وزیر کشور: مسوولیت امانت است

کد خبر: 1099762

وزیر کشور با اشاره به غفلت از بهره‌وری در ایران، گفت: بهره‌وری اصلی اسلامی است که در تمام حوزه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر کشور: مسوولیت امانت است

 احمد وحیدی روز پنجشنبه در آیین معرفی استاندار سمنان در سالن شهید مطهری این شهر افزود: میزان بهره وری در کشور پایین است که از دلایل آن وجود انرژی و منابع فراوان بوده است، در حالی که بهره‌وری اصلی اسلامی است و نباید از آن راحت عبور است.

وی تاکید کرد: سه درصد از هشت درصد رشدی که در برنامه ششم توسعه پش بینی شده بود باید از مسیر بهره وری محقق شود و حجم بالای یارانه های پنهان و بابرنامه بخش زیادی در فقدان بهره وری از بین می رود که این مصداق بی توجهی است.

وزیر کشور یادآور شد: در برخی استانها که محدودیت جغرافیایی مانند کویر دارند بهره وری باید بیشتر مورد توجه قرارگیرد، زیرا این استانها مردم سختکوشی دارند که ارزش منابع را بیشتر می دانند.

جوانان در متن تغییرات قرار گیرند

وزیر کشور با اشاره به اینکه تغییرها مساله ای عادی و نوشدن انرژی ها و جهش از ثمرات تغییر دولتها است، ادامه داد: اقشار مختلف باید دست به دست هم دهند و حرکتها را نو به نو تغییر دهند.

وی گفت: تغییرات مسوولیتی نیز از مسایلی است که می تواند نقطه ای برای جهش و فعالیت پر جنب و جوش در مسیر توسعه شود.

وحیدی تاکید کرد: جوانان باید در متن فعالیت‌ها و تغییرات باشند، از توان جوانان انقلابی که با تمام ایمان پای انقلاب هستند باید برای ساخت فرهنگ‌، اقتصاد و محیط زیست استفاده شود.

ظرفیت های استانی در قالب طرح توسعه محور قرار گیرد

وی بیان کرد: ظرفیتهای استان سمنان از کشاورزی و کویر که باید ظرفیت شناخته شود نه محدودیت، همواره می تواند محور توسعه باشد.

وحیدی اضافه کرد: باید از ظرفیتها با استفاده از توان پژوهشگاه‌ها، دانشگاه ها و نخبگان بهره برد که استان سمنان در این زمینه دارای حرف های زیادی است.

وزیر کشور با بیان اینکه برای تک تک مشکلات استان باید کارگروه با حضور اندیشمندان طرح تهیه شود تا به طرح توسعه بینجامد، گفت: برای توسعه استان‌ها از استانداران برنامه زمانبندی خواسته شده که این امر میثاق‌ دولت با استانداران است و در این مسیر باید همه از جوانان و نخبگان با استانداران همراهی کنند.

فرهنگ اساس پیوند جامعه در برابر دشمنی‌ها است

وحیدی با اشاره به اینکه کار روی فرهنگ اصیل در کشور مهم است، بیان کرد: نباید اجازه داد اغتشاشات و توحشات غربگرایانه در جامعه نمود پیدا کند، مگر غربی ها از فرهنگ متوحشانه خود به کجا رسیدند به جز سقوط اخلاقی، ابتذال، خودکشی‌ها، فساد، افسردگی و درماندگی ثمری برای آنان داشت، در حالی که در ظاهر ثروتمند هستند.

وی ادامه داد: جامعه زمانی استوار خواهد بود که پیوندهای درونی آن استوار باشد، فرهنگ اصلی است که پیوندها را استوار می کند که مهمترین آن پیوند فرهنگی است و اساس آن پیوند دینی است که بهترین شکل آن را در اسلام داریم.

وی بیان کرد: جامعه منسجم دارای هویت است و چنین جامعه ای است که انسجام خود را در برابر فرهنگ های وارداتی نمی بازد.

مسوولیت امانت است

وزیر کشور با اشاره به اینکه مسولیت در جمهوری اسلامی یک امانت است و به این عنوان آن را باید به صاحب آن یعنی خداوند و حضرت ولی عصر(عج) بازگردانیم، گفت: نظام اسلامی متعلق حضرت بقیه الله است باید این نظام را خوب و در شان و رضایت حضرت ولی عصر (عج) نگهداریم.

وی ادامه داد: برای چنین نظامی، دلبستگی، خدمت کردن و جان دادن بسیار شیرین است، خدمت در نظام اسلامی لطف الهی است.

وحیدی افزود: از استاندار تا دهیاران، از حوزه های نظامی و لشکری، همه یک هدف دارند و آن اینکه چگونه می توان به ملتی که عاشقانه برای نظام اسلامی خود را فدا کرده است خدمت کنیم.

وی اضافه کرد: مسوولیت مسیری نیست که کسی اهداف دیگری از طریق آن داشته باشد و کسب نام در این مسیر ننگ است، شرم برکسی که در مقام مسوول بخواهد به مردم خیانت کند.

وحیدی خاطرنشان کرد: مسوول باید از هر شائبه ای به دور باشد، آنانی هم که از مسیر اصلی فاصله گرفتند، نزد مردم جایگاهی ندارند.

مردمی بودن ویژگی اصلی استاندار جدید سمنان

وزیر کشور با اشاره به معرفی سیدمحمدرضا هاشمی به عنوان استاندار سمنان، گفت: فردی در سمنان به عنوان استاندار معرفی می شود که خوشنام و موفق بوده است، پاکدستی، تلاش وافر، لیاقت، با مردم سر دوستی داشتن، آغوش گشاده برای مردم داشتن، و حرف‌شنوی از مردم از دلایل انتخاب هاشمی به عنوان استاندار سمنان بود.

در این آیین با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، و جمعی از مسوولان استان سمنان، هاشمی به عنوان استاندار سمنان معرفی شد./ایرنا

چند توصیه وزیر کشور به استانداران

 وزیر کشور با اشاره به رویکردهای دولت جدید خطاب به استاندار جدید سمنان گفت: جوانان باید در متن ماجرا باشند.

احمد وحیدی در آیین تودیع و معارفه استانداران پیشین و جدید استان سمنان ضمن تقدیر از خدمات علیرضا آشناگر استاندار پیشین و تبریک به هاشمی استاندار جدید سمنان از مسوولیت در جمهوری اسلامی ایران به عنوان امانت الهی نام برد و اظهار کرد: مسوولیت در نظام اسلامی امانتی از سوی خداوند و حضرت ولی‌عصر (عج) است و باید این امانت را به درستی برگردانیم.

وی با بیان اینکه خدمت در چنین نظامی شیرین است افزود: جان دادن برای نظامی با این ویژگی‌ها شعف برانگیز و خدمت در آن لطف الهی است.

وزیر کشور ایجاد تغییرات در مدیران را امری طبیعی و ضروری خواند و تصریح کرد: نوشدن حرکت‌ها و نفس‌ها برای خدمت و ایجاد جهش و تلاش بیشتر از جمله خاصیت‌های این تغییرات است.

وی با اشاره به رویکردهای دولت سیزدهم ضمن توصیه هایی به استانداران و مدیران گفت: در این رویکرد باید جوانان در متن ماجرا باشند و از همین رو انتظار می‌رود که استانداران یک شبکه از جوانان نخبه، خلاق و انقلابی را تشکیل و از توان آنها به بهترین وجه، حداکثر استفاده را در مدیریت کشور و استان ببرند.

وحیدی با بیان اینکه استان از ظرفیت ها و سرمایه های بسیار زیادی بهره مند است اظهار کرد: یکی از مهمترین ویژگی های استان سمنان برخورداری از استعدادها و سرمایه های انسانی بسیار بالا است. اگر از این سرمایه های انسانی به خوبی و به درستی بهره گرفته شود می تواند به رشد و توسعه کشور و استان کمک کرد.

وی با بیان اینکه استاندار جدید سمنان باید از این سرمایه به بهترین شکل استفاده کند افزود: استاندار باید برای تک تک مشکلات استان کارگروه تخصصی با حضور اندیشمندان تشکیل و همچنین برای همه مسائل استان طرح تهیه شود.

وحیدی با بیان اینکه وزارت کشور از استاندار جدید برنامه زمان بندی می خواهد گفت: باید مسائل و مشکلات استان اولویت بندی و برای حل آنها از حضور افراد متخصص و توانمند و متعهد استفاده شود.

وی از سطح پایین بهره وری به عنوان یکی از مشکلات امروز کشور نام برد و گفت: متاسفانه کمتر به این اصل مهم اسلامی توجه شده و لذا از استاندار انتظار می رود که توجه ویژه به این اصل داشته باشد.

وزیر کشور با بیان اینکه قرار است که سه درصد رشد کشور از محل توجه به همین اصل بهره وری تامین شود افزود: سهم سه درصدی بهره وری از هشت درصد رشدی که در برنامه ششم پیش بینی شده نشان از اهمیت ویژه بهره وری دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر بخش قابل توجهی از یارانه های پیدا و پنهان موجود به دلیل عدم بهره وری به سادگی از بین می رود.

این عضو کابینه بر لزوم توجه به حوزه فرهنگ تاکید و تصریح کرد: نباید اجازه داده شود که توحشات غربگرایانه در جامعه رسوخ کند. دنیای غرب خود از این توحشات به جایی نرسیده و از همین رو جوامع غربی امروز با پریشانی و افسردگی و خمودگی روبرو است.

وحیدی بر ضرورت توجه بیش از پیش به ارزش های اسلامی تاکید و اضافه کرد: تنها در سایه فرهنگ اصیل اسلامی است که انسجام در جامعه حفظ می شود.

وزیر کشور در پایان با اشاره به انتخاب سیدمحمدرضا هاشمی به عنوان استاندار جدید سمنان گفت: ایشان عملکرد موفقی در مسوولیت های قبلی داشته و دلیل انتخاب ایشان به عنوان استاندار نیز جدا از تعهد و تدین، سابقه عملکرد موفق در مسوولیت های مختلف بوده است.

وی ادامه داد: البته بدیهی است که استاندار به تنهایی نمی تواند منشا حرکت و تحول شود و برای موفقیت باید همگان به میدان آمده و در کنار استاندار به خدمت به مردم استان بپردازند.

وحیدی با بیان اینکه باید درب اتاق مسوولان به روی مردم باز باشد گفت: هیچ مسوولی حق ندارد خود را از مردم بالاتر ببیند. مسوولان باید در کنار مردم بوده و خواست و حرف های آنان را بشنوند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها