خبر به روایت «فردا»

رئیس جدید صداوسیما روی جلد روزنامه‌ها/ اینستاگرام سیاسی/ نسبت دولت جدید و فضای مجازی

کد خبر: 1099602

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

رئیس جدید صداوسیما روی جلد روزنامه‌ها/ اینستاگرام سیاسی/ نسبت دولت جدید و فضای مجازی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«سازندگی» انتصاب پیمان جبلی به عنوان رئیس جدید صداوسیما را سوژه عکس یک کرده و کار او را «ماموریت سخت» می‌نامد. این روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه او با حکم رهبری برای 5 سال این مسئولیت را به عهده گرفته، می‌پرسد که «آیا او می‌تواند بر مشکلات ساختاری و محتوایی این سازمان قائق آید و مرجعیت رسانه را به داخل کشور بازگرداند؟» 

این روزنامه اصلاح‌طلب قبل از آنکه در بررسی‌های خود به این پرسش پاسخ بدهد، یادآور می‌شود که «برای پاسخ به این گزاره لازم است که وضعیت فعلی و مهمترین مشکل آن را بررسی کنیم. واقعیت این است که سازمان صداوسیما در طول سال‌های گذشته صدمات بسیار دیده است. اگر بخواهیم تمام اشکالات این سازمان را در یک فرد خلاصه کنیم و نام علی عسگری را جلوی مکشلات بگذاریم بی‌شک بی‌انصافی کرده‌ایم. اما نباید فراموش کنیم که در این پنج سال گذشته صداوسیما به شدت از وظایف خود عدول کرد و عقب افتاد. شاید علی عسگری در وضعیت فعلی مقصر باشد اما تقصیرات و اشتباهات گردن او نیست. بخش مهمی از صدمات و آسیب‌هایی که این سازمان دیده است به قوانینی بر می‌گردد که صداوسیما را به شکل انحضاری درآورده است. بی‌شک نبود رقیب داخلی و شبکه خصوصی، در کنار از بین بردن رسانه‌های چاپی و فیلترینگ رسانه‌های مجازی، باعث می‌شود که مدیران سازمان در تمام طول دوران خود، هرچه خواستند و دوست داشتند انجام بدهند یا نمایش دهند بی‌اینکه به فکر بهبود وضعیت سازمان خود باشند.»

سازندگی 8 مهر

«جوان» هم رئیس جدید صداوسیما را عکس یک کرده و مسئولیت او را «مأموریت دشوار هدایتگری در صدا وسیمای جدید» می‌نامد. این روزنامه اصولگرا در گزارش خود امکان ایجاد تغییر در این سازمان به واسطه تغییر مدیریت را بررسی کرده و آورده است: «به نظر می‌رسد صداوسیما در این روزگاران سپری‌شده میل به تحول نداشته است. اگر از لفاظی‌های معمول برخی کارشناس‌نمایان که حرف کلیشه‌ای خود را در لحاف هزار لایه احتیاط و مصلحت و ملاحظه می‌پیچند و هیچ‌گاه حرف‌شان منشأ اثر نشده است، بگذریم، دو حرف اصلی از دو دسته منتقد باقی می‌ماند که به عنوان دلایل درجازدن‌های رسانه ملی بیشتر مطرح شده است. دسته اول به مدیران صداوسیما می‌گویند خودتان را فریب ندهید، صداوسیما متحول نخواهد شد، چون یک سازمان حکومتی و وابسته به حکومت است و لاجرم همه محدودیت‌ها را با جان و دل به اجرا درمی‌آورد، اما ذات رسانه با محدودیت و وابستگی و نداشتن استقلال، سازگار نیست و یک رسانه مستقل و نخبه‌پسند و عامه‌پسند حتی در بحث‌های معرفتی باید مستقل باشد و این نشدنی است که چنین سازمانی متحول شود. واضح است که این ادعا و سخن در مقابل خود، یک گروه مخالف جدی را شکل خواهد داد و داده است. این مخالفان بحث‌های زیادی دارند و برخلاف ظاهر که به نظر می‌رسد دسته اول نظریه‌پردازان علوم ارتباطات و روشنفکران هستند و دسته دوم فقط مدافعان حکومت، اما این‌طور نیست و در میان افراد دسته دوم برخی صاحبنظران ارتباطاتی هستند که دلایل خودشان را دارند که از جمله درباره استقلال رسانه معتقدند ما هیچ رسانه مستقلی در جهان نداریم و هر رسانه‌ای حتی اگر مستقل زاده شود، پس از چندی مافیای ثروت و قدرت آن را می‌بلعد یا در بند قدرت حاکم گرفتار می‌شود و حتی اگر از همه این‌ها خودش را نجات دهد، در ذیل ذهن و مدار فکری محدود مدیر آن رسانه تعریف می‌شود و این چنین رسانه‌ای را نمی‌توان مستقل نامید.»

جوان 8 مهر

«آرمان ملی» مثل خیلی از روزنامه‌های دیگر در شماره امروز به انتصاب پیمان جبلی یعنی رئیس جدید صداوسیما پرداخته و در گزارشی که عکس یک هم شده است، با تیتر «جبلی از بدنه سازمان؛ - مطرودها بازمی‌گردند؟» می‌نویسد: «اگر سعید جلیلی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری تاکنون دارای کرسی و پست نشد، اما دیروز یکی از نزدیکان او بر کرسی ریاست صداوسیما تکیه زد که نامش پیمان جبلی است. جبلی که امروز رئیس جام‌جم است پیش از این عهده‌دار معاونت رسانه‌ای دبیر شورای‌عالی امنیت‌ملی در زمان تصدی سعید جلیلی بود و از امام صادقی‌هاست! مشخص نیست صداوسیما چه رویکرد جدیدی را در پیش می گیرد؟ تا اینجا فعلا مشخص است که او هم اعتباری برای طیف اصلاح‌طلب قائل نیست، چنانکه 4 روز پیش با جمعی از اصولگرایان جلسه داشت و نیازهای صداوسیما از منظر آنان را یادداشت کرد، چنانکه گویی تنها این جریان در کشور وجود دارد و سایرین باید دنباله‌رو جریان مورد علاقه آنها باشند.»

این البته تنها توجه «آرمان ملی» به رسانه نیست. این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک امروز خود نیز به تاثیر حضور دولتی‌ها در فضای مجازی پرداخته و می‌خواهد ببیند که آیا این رویکرد در دولت جدید موجب توجه بیشتر به فضای مجازی می‌شود یا خیر؟

آرمان ملی 8 مهر

«کیهان» تغییر در مدیریت رسانه ملی را در صفحه یک خود دیده اما خیلی هم به آن پرداخته است. این روزنامه اصولگرا در گزارشی که تیتر یک کرده سراغ میراث تورمی دولت روحانی رفته و برای آن 15 راهکار ارائه داده است. در این گزارش بر اصلاح ساختاری، نظارت، حذف ارز دولتی و توسعه و تعمیق بازارهای مالی اشاره شده است.

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم به کرسنت و جریمه آن پرداخته و با تیتر «خسارت‌های کلان کرسنت سند بی‌کفایتی مدعیان اصلاحات» نوشته است: «پرونده کرسنت که در سال 81 و در دولت خاتمی توسط بیژن زنگنه امضا شده و در دولت روحانی معلق مانده بود، سند بی‌کفایتی مدعیان اصلاحات است که اکنون و فعلاً! 17 هزار میلیارد تومان جریمه روی دست ایران گذاشته است.»

کیهان 8 مهر

«آفتاب یزد» پیمان جبلی را عکس یک کرده و به او توصیه می‌کند که «واقعا رئیسی باشد». این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش خود آورده است: « این انتصاب در حالی صورت گرفته است که مشکل امروز سازمان صدا وسیما یا «رسانه ملی» ابتلاء به روزمرگی وسطحی نگری به وقایع وپدیده هاست.اخبار محوری آن هم به نفع جناحی خاص و همچنین نپرداختن به مشکلات اصلی جامعه، رسانه ملی را از رسالت بزرگی که برعهده دارد غافل کرده است. بدون شک «رسانه ملی» که معماربزرگ انقلاب، امام خمینی(ره) آن را «دانشگاه انسان ساز» نامیده رسالت بزرگی برعهده دارد و آن اخلاق مداری، ارزش مداری، آموزش محوری و فرهنگ‌سازی است. با این همه باید دید رئیس جدید سازمان صدا و سیما باید چه اقداماتی انجام دهد تا بتواند رسانه ملی را به ریل اصلی خود بازگردانده و اقبال عمومی را به سمت آن جذب کند؟»

این روزنامه اصلاح‌ طلب در تیتر یک خود نیز گفت‌وگویی دارد با فرجی‌راد، استاد ژئوپلیتیک دانشگاه او می‌گوید: «روزی نیست که ننویسم و مصاحبه نکنم و از دیپلماسی همسایه‌ی خوب سخن به میان نیاورم اما با شرایط تحریمی، این گفتن‌ها و نوشتن‌ها بی‌نتیجه است!» عبدالرضافرجی راد با اشاره به ایجاد شکاف طبقاتی و اجتماعی بر اثرِ معضلات اقتصادیِ ناشی از تحریم‌ها می‌گوید: «نمی شود شاهد درد و رنج مردمی که می‌توانند خوب و بهتر از خوب زندگی کنند بود و همچنان مدعی بود تحریم‌ها ادامه پیدا کند، خیالی نیست. وقتی می‌توانیم با اندکی درایت به بهتر زندگی کردنِ مردمی که لایق بهترین‌ها هستند کمک کنیم، کوبیدن بر طبل تحریم‌ها چه نتیجه‌ای می‌خواهد در بر داشته باشد؟!»

آفتاب یزد 8 مهر

«ایران» حتی امروز هم که یک موضوع داغ مثل تغییر سازمام صداوسیما در کار بود و مورد توجه همه روزنامه‌ها قرار گرفت، مساله به رسمی‌ترین و ساده‌ترین شکل ممکن دیده است. جبلی را عکس یک کرده اما تیتر زده «پیمان جبلی هشتمین رئیس صداوسیما»! تیتری که همان اول آب پاکی را روی دست مخاطب ریخته و به او می‌فهماند که قرار نیست در این مطلب حرف خاص یا بیشتری درباره جبلی یا سازمانی که به او سپرده شده، بخواند.

تیتر یک امروز «ایران» هم فرصتی برای تکرار «3 راهبرد مهار نرخ تورم» یعنی همان‌هایی که آقای وزیر اقتصاد اعلام کرده، شده است. البته بخش دیگری از صفحه نخست امروز نیز به اظهارات رئیس جمهور در جلسه هیات دولت اختصاص یافته و با تیتر «رونق تولید و ایجاد اشتغال اصلی‌ترین مأموریت دولت است» که نقل قولی از سیدابراهیم رئیسی است، منتشر شده است. 

ایران 8 مهر

«شرق» اما انتصاب جبلی را از زاویه دیگری دیده است. یعنی به جای جبلی به علی‌عسگری که حالا دیگر رئسی سازمان نیست، پرداخته و با تیتر «‌روایت تقابل پنج‌ساله علی‌عسکری با دولت روحانی» در گزارشی که عکس یک هم شده، نوشته است: «علی‌عسکری بعد از انتخاب به‌عنوان رئیس صداوسیما، شمشیر را از رو برای دولت حسن روحانی بسته بود و کار به جایی رسید که محمدباقر نوبخت، اولین سخنگوی دولت روحانی، در یکی از نشست‌های خبری خود گفته بود: «اجازه ندهید من سفره دل پرخونم را باز کنم» ... کار حتی به توهین به رئیس‌جمهور وقت نیز رسید، سال گذشته در برنامه زنده «زاویه» که از شبکه چهارم سیما پخش می‌شد، حجت‌الاسلام احمد جهان‌بزرگی بدون آنکه نامی از حسن روحانی بیاورد، گفته بود: «مسئولی که می‌نشیند خانه و ممکن است پای منقل باشد و سر نمی‌زند به این‌طرف و آن‌طرف ببیند در مملکت چه می‌گذرد، حتی وزرایش نمی‌توانند با او تماس بگیرند، مسئول است؟». همین سخن باعث شد معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری از صداوسیما شکایت کند و چند نوبت از رئیس صداوسیما برای شرکت در جلسات دولت دعوت نشود. ... قرار بر این شده بود که اگر رئیس صدوسیما به‌خاطر توهین‌های مطرح‌شده در آن برنامه عذرخواهی نکند، تعدادی از وزیران به جلسه هیئت دولت نروند که علی‌عسکری پیش‌دستی کرد و در دیدار با معاونانش از رئیس‌جمهور عذرخواهی کرد و گفت: «هرچند بارها تأکید شده مسئولیت اظهارنظر در برنامه‌های زنده بر‌ عهده کارشناس مدعو است، اما بیان چنین اظهاراتی از آنتن صداوسیمای جمهوری اسلامی به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست و با هرگونه قصور و تقصیر برخورد قاطع می‌شود». جالب آنکه این عذرخواهی از تلویزیون پخش نشد.»

شرق 8 مهر

«وطن امروز» انتصاب جبلی را با تیتر «جام‌جم جبلی» پوشش داده و نوشته است: «یکی از وظایفی که ممکن است عمده رسانه‌ها نسبت به آن غفلت کنند یا با آن با بی‌توجهی برخورد کنند، مساله ارتقای معرفت و آگاهی عمومی است. صداوسیما نیز به عنوان رسانه ملی با این غفلت مواجه است. اگرچه تلویزیون در همه جای دنیا بیش از هر چیز به عنوان ابزار سرگرمی مورد توجه است اما همان رسانه‌ها نیز با بهره‌گیری از سرگرمی، به نحوی آن شبه‌معرفت و آگاهی دلخواه خود را به مخاطب عرضه می‌کنند. صداوسیما اما کمتر از این ظرفیت بهره برده است.»

این روزنامه اصولگرا اما توجه خیلی بیشتری به بحران سوخت در انگلستان داشته و تقریبا بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را با این موضوع اختصاص داده و با تیتر «تدبیر انگلیسی» نوشته است: «بحران کمبود سوخت و خالی بودن بخش عظیمی از پمپ‌ بنزین‌ها در انگلیس وارد هفته دوم شده و مردم این کشور را به هجوم آوردن به ایستگاه‌های سوخت تحریک کرده است. در حالی که دولت انگلیس سه‌شنبه شب مدعی شده بود بحران کمبود سوخت در سراسر این کشور رو به کاهش گذاشته و مردم باید از حضور هیجانی و هراس‌آمیز در پمپ بنزین‌ها برای سوخت‌گیری خودداری کنند اما خبرگزاری «رویترز» دیروز در گزارشی از تداوم و تشدید بحران سوخت در انگلیس بویژه لندن خبر داد.»

وطن امروز 8 مهر

«اعتماد» با توجه به انتصاب جبلی می‌پرسد «به سوی رسانه ملی؟» و شرحی از سوابق و سمت‌وسیو سیاسی او ارائه می‌دهد و می‌نویسد: «زود است و باید منتظر بمانیم تا در آینده روشن شود، آن‌طور که رییس جدید سازمان صداوسیما در نخستین اظهارات خود مورد تاکید قرار داده، در ادامه مسیر شاهد تحولی اساسی و قابل‌ توجه در این راستا خواهیم بود یا در کماکان بر همان پاشنه سابق خواهد چرخید.»

این روزنامه اصلاح‌ اما در گزارش دیگری به اینستاگرام می‌پردازد و می‌نویسد: «تحلیل داده‌های به دست آمده از رتبه‌ تقریبی صفحات ایرانی اینستاگرام نشان می‌دهد که اگرچه این شبکه اجتماعی همچنان ماهیت خود را حفظ کرده و موضوعات روزمره و سرگرمی بیشترین محتوایش را تشکیل می‌دهند، اما به مرور زمان و از سال 96 به این‌سو، با افزایش مخاطبان آن از 17 درصد به 45 درصد، موضوعات سیاسی- اجتماعی نیز کمی در آن رونق گرفته است.

در میان این صفحات، صفحه بی‌بی‌سی فارسی شاخص‌ترین صفحه است؛ این رسانه که در تابستان سال 96 -زمانی که هنوز اینستاگرام به‌طور فراگیر مورد استفاده ایرانیان نبود- رتبه 84 را در میان صفحات ایرانی اینستاگرام داشت، حالا و در پایان تابستان 1400 به رتبه سوم صعود کرده و با داشتن 14.1 میلیون فالوئر، یکی از پرفالوئرترین صفحات ایرانی اینستاگرام تلقی می‌شود. این وضعیت به‌طور مشابه برای رسانه‌هایی نظیر من‌وتو، ایران‌اینترنشنال و حتی خبرگزاری فارس نیز قابل مشاهده است. من‌وتو و ایران‌اینترنشنال توانسته‌اند در گذر زمان خود را به جمع 100 صفحه اول ایرانی اینستاگرام برسانند؛ خبرگزاری فارس نیز اگرچه در میان 100 صفحه نخست ایرانی اینستاگرام حضور ندارد، اما حضور در جمع 200 صفحه نخست ایرانی، با توجه به ماهیت سیاسی این صفحه، رتبه به‌نسبت خوبی به شمار می‌رود.در میان چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی نیز، به‌جز حسن روحانی و سیدمحمد خاتمی، جایگاه صفحات دیگر چهره‌های سیاسی در طول زمان بهبود یافته است».

اعتماد 8 مهر

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها