پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با «فردا»:

نقش اروپا در مذاکرات برجامی تعیین‌کننده است

کد خبر: 1099208

پیرمحمد ملازهی گفت: اکنون هم بین چین و آمریکا رقابت وجود دارد و هم میان اروپا و آمریکا و ما باید در میان این رقابت‌ها نفع خود را در نظر بگیریم.

نقش اروپا در مذاکرات برجامی تعیین‌کننده است

گروه سیاست سایت فردا: یکی از مهم‌ترین موضوعات ایران روزهای ایران حتما آینده برجام است؛ اینکه آیا می‌توان امید به احیای آن داشت یا خیر؟ یا اصلا با عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای اصلا دیگر نیازی به برجام هست یا نه؟ و در نهایت چه باید کرد که برجام در صورت احیا به درستی اجرا شود؟

پیرمحمد ملازهی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «ایران و کشورهای 1+5 در شرایط جدیدی قرار دارند و به نظر می‌رسد اکنون برای احیا و متعاقبش اجرای برجام فضا بیش از هر زمانی مساعد است. مشخصا کشورهای اروپایی تمایل زیادی دارند که مسئله برجام حل و تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود. به همین دلیل اکنون اروپا نقش بسیار مهمی در احیای برجام دارد و می‌تواند مفید واقع شود».

او ادامه درباره تأثیر عضویت دائمی ایران در پیمان شانگهای بیان کرد: «عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای می‌تواند قدرت ایران در مذاکرات برجامی را بالا ببرد زیرا به هر حال دو عضو مهم این پیمان یعنی روسیه و چین در معادلات جهانی نقش مهمی دارند اما همه‌چیز این موضوع نیست».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: «موضوع اصلی گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که باید درباره ایران مثبت باشد. به نظر می‌رسد آقای گروسی با رضایت کامل سفرش به ایران را ترک نکرد و مسائلی در بازدید از سایت‌های هسته‌ای مورد بحثش بود. اگر گزارش آژانس درباره ایران منفی باشد، احیای برجام قدری سخت می‌شود. از آن‌سو هم موضع اسرائیل خیلی تند شده است. سخنان نخست‌وزیر جدید اسرائیل در نشست سازمان ملل خیلی تند بود و از این سخنان می‌شود فهمید که فشارهای این رژیم به آمریکا و اروپایی‌ها در مذاکرات برجامی وجود دارد».

ملازهی در پایان درباره اینکه آیا ارتباط با آسیا و مشخصا استفاده از پیمان شانگهای می‌تواند ایران را بی‌نیاز به برجام کند، اظهار کرد: «ما باید از تجربه گذشته استفاده کنیم. به یاد داریم در دوره آقای احمدی‌نژاد، دولت ایران می‌گفت غربی‌ها هیچ‌کاری نمی‌توانند بکنند. در همان زمان روسیه و چین علیه ایران در شورای امنیت رأی دادند. واقعیت این است که روسیه و چین اگر منافعشان در خطر باشد، پشت ایران را خالی می‌کنند. اکنون هم بین چین و آمریکا رقابت وجود دارد و هم میان اروپا و آمریکا و ما باید در میان این رقابت‌ها نفع خود را در نظر بگیریم و از ذهن‌گرایی بپرهیزیم. اینکه روسیه و چین همیشه در خدمت ما هستند، کاملا انتزاعی و به دور از واقعیت است».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها