تبادل نظر امیرعبداللهیان با همتای قرقیزستانی

کد خبر: 1098258

وزیر خارجه قرقیزستان در دیدار با همتای ایرانی از آمادگی این کشور برای تسهیل حضور بخش خصوصی ایران در قرقیزستان خبر داد و پیشنهاد برقراری پرواز مستقیم بین بیشکک و تهران را مطرح کرد.

 تبادل نظر امیرعبداللهیان با همتای قرقیزستانی

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «روسلان قزاق‌بایف» وزیر خارجه قرقیزستان امروز (پنجشنبه) در نشستی در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص روابط دوجانبه به ویژه همکاری‌های تجاری و اقتصادی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در این دیدار، وزیر خارجه قرقیزستان با تبریک انتصاب امیرعبداللهیان، پیشنهاد برقراری پرواز مستقیم بین بیشکک و تهران را ارائه و برای استفاده از ظرفیت بندرعباس جهت همکاری‌های ترانزیتی ابراز تمایل کرد.

قزاق‌بایف روابط تجاری و حضور بخش خصوصی را بنیان همیشگی همکاری اقتصادی دوجانبه توصیف کرده و با ابراز تأسف از کاهش این روابط، خواهان افزایش این مراودات شد و برای تسهیل حضور بخش خصوصی ایران در قرقیزستان اعلام آمادگی کرد.

وزیر خارجه قرقیزستان با بیان این‌که شرایط داخلی این کشور بیش از هر زمان دیگری برای حضور فعالان بخش اقتصادی ایران مهیاست، خواهان آن شد که دو کشور مشترکا بر روی همکاری در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا کار کنند.

وی همچنین گفت قرقیزستان آمادگی دارد تا در زمینه ساخت کریدور خط آهن بین دو کشور همکاری کند.

در ادامه این نشست، امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه سیاست خارجی دولت جدید جمهوری اسلامی ایران اولویت‌بخشی به همسایگان و مناطق مجاور است، از حمایت قرقیزستان از عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای تشکر و ابراز امیدواری کرد که این عضویت به رشد حجم تجارت بین دو کشور منجر شود.

وزیر خارجه کشورمان ضمن اعلام آمادگی جهت بهره‌گیری از ساز و کارهای جدید برای رشد روابط تجاری دو کشور، یادآور شد که گفت‌وگوهایی جهت همکاری‌های ریلی بین دو کشور انجام و به یک یادداشت تفاهم منتهی شده است، که اکنون نزد مقامات قرقیزستان است و ایران آماده امضای این تفاهم است.

امیرعبداللهیان چارچوب‌های آماده اتحادیه اقتصادی اوراسیا را یکی از راه‌های گسترش روابط تجاری دو کشور توصیف کرد و گفت بخش خصوصی دو کشور به همکاری جدی علاقه‌مند هستند، اما این موضوع نیاز به تقویت دارد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه بخش خصوصی ایران آمادگی دارد تا در بیشکک مرکز تجاری راه‌اندازی کند، گفت علاوه بر بخش‌های تجاری، شرکت‌های پیشرو دانش‌بنیان ایران هم می‌توانند در این مرکز مستقر شوند.

امیرعبداللهیان همچنین برای ارائه دسترسی‌های ترانزیتی و تسهیل دسترسی به بنادر جهت صادرات و واردات اعلام آمادگی کرد و بر لزوم فعال شدن کمیسیون مشترک و کمیته‌های دوجانبه میان دو کشور تأکید کرد.

در این نشست طرفین در خصوص وضعیت افغانستان نیز تبادل نظر کردند.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که دوشنبه شب ۲۹ شهریور ماه در رأس هیأتی برای شرکت در نشست مجمع عمومی وارد نیویورک شد در مدت دو روز حضورش با مقامات و وزرای خارجه برخی از کشورها دیدار و گفت‌و‌گو کرده است. وی در این مدت با وزرای خارجه لوکزامبورگ، فنلاند، کرواسی، هند، سوریه، ونزوئلا، انگلیس، آلمان، اسپانیا، ایرلند، بلاروس و ... و همچنین جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و به رایزنی پرداخت./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها