آجرلو:عضویت ایران در سازمان شانگهای منافع محور است

کد خبر: 1097787

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اساسا عضویت در هر پیمان بین‌­المللی و منطقه‌­ای دستاوردها و محدودیت­‌هایی دارد.

آجرلو:عضویت ایران در سازمان شانگهای منافع محور است

حسین آجرلو کارشناس مسائل بین‌الملل  با اشاره به عضویت دائم کشورمان در سازمان همکاری‌های شانگهای بیان کرد: اساسا عضویت در هر پیمان بین‌­المللی و منطقه‌­ای دستاوردها و محدودیت­‌هایی دارد، اما با­ توجه به اینکه سازمان همکاری ­های شانگهای سازمانی است که کشورهای عضو آن، بدون اینکه محدودیت­ های زیادی برایشان ایجاد شود از حقوقی برخوردار می ­شوند، عضویت در آن بیش از آن که محدودیت داشته باشد، منافع محور است و برای کشورهای عضو از جمله ایران منافعی را به دنبال خواهد آورد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به اینکه یکی از اهداف رقبای منطقه‌­ای و بین­‌المللی جمهوری اسلامی ایران از جمله آمریکا این است که ایران را در عرصه منطقه‌­ای و بین­‌المللی منزوی کنند گفت: ورود ایران به یک سازمان منطقه­‌ای و بین‌­المللی به نوعی یک اقدام جدی برای مقابله با منزوی کردن کشورمان محسوب می­ شود. از سوی دیگر منطقه­‌ای که جمهوری اسلامی ایران در آن قرار گرفته، منطقه ای است که نیازمند حضور فعالانه است. یکی از جایگاه های حضور فعالانه در عرصه بین­ المللی حضور در سازمان های بین ­المللی است. عضویت در این سازمان برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران یک امید است و می­ تواند برای جمهوری اسلامی قدم مثبتی در راستای هر چه بیشتر فعال کردن سیاست خارجی خود در منطقه باشد.

وی ادامه داد: دستاورد سیاسی بعدی این است که عضویت رسمی ایران در این سازمان سیاست راهبردی جمهوری اسلامی نسبت به «نگاه به شرق» را تحقق می بخشد. نگاه به شرق جمهوری اسلامی ایران برآمده از این دیدگاه است که هر چقدر روابطمان با شرق را تقویت کنیم می­ توانیم از این ابزار در توازن بخشی روابطمان با غرب استفاده و منافع ملی خود را در بلند مدت تأمین کنیم. این امر هم یکی از گام هایی است که در پیمان با سازمان همکاری­ های شانگهای اتفاق می افتد.

آجرلو افزود: ایران وارد یک پیمان امنیتی با سازمان همکاری‌های شانگهای شده است که اگرچه یک سری الزامات استراتژیک را ندارد، اما به نوعی همکاری های امنیتی  با این سازمان منجر به افزایش امنیت پیرامون خاک جمهوری اسلامی خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران می ­تواند از دستاوردهای این همکاری امنیتی به نوعی در حوزه ­های مختلف استفاده و سطح امنیتی خود را بیش از پیش کند. جمهوری اسلامی می­ تواند در مانورهای مشترکی که بین اعضای این پیمان شکل می­ گیرد حضور داشته باشد. همچنین برخی از امکاناتی که با حضور در این سازمان فراهم می شود، منجر می­ شود که ایران به برخی از توان­مندی ­های نظامی در این عرصه، دست پیدا کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به دستاوردهای اقتصادی عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای هم اظهار کرد: در حوزه اقتصادی که یکی از حوزه­ های مهم در عرصه بین ­المللی برای جمهوری اسلامی ایران است، حضور در سازمان شانگهای فضایی را برای افزایش تبادلات با کشورهای عضو شانگهای فراهم می­ کند، به این نحو ایران می­ تواند از آسیای میانه به عنوان پلی بین ایران، چین و روسیه تبدیل شود و از این فضای اقتصادی که پیش می آید برای بهبود فضای اقتصادی استفاده کند، به خصوص اینکه با توجه به تحریم های ظالمالنه که علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده این فرصت می تواند کمک کند که بخشی از این آثار  مخرب تحریم جبران شود.

آجرلو در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی هم جمهوری اسلامی یک کشوری است که در آسیا و منطقه شرق حضور دارد و حضور در این پیمان امنیتی زمینه های تبادلات فرهنگی و اجتماعی را هم بین کشورهای منطقه فراهم کند./ باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها