تحلیل هانی زاده درباره سفر وزیر خارجه به نیویورک

کد خبر: 1099083

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به ملاقات‌های وزیر امور خارجه کشورمان با تعدادی از وزرای خارجه کشورهای اروپایی در جریان شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: کشورهای اروپایی یکسری نگرانی‌هایی را در مورد سیاست خارجی دولت سیزدهم داشتند ولی با دیدارهای اخیری که با وزیر امور خارجه انجام دادند این نگرانی‌ها برطرف شد و آنها از نزدیک با مواضع دولت سیزدهم آشنا شدند.

تحلیل هانی زاده درباره  سفر وزیر خارجه به نیویورک

حسن هانی‌زاده با بیان این که وزیر امور خارجه برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل و دیدار با برخی از همتایان خود سفری ۵ روزه به نیویورک داشت، گفت: به نظرم این سفر در مجموع سفری موفقیت‌آمیز بود.

وی با بیان این که در این سفر این فرصت فراهم شد که رایزنی‌هایی بین مقامات ایران و مقامات برخی از کشورهای اروپایی برگزار شود گفت: در این دیدارها وزیر امور خارجه نگاه دولت سیزدهم را در ارتباط با موضوع برجام، بازگشت به مذاکرات و روابط با اتحادیه اروپا تبیین کرد . چنان که بعد از این دیدارها نگاه مقامات کشورهای غربی و وزرای خارجه آنها نسبت به سیاست خارجی دولت سیزدهم تغییر کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: آقای امیر عبداللهیان در این نشست‌ها به عدم اجرای تعهدات از سوی کشورهای غربی در برجام اشاره کرد و تاکید کردند که ایران به میز مذاکره بر می‌گردد ولی این مذاکرات باید منجر به تامین منافع ایران شود و مذاکره برای مذاکره نباشد.

وی با بیان این که در جریان این رایزنی‌ها کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیدند که ایران اراده و حسن نیت لازم را برای بازگشت به مذاکرات دارد به شرط این که فرایند زمانی مشخص برای مذاکرات تبیین شود و در ادامه کلیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو شود، تصریح کرد: پیش از این برخی از کشورهای اروپایی نسبت به سیاست خارجی دولت سیزدهم نگرانی‌هایی داشتند و فکر می‌کردند که ایران قصد همکاری با کشورهای اروپایی و ادامه مذاکرات را ندارد. ولی بعد از این دیدارها نگاه مثبتی در بین مقامات کشورهای اروپایی نسبت به سیاست خارجی دولت سیزدهم ایجاد شد و انشاءالله با تشکیل تیم جدید مذاکره کننده طی هفته های آینده مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ از سر گرفته می‌شود.

هانی زاده در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اختلافات ایجاد شده بین فرانسه و کشورهای انگلیس، استرالیا و آمریکا بر سر قرار داد زیر دریایی ها گفت: با توجه به این اختلافات اتحادیه اروپا تلاش می‌کند که نقش جدی‌تری را در این اتحادیه و رهبری آن بر عهده بگیرد و در همین چارچوب تلاش دارد که نقش جدی‌تری در تعاملات بین المللی و مذاکرات وین داشته باشد و ما می‌توانیم از این اختلاف و از این فرصت در راستای منافع خود استفاده کنیم./ ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها