نمره مردودی در حوزه تسهیل کسب‌وکار

کد خبر: 1097383

نظرسنجی از دویست فعال اقتصادی نشان می‌دهد برخی دستگاه‌های اجرایی در دولت روحانی، نمره مردودی در حوزه تسهیل کسب‌وکار محسوب می‌شوند.

نمره مردودی در حوزه تسهیل کسب‌وکار

نظرسنجی از دویست فعال اقتصادی نشان می‌دهد برخی دستگاه‌های اجرایی در دولت روحانی، نمره مردودی در حوزه تسهیل کسب‌وکار محسوب می‌شوند.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، رضایت فعالان اقتصادی از عملکرد دستگاه‌های اجرایی کاهش یافت. نتایج سومین گزارش ملی اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد نمره ۲هزار فعال اقتصادی به عملکرد بانک مرکزی بسیار پایین است. این نهاد در گزارش سال ۹۹ اتاق ایران نمره ضعیف 7/09 را کسب کرده است. در عین حال شهرداری‌‌‌‌‌‌ها با نمره 6/54 و نیز سازمان تامین اجتماعی با نمره 5/20 در رده‌‌‌های بعدی بدترین سازمان‌ها از منظر این شاخص قرار دارند.

طرح ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی مرتبط با محیط کسب و کار که پیش‌تر نیز در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ انجام شده بود سعی در ارزیابی اثر ۴۴ دستگاه اجرایی، سازمان و نهاد عمومی روی فعالیت اقتصادی در کشور دارد و از همین مجرا، وضعیت محیط کسب‌وکار ایران را مورد پرسش قرار می‌دهد. در این بررسی بانک مرکزی بدترین نمره را دارد که فاصله‌‌‌ای حدودا سه نمره‌‌‌ای با میانگین کلی کشور دارد. نکته جالب ماجرا بدتر شدن سطح رضایت فعالان کسب‌وکار از بانک مرکزی در سال ۱۳۹۹ بوده که طی یک سال حدود

0/36 درصد شدت گرفته و از رقم 6/73 در سال ۱۳۹۸ به عدد

7/09 در سال گذشته رسیده است.

در عین حال شرایط شهرداری‌‌‌ها نیز خوب نیست. نمره این نهاد عمومی نیز نسبت به نمره معمول دستگاه‌ها فاصله بسیاری دارد و همین عامل از نارضایتی گسترده مراجعان به این نهاد حکایت دارد. مقرره‌‌‌های بسیار زیاد و شیوه غیرشفاف طی شدن مسیر دریافت مجوزهای فعالیت احتمالا از اصلی‌‌‌ترین دلایلی است که موجب شده تا این نهاد نمره خوبی در سال ۱۳۹۹ نگیرد. نمره شهرداری‌‌‌ها در کشور طی تنها یک سال حدود 0/5 درصد بد شده که رقم قابل‌توجهی است. مرور جدولی که در گزارش اتاق ایران وجود دارد نشان می‌دهد دو نهاد گمرک و وزارت صمت از جمله سازمان‌هایی هستند که با 0/5 درصد افزایش نمره، از نظر حادتر شدن شرایطی که برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده‌‌‌اند، رکورددار بوده و با وضعیت شهرداری‌‌‌ها در کل سال ۹۹ همراستا هستند.

اتاق بازرگانی ابراز امیدواری کرده نتایج این طرح بتواند میزان پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی در قبال عملکرد خود در جهت بهبود فضای کسب‌وکار را افزایش داده، موجب دستیابی به محیطی مناسب برای سرمایه‌گذاری و انجام کسب و کار در کشور شود./کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها