عطاران: واشنگتن درصدد رسیدن به یک توافقِ حتی محدود با ایرانی هاست

کد خبر: 1099217

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران تشنه مذاکره نیست، لذا با تاخیر و آن طوری که منافع کشورمان تامین شود پای میز مذاکره می‌رود.

عطاران: واشنگتن درصدد رسیدن به یک توافقِ حتی محدود با ایرانی هاست

بردیا عطاران کارشناس مسائل بین الملل درباره سفر وزیر خارجه کشورمان به نیویورک برای شرکت در هفتادوششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: تمام طرفین و هفت کشوری که در مذاکرات برجام ذی نفع هستند تلاش خود را می‌کنند که تصویری از خود بازنمایی کنند تا نمایان‌گر دست بالای آنها در مذاکره باشد، در این راستا ایران و تمام کشورها خود را فعال، پویا و اکتیو نشان می‌دهند.

واشنگتن درصدد رسیدن به یک توافقِ حتی محدود با ایرانی هاست

عطاران اظهار کرد: آمریکایی ها به یک توافق حداقلی با ایران نیاز دارند، چراکه هم از وعده های انتخاباتی رئیس جمهور آمریکا بوده و هم آمریکایی ها می خواهند به نوعی پرونده های منطقه ای خود را سامان ببخشند تا بتوانند بیشتر به سیاست های داخلی خود توجه کنند، لذا از هر منظر واشنگتن می خواهد به یک توافق محدود با ایران دسترسی پیدا کند تا بتواند بعد ها از این ابزار مجدد بهره مند شود و این ماجرا را به صورت موقت خاتمه دهد.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: ایران هم اِبراز می‌کند که تمایل به مذاکره دارد و هم در زمان از سرگیری مذاکرات تاخیر می اندازد تا منافع ما حداکثری شود. ایران نیازمند مذاکره نیست، اما نمی خواهد که با مذاکره قهر کند و تمام این ها در راستای ابزار سازی برای دست بالاتر میدانی در مذاکرات است.

وی افزود: ایران نمی خواهد اشتباهات قبلی خود را در مذاکرات تکرار کند، این موضوع جنبه حیثیتی پیدا کرده و خود این عامل مصداق این است که این تیم، تیم قبلی نیست. تیم قبلی به سرعت به مذاکرات می پیوست، اما تیم جدید در تلاش است تا تصویری که از خود به نمایش بگذارد تا کاملا متفاوت از تیم مذاکره کننده سابق باشد.

ایران  تشنه مذاکره نیست

عطاران ادامه داد: ایران تشنه مذاکره نیست، لذا با تاخیر، تأنی و آن طوری که منافع کشورمان تامین شود پای میز مذاکره می رود، در نتیجه تلاش تیم فعلی در این است که نمی خواهد اشتباهات گذشته را تکرار کند.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: آقای امیرعبداللهیان و تیم مذاکره‌کننده آن هنوز به یک ایده مشخص و مدونی برای مذاکرات وین نرسیده‌اند مبنی بر اینکه با چه راهبردی این مذاکرات را دنبال کنند. ما هنوز در تضمین و برگشت پذیری تحریم ها و توالی آن دچار فقر ایده هستیم. با اینکه چراغ سبزهایی از سوی حاکمیت وجود دارد که این توافق حاصل شود، اما ایده شکل گیری برای حل این پازل تضمین، توالی و برگشت ناپذیری تحریم ها هنوز موجود نیست.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها