در طرح فوق این است که دولت‌ها و سیاست‌گذاران در طول زنجیرۀ ارزش محصولات کشاورزی و غذایی باید نقش هدایت‌کننده و حمایت‌کننده داشته باشند و تشکل‌ها و صنوف کشاورزی بخش مهم اجرا و تصدیگری را بر عهده خواهند داشت. برای تأمین امنیت غذایی در این طرح، ورود دانش و فناوری در طول زنجیرۀ ارزش از سطح مزرعه تا فرآوری و توزیع تدارک دیده شده است».

«تشکیل ’سازمان سرمایه‌گذاری و تجارت کشاورزی‘ جریان ورود سرمایه‌های بخش خصوصی و خارجی به بخش کشاورزی را به‌ویژه به‌سمت امور زیربنایی دانش بنیان و متکی به علم و فناوری افزایش می‌دهد. این سازمان با هدف تمرکز امور سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت در حوزۀ تجارت، بازرگانی، و سرمایه‌گذاری کالاهای کشاورزی ایجاد می‌شود».

«بر اساس طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی، سرمایه‌گذاری‌های دولتی باید بیشتر به‌سمت حوزۀ علم و فناوری و دانش‌بنیان‌کردن بخش کشاورزی سوق پیدا کند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها