سرلشکر صفوی: شکست حصر آبادان نقطه عطفی در وحدت ارتش و سپاه بود

کد خبر: 1099435

رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس گفت: شکست حصر آبادان نقطه عطفی در وحدت ارتش و سپاه بعد از فرار بنی‌صدر بود و پیروزی این عملیات مبدأ تحوّل در استراتژی عملیاتی ایران بود.

سرلشکر صفوی: شکست حصر آبادان نقطه عطفی در وحدت ارتش و سپاه بود

 سرلشکر «سیدیحیی صفوی» رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در نشست واکاوی عملیات ثامن‌الائمه (شکست حصر آبادان) طی سخنانی اظهار داشت: عملیات شکست حصر آبادان سرآغاز شکست‌های سیاسی و نظامی رژیم عراق بود.

وی افزود: شکست حصر آبادان نقطه عطفی در وحدت ارتش و سپاه بعد از فرار بنی‌صدر بود و پیروزی این عملیات مبدأ تحوّل در استراتژی عملیاتی ایران بود.

سردار صفوی ادامه داد: عراقی‌ها 19 مهرماه سال 59 از رودخانه کارون گذشتند و در شرق کارون با گرفتن سرپل و با تصرف جاده اهواز ـ آبادان، جاده ماهشهر به آبادان را هم گرفتند و روز نهم آبان روی رودخانه بهمنشیر پل زدند و با گذشتن از این رودخانه قصد تصرف آبادان را داشتند تا بر دو طرف اروندرود مسلط شوند و به این ترتیب قرارداد 1975 الجزایر را زیر پا بگذارند.

وی تصریح کرد: ما در جریان عملیات «خمینی روح خدا فرمانده کل قوا» با 340 نفر به یک لشکر زرهی عراق حمله کرده و 3 کیلومتر پیشروی کردیم و پس از آن عراق 10 روز به ما حمله کرد تا ما را عقب بزند اما ما 100 شهید دادیم ولی عقب‌نشینی نکردیم و این عملیات مبدأ طراحی عملیات ثامن‌الائمه شد.

رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس اظهار داشت: در اردیبهشت سال 60 طرح این عملیات را برای تصویب به شورای عالی دفاع بردم و علی‌رغم کارشکنی بنی‌صدر با حمایت آیت‌الله خامنه‌ای این عملیات تصویب شد و قرار شد تا ما این عملیات را با هماهنگی لشکر 77 خراسان اجرا کنیم.

وی ادامه داد: ساعت 1 بامداد 5 مهر سال 60 عملیات ثامن‌الائمه از سه محور اجرا شد و رزمندگان اسلام موفق به انهدام نیروهای عراقی شدند و محاصره آبادان شکسته شد. در این عملیات حقیقتاً نیروهای لشکر 77 و هوانیروز ارتش نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای داشتند و رشادت‌های فراوانی از خود نشان دادند./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها