اژه ای: در ‌مبارزه با فساد کوتاه نخواهیم آمد‌ /تحمل تبعیض برای مردم سخت است‌

کد خبر: 1099623

حجت الاسلام‌ و‌ المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه به همراه هیئت همراه از دقایقی قبل وارد استان قزوین شد.

اژه ای: در ‌مبارزه با فساد کوتاه نخواهیم آمد‌ /تحمل تبعیض برای مردم سخت است‌

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای که صبح امروز پنجشنبه هشتم مهر ماه 1400 به‌منظور بررسی مسائل قضایی و پیگیری احقاق حقوق عامه در رأس هیأتی به استان قزوین سفر کرده است، لحظاتی پیش وارد مرکز این استان شد.

رئیس قوه قضائیه در بدو ورود به شهر قزوین به زیارت امامزاده حسین ابن علی ابن موسی‌الرضا (ع) رفت و مورد استقبال مقامات ارشد اجرایی و قضایی استان از جمله نماینده، ولی فقیه و استاندار قزوین قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در جمع خبرنگاران در تشریح اهداف سفرش به قزوین، با اشاره به ویژگی‌های استان قزوین گفت که نباید در استانی با چنین ظرفیت‌های انسانی و طبیعی، مشکلی وجود داشته باشد.

وی افزود: استان قزوین با پیشینه تاریخی و مذهبی و با ظرفیت‌های سیاسی بالا و همچنین داشتن علما و دانشمندان بزرگی در فقه، اصول، کلام، فلسفه، شعر و ادبیات، شهدای والامقامی، چون شهید بابایی، لشکری و ده‌ها شهید بزرگ و همچنین آزادگان بسیاری از جمله مرحوم ابوترابی، که نمادی از مقاوت، ایثار و ایستادگی بود را در خود پرورش داده است.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: قزوین با داشتن دشت حاصلخیز، مدارس متعدد علمیه و دانشگاه‌های بزرگی، چون دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با مردمی همیشه در صحنه در مقاطع مختلف، جا دارد نگاه ویژه‌ای به آن شود و نباید با این همه ظرفیت، مشکلاتی در این استان وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: استان قزوین یکی‌ از قطب‌های اقتصادی و صنعتی و کشاورزی است که بیش از 3 هزار واحد صنعتی و تولیدی و دشت‌های فراوان حاصلخیز و مراکز علمی و شخصیت‌های شاخصی دارد.

رئیس قوه قضاییه از مسئله آب، محیط زیست و زمین به ویژه اراضی وقفی و همچنین برخی ناهنجاری‌های اجتماعی به عنوان مسائل مهم استان قزوین یاد کرد.

وی تاکید کرد که قصد داریم با همکاری قوای دیگر و مردم مشکلات و‌ مسایل استان قزوین حل شود.

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وجود چند مسئله مهم در استان قزوین گفت: اینجا آمدیم تا با کمک مردم، نماینده ولی فقیه، استاندار، شهرداران، فرمانداران، اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس گام‌هایی بلند، عمیق و گسترده برای حل مشکلات برداریم.

محسنی اژه‌ای افزود: موضوع بحران آب و تنش آبی، آلودگی‌ها و تخریب محیط زیست، زمین با چالش‌های وقف و ناهنجاری اجتماعی در زمره مشکلات عمده استان قزوین هستند که باید با کمک دولت و مجلس این سنگ‌ها را از پیش پای مردم قزوین برداریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه حضور جریانات مختلف سیاسی در استان نباید باعث جلوگیری از سرعت پیشرفت قزوین شود، ابراز امیدواری کرد که مسائل و مشکلات این منطقه با همدلی و همکاری قوای سه‌گانه و مردم حل شود.

وی تاکید کرد که آنچه در برخورد با ناهنجاری‌ها و مبارزه با فساد و تبعیض و حذف گلوگاه‌های فساد مربوط به دولت و مجلس است، به آن‌ها منتقل می‌کند تا این معضلات با اصلاح قوانین یا وضع قوانین جدید و تقویت بخش‌های نظارتی، برطرف شود.

رئیس قوه قضاییه گفت: در این سفر تلاش می‌کنیم هر مشکلی که در استان قابل حل است با برنامه‌ریزی در استان برطرف شود و مواردی که نیاز به کمک دیگر دستگاه‌ها دارد در تهران تصمیم‌گیری خواهیم کرد تا گام‌هایی بلندتر، عمیق‌تر و گسترده‌تر در جهت گره‌گشایی از مشکلات مردم برداریم.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی در امر مبارزه با فساد و تبعیض و کمک به دولت در زمینه مسدود کردن گلوگاه های فساد، عزمی جزم دارد، افزود: در جریان این سفر نیز تصمیماتی در این راستا اتخاذ خواهد شد.

اژه‌ای با اشاره به سرکشی به استان‌های کشور گفت: اگر چه به خاطر کرونا سفر به استان‌ها به تأخیر افتاد اما، با بهبود یافتن اوضاع، این سفر با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای پس از زیارت امامزاده حسین ابن علی ابن موسی‌الرضا (ع) با حضور بر مزار شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، نسبت به مقام شامخ این شهدا ادای احترام کرد.

وی همچنین بر مزار مرحوم آیت‌الله باریک‌بین نماینده ولی فقیه و امام جمعه فقید قزوین و مرحوم جمال کریمی‌راد وزیر دادگستری و سخنگوی اسبق دستگاه قضا حضور یافت و با قرائت فاتحه یاد و خاطره آن‌ها را گرامی داشت./ تسنیم

 رئیس قوه قضائیه: برای رفع ناهنجاری‌های اجتماعی "شعب خاص" قضایی تشکیل می‌دهیم/ تحمل تبعیض برای مردم سخت است‌

رئیس قوه قضائیه با اعلام "برای رفع ناهنجاری‌های اجتماعی "شعب خاص" قضایی تشکیل می‌دهیم"، گفت: باید از مشکلات مردم گره‌گشایی کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، حجت‌الاسلام اژه‌ای در شورای اداری استان قزوین با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس اظهار داشت: اگر امروز از خدمت به مردم غفلت کنیم باید در پیشگاه خداوند و شهدا پاسخگو باشیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های نهفته کشور در بخش‌های مختلف افزود: اگر ما مدیران نتوانیم از این ظرفیت‌ها برای گره‌گشایی کار مردم کاری کنیم آیا حجتی داریم و اگر از این مسئولیت کنار رفتیم پاسخگو خواهیم بود؟

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه  وظیفه ما تلاش برای برقراری عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد است، تاکید کرد: ‌مردم می توانند تنگدستی را تحمل کنند اما تحمل تبعیض سخت است.دشمن نهایت تلاش خود را برای فشار حداکثری بر معیشت و اقتصاد مردم انجام می‌دهد.

اژه‌ای مسئله آب را مهم‌ترین مشکل استان قزوین برشمرد و تصریح کرد: مسئله آب امروز یک تنش کلی در کشور است لذا باید همه مدیران در نشست‌های مختلف برای مدیریت آب تصمیم مهم بگیرند.

وی با اشاره به برخی ناهنجاری‌های اجتماعی ادامه داد: آیا دستگاه‌های مختلف تصمیم‌گیرنده در این حوزه، توانسته‌اند برای رفع مشکلات اجتماعی گام بردارند؟ لذا از مسئولان می‌خواهم از مردم برای این مشکلات بهره بگیرید.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه محیط زیست، زمین، وقف و ناهنجاری‌های اجتماعی از مسائل قابل توجه استان قزوین است، ادامه داد: بخش‌های مختلف قوه قضائیه به تناسب هر موضوع آمادگی دارند کارگروه خاصی برای این مسائل تشکیل دهند.

وی با بیان اینکه آماده‌ایم قبل از تشکیل پرونده قضایی و پیاده‌سازی آیین دادرسی کارگروه‌هایی تشکیل داده و این موضوعات را حل و فصل کنیم، تصریح کرد: در بعضی ناهنجاری‌ها از بخش‌های مختلف فرهنگی و غیرفرهنگی استفاده شود.

اژه‌ای با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند برای ارتقا آگاهی مردم و اجرای عدالت کمک زیادی کنند، اضافه کرد: از کسانی که در جهت تحقق اجرای عدالت اجتماعی، در جهت رفع ظلم و تبعیض پیشنهادی دارند استقبال می‌کنیم؛ نقدها را می‌پذیریم، کسانی که کمک و نقد می‌کنند بر ما منت می‌گذارند.

وی با بیان اینکه دستگاه قضائی آمادگی دارد تا با تشکیل کارگروه‌های مشترک با دولت مشکلات اجتماعی مردم را برطرف کند، اضافه کرد: زمین، وقف، آب و صنعت بخشی از مسایل اجتماعی مروم هستند که حل آنها به تخصص و همفکری دستگاه‌های اجرایی و نخبگان نیاز دارد و باید از ظرفیت نماینده ولی فقیه و نمایندگان منلس در این حوزه استفاده کنیم.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: باید پیش از تشکیل پرونده در دستگاه قضا کارگروه‌های تخصصی مشکلات مردم را حل‌وفصل کنند و هر موضوعی توسط متخصص واکاوی شود.

وی یادآور شد: تتمه موضوعات باقیمانده هم باید در دستگاه قضائی رفع شود که در آنجا هم باید از تجربه و مشورت متخصص بهره برده هیچ ضرب الاجلی برای حل پرونده‌ها معین نکنیم.

رئیس دستگاه قضا در ادامه گفت: اگر جریان های سیاسی خیرخواه نظام و مردم باشند، باید برای رفع مشکلات با همدیگر همفکری کند تا مشکلات برطرف شود.

محسنی اژه‌ای افزود: رفع بحران آب به عنوان یک مشکل عمومی در کشور باید مد نظر قرار گیرد و با توجه به خشکسالی‌های پیاپی دولت سیزدهم برای رفع بحران تنش آبی تلاش می‌کند. ضمن ایتکه باید مصرف آب کشاورزی هم مدیریت شده و در حوزه صنعت هم آب بهینه مصرف شود.

وی ادامه داد: مسأله‌ محیط زیست هم جزو مسایل مخم استان قزوین است که چون با حیات مردم سروکار دارد، باید به سرعت مدیریت شود.

اژه‌ای یادآور شد: همچنین موضوع زمین و متفرعات آن هم و مساله وقف هم مطرح است که دردسرهای زیادی در استان قزوین درست کرده و مدیران باید یرای حل آنها تلاش کنند.

 خط و نشان رئیس قوه قضائیه ‌برای باند‌های مافیایی ‌در دستگاه‌های اداری / چرا چوب لای چرخ کار مردم می‌گذارید؟ / با شمشیر "عدالت و قانون" ‌برخورد می‌کنیم

 رئیس قوه قضائیه با تذکر شدیدالحن به باند‌های مافیایی ‌در دستگاه‌های اداری گفت: ‌چرا چوب لای چرخ کار مردم می‌گذارید؟ ‌حتما ‌با شمشیر "عدالت و قانون" ‌با شما برخورد می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی‌اژه‌ای‌ طی سخنانی در جلسه شورای اداری استان قزوین ضمن تسلیت ایام اربعین و رحلت نبی مکرم اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) اظهار کرد: استان قزوین خطه‌ای عالم پرور و شهیدپرور است و بسیاری از علما و شهدای این خطه و این استان مانند مرحوم ابوترابی، شهیدان رجایی، بابایی و لشکری از ستاره‌های درخشان و پرفروغ آسمان تاریخ اسلام هستند.

وی افزود: شهدای گرانقدر استان قزوین همچون شهیدان رجایی، بابایی، لشگری و سید آزادگان مرحوم حجت الاسلام ابوترابی که نماد مقاومت، ایستادگی و مهربانی است، ستارگان پرفروغ آسمان اسلام هستند و فروغ این ستارگان تا ابد باقی است.

رئیس دستگاه قضا فرصت خدمت به مردم را یک توفیق الهی دانست و گفت: کوچکترین غفلتی در از دست دادن فرصت‌های خدمت به مردم، غیرقابل پذیرش است و ما باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مادی و معنوی فراوانی که در کشور داریم، پیوسته در صدد رفع مسائل و مشکلات مردم باشیم.

وی با اشاره به فعالیت بیش از 3 هزار مرکز تولیدی و صنعتی در استان قزوین، گفت: طبق گفته مسئولان استانی در استان قزوین 10 مشکل اساسی وجود دارد که موضوع آب و فروعات آن باتوجه به درگیر بودن با خشکسالی‌های طولانی از جمله این مشکلات است؛ ما امیدواریم که دولت سیزدهم با اطلاعات و آشنایی که با مشکل آب دارد برای مدیریت مصرف آب در حوزه‌های شرب، کشاورزی و صنعتی و استفاده بهینه از آب برنامه‌ریزی مدونی را ترتیب دهد و دستگاه قضایی نیز در این مسیر کمک کار دولت خواهد بود.

رئیس دستگاه قضا موضوع محیط زیست را یکی از مسائل حیاتی دانست و تصریح کرد: در استان قزوین موضوع زمین و متفرعات آن و مسئله وقف و حدود آن و موضوعات مترتب بر آن از مسائلی قابل توجه است که برای حل این مسائل باید با هم‌فکری و تلاش جمعی راهکاری اندیشیده شود و دستگاه قضایی برای تشکیل کارگروه‌هایی تخصصی جهت رفع مشکلات این حوزه‌ها اعلام آمادگی می‌کند.

‌حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای با اشاره به فعالیت حدود 38 دانشگاه و مرکز علمی در استان قزوین، گفت: برای رفع ناهنجاری‌های اجتماعی و سایر مشکلات و آسیب‌های اجتماعی باید از ظرفیت مراکز دانشگاهی و علمی و روحانیت معظم فعال در استان قزوین بهره‌گیری شود.

رئیس دستگاه قضا گفت: قوه قضاییه این آمادگی را دارد که قبل از تشکیل یک پرونده قضایی و پیاد‌ه‌سازی آیین دادرسی و قانون مجازات کارگروه‌هایی را برای حل و فصل تخصصی موضوعات مختلف تشکیل دهد و در همین راستا بر ایجاد شعب خاص پیرامون رسیدگی به برخی موضوعات محیط زیستی، صنعتی و حوزه مرتبط با موقوفات تأکید داریم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با تاکید بر اینکه در رفع برخی ناهنجاری‌ها از بخش‌های مختلف فرهنگی و غیرفرهنگی استفاده شود، تصریح کرد: می‌توان تا پایان سال و با تشکیل چند کارگروه مشخص در راستای رفع مشکلات استان قدم برداشت و دستگاه قضا نیز در این مسیر به مسئولان استانی مساعدت خواهد کرد

وی ادامه داد: جریانات سیاسی نظام در جهت پیشرفت کشور و عزت آحاد جامعه، دلسوز و خیرخواه مردم باشند به گونه‌ای با هم همفکری کنند که با وجود اختلاف سلیقه و فکر، ظرفیت‌ها در جهت منافع و مصالح مردم پایه ریزی شود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در راستای ارتقای اگاهی مردم و اجرای عدالت و تحقق عدالت اجتماعی، بیان داشت: از کسانی که در جهت ایجاد و تحقق عدالت اجتماعی، رفع ظلم و تبعیض سخن و پیشنهادی دارند با آغوش گرم استقبال می‌کنیم، نقد‌ها را می‌پذیریم و کسانی که کمک و نقد می‌کنند بر ما منت می‌گذارند.

وی که در‌ نشست شورای اداری استان قزوین سخن می‌گفت، اظهار داشت: امروز دشمن نهایت تلاش خود را برای فشار حداکثری بر معیشت و اقتصاد مردم به‌کار گرفته ‌تا با محک زدن صبر انقلابی مردم، نظام جمهوری اسلامی ایران را فلج کند که خوشبختانه در این کار موفق نشده‌اند.

وی در همین زمینه افزود: دشمنان هر روز سعی می‌کنند با اقدام روانی و ایجاد مسائل حاشیه‌ای، نفاق و جدایی میان افراد را رقم بزنند که باید مراقب این مکر و حیله دشمنان باشیم.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه بدخواهان و مرفهان بی‌درد، برای ایجاد شکاف بیشتر بین طبقات مردم، تلاش می‌کنند، خاطرنشان کرد: آن‌ها با سوء استفاده از قدرت، سهم دیگران را به نفع خودشان استفاده می‌کنند تا فقر را در جامعه گسترش دهند، لذا  ما باید با وحدت هر چه بیشتر برای تحقق عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد و رفع تبعیض اقدام کنیم.

‌محسنی‌اژه‌ای با تأکید بر اینکه مردم می‌توانند تنگدستی را تحمل کنند، اما تبعیض را نمی‌پذیرند، تصریح کرد: قوه قضائیه مصمم است با قدرت هر چه بیشتر با کسانی که در هر مقام و منصبی که هستند و فساد ایجاد می‌کند، با شمشیر عدالت و قانون با آن‌ها مقابله کند و در این مسیر نیازمند همراهی مردم هستیم.

وی افزود: نیروی انتظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی با کمک دستگاه قضایی، با ناهنجاری‌های اجتماعی و کسانی که با سرقت و اقدامات مجرمانه، آرامش مردم را به هم می‌زنند، برخورد کند.

رئیس دستگاه قضا افزود: دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی باند‌های مافیایی، جریان‌های سازمان یافته، کسانی که در دستگاه‌های اداری چوب لای چرخ مردم می‌گذارند و با عمل نکردن به وظیفه به مردم خسارت می‌زنند و کسانی که با ترک فعل به مردم آسیب می‌زنند را شناسایی و آن‌ها را به قوه قضاییه معرفی کنند تا دستگاه قضا بتواند به وظیفه خود عمل کند.

هماهنگی میان ۳ قوه ‌بی‌نظیر است/ در ۳ ماه گذشته ‌۴ ‌جلسه مهم برای حل مشکلات ‌داشته‌ایم / به کمک مردم اعتقاد راسخ داریم

رئیس قوه قضائیه گفت: هماهنگی میان ۳ قوه در ۳ ماهه اخیر در تاریخ انقلاب اسلامی ایران بی‌نظیر بوده و فقط در ۳ ماه اخیر ۴ نوبت جلسه برای حل مشکلات تشکیل دادیم.

به گزارش تسنیم از قزوین، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در دیدار با اقشار مختلف مردم قزوین که در محل دانشگاه آزاد اسلامی این شهر برگزار شد، همدلی و هماهنگی قوای سه گانه در سه ماهه اخیر را نسبت به 4 دهه گذشته بی‌نظیر توصیف کرد و گفت که در این مدت مسائل و مشکلات مهم کشور در نشست‌هایی سه‌جانبه و دوجانبه بررسی و پیگیری شده است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به احصاء آسیب‌ها و مشکلات موجود در کشور، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی برای حل این مشکلات و آسیب‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: بخشی‌نگری و اصرار بر موضع شخصی مانع از پیشرفت کارهاست و باید برای حل مشکلات و ایجاد امید و آرامش و ارتقاء عزت و رفاه مردم بر خرد جمعی تکیه کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به طور خاص از حوزه‌های علمیه خواست که با ایفای نقش خود در تبیین موضوعات و گسترش فرهنگ اسلامی در جامعه، دستگاه قضایی را در حل و فصل مسائل و ناهنجاری‌های اجتماعی یاری دهد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به درخواست برخی نمایندگان گروه‌های مختلف مردمی برای تشکیل کارگروه‌های مشترک به منظور حل مشکلات و معضلات، اعلام کرد که در اولین گام پس از دیدار با خانواده شهدا و نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید مقرر شده کارگروهی مشترک برای پیگیری مشکلات خانوادگی این قشر و مشکلات مربوط به حوزه زنان در کشور تشکیل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد که در گام دوم قرار است این رویکرد در جهت حل دیگر مسائل کشور توسعه یابد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه 20 درصد پرونده‌های قضایی مربوط به مسائل خانواده می‌شود تاکید کرد که این مشکلات فقط با کمک مردم و نخبگان حوزه و دانشگاه و خود خانواده‌ها قابل حل است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: نمی‌شود همه کارها را صرفا با زبان قانون پیش برد بلکه باید از همه ظرفیت‌ها همچون ارتقاء آگاهی در جامعه، توسعه فرهنگ صلح و سازش و ایثار و گذشت حل کرد که آثار ماندگار و بابرکتی دارند.

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ظرفیت‌های فراوان استان قزوین برای حل مشکلات این منطقه، چهره‌های ارزشمند و تحصیلکرده را بزرگترین سرمایه دانست که به کمک آن می‌توان بر بسیاری از مشکلات فائق آمد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به عنوان نمونه به مشکل عدم اجرای قانون مربوط به ایثارگران توسط برخی دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و از نماینده جامعه ایثارگری که در این جلسه به طرح موضوع پرداخت درخواست کرد موارد تخلف یا قصور و تقصیر دستگاه‌ها را به سازمان بازرسی کل کشور اعلام کند.

وی در عین حال متذکر شد ممکن است عدم اجرای برخی قوانین ناشی از اختلاف برداشت‌ها باشد که لازم است با همکاری نهادهای ذی‌ربط در این خصوص رفع ابهام شود./ تسنیم

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها