«فردا» گزارش می‌دهد

تازه ترین گمانه‌ها درباره تیم مذاکره کننده ایران

کد خبر: 1098029

مذاکرات به زودی از سر گرفته خواهد شد و در داخل و خارج همه منتظر مشخص شدن ترکیب تیم مذاکره کننده ایران هستند.

تازه ترین گمانه‌ها درباره تیم مذاکره کننده ایران

گروه سیاست سایت فردا - مذاکرات برجامی به زودی از سر گرفته خواهد شد. این را هم طرف ایرانی می‌گوید و هم غربی‌ها می‌خواهند. اینکه نتیجه مذاکرات چیست و چه کسی از مواضع خود کوتاه خواهد آمد، بحث دیگری است اما در این مرحله شروع مذاکرات است که اهمیت دارد. 

برگزاری دور هفتم مذاکرات برجامی اما منوط به این است که تیم مذاکره کننده در ایران مشخص شده باشد. وزیر خارجه آمریکا تغییر ترکیب تیم ایران را «مشکل‌ساز» خوانده بود. ترکیبی که هنوز قطعی نیست زیرا سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در آخرین نشست خبری خود در این باره گفت که تصمیم گیری‌ها ادامه دارد و وقتی تیم قطعی شود، اعلام خواهد شد. (نقل به مضمون)

این وضعیت اما سبب ادامه گمانه‌زنی‌ها شده است. حالا که علی باقری‌کنی به جای عباس عراقچی معاون وزیر شده، گمانه قوی این است که او مذاکره کننده ارشد ایران نیز باشد و از این پس فرمان ادامه مذاکرات را در دست بگیرد. 

برخی از رسانه‌ها نیز با توجه به اینکه در جریان سفر رافائل گروسی به تهران و دیدارش با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، حمیدرضا عسکری عضو پیشین تیم مذاکره کننده در زمان جلیلی، حضور داشت می‌توان این گمانه را جدی گرفت که او هم در ترکیب جدید تیم مذاکره کننده ایران باشد. 

با توجه به حضور باقری‌کنی و حمیدرضا عسکری در تیم مذاکرات دوران جلیلی، می‌توان حدس زد که اگر آنها در ترکیب تیم مذاکراه کننده باشند، بعید نیست که ابوالفضل ظهره‌وند سفیر سابق ایران در ایتالیا هم به آنان بپیوندد. البته ظهره‌وند اخیرا در مصاحبه‌ای در این باره مورد سوال قرار گرفته و پاسخ مشخصی نداده بود.

همه این گمانه‌زنی‌ها البته بر محور آن است که مذاکرات همچنان به عهده وزارت خارجه بماند. گمانه‌ای که با توجه به دیدار و رایزنی اخیر امیرعبداللهیان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نزدیک به واقع به نظر می‌رسد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها