«فردا» گزارش می‌دهد

حواشی قرارداد نفتی با ونزوئلا

کد خبر: 1100037

چند روزی از انعقاد قرارداد سوآپ نفتی با ونزوئلا گذشته اما موضوع هنوز در مرکز توجه است و نگاه‌های متفاوت و بعضا متناقضی هم به آن می‌شود. برخی از مزایای آن گفته و دیگرانی هم اصرار دارند که در آن خیری نیست!

حواشی قرارداد نفتی با ونزوئلا

گروه سیاست سایت فردا – چند روزی از انعقاد قرارداد سوآپ نفتی با ونزوئلا گذشته اما موضوع هنوز در مرکز توجه است و نگاه‌های متفاوت و بعضا متناقضی هم به آن می‌شود. برخی از مزایای آن گفته و دیگرانی هم اصرار دارند که در آن خیری نیست! 

شاهد آنکه خبرگزاری فارس از آن با عنوان یک تیر و دو نشان نام می‌برد و می‌نویسد: «قرارداد سوآپ ایران و ونزوئلا برای ایران یک تیر و دو نشان محسوب می‌شود، زیرا باعث افزایش درآمدهای نفتی کشور می‌شود و هم با حل مشکل ذخیره‌سازی میعانات گازی بر روی آب، دست وزارت نفت را در افزایش تولید گاز و تامین سوخت زمستانی باز می‌کند.»

گزارش‌نویس فارس نیز ابهامات این قرارداد را نادیده نگرفته و نوشته است» « به طور دقیق مشخص نیست که سناریو مدنظر دو کشور برای بهره‌برداری از این قرارداد چیست، زیرا هر دو کشور در فضای تحریمی سعی می‌کنند کمترین اطلاعات را در رسانه‌های خبری منتشر کنند. اما این سناریوها هر چه باشد قطعا در یک تعامل برد-برد بین ایران و ونزوئلا تعریف شده است».

در این گزارش همچنین تاکید شده که «در حال حاضر و با افزایش روند صادرات نفت ایران به خصوص به کشور چین، ایران نیز از بلندینگ نفت خام سنگین ونزوئلا و میعانات گازی خود به ترکیبی دست پیدا کرده که بازاریابی و فروش آن از کانال چینی‌ها راحت‌تر است.»

منتقدان این قرارداد اما آن را «بی‌حاصل» می‌خوانند. مثلا کانال تلگرامی «عصرما» در این باره نوشته بود: «مدعیان تخصص در دور زدن تحریم‌ها کارشان را با یک قرارداد تهاتر نفت و میعانات گازی ایران با نفت سنگین ونزوئلا آغاز کردند.  خبر انعقاد این قرارداد نفتی بین ایران و ونزوئلا را هم رویترز منتشر کرده.   بر اساس آنچه خبری شده؛ اشکال کار این قرارداد این است که ما نفت مرغوب ایران را می‌دهیم و در ازایش پولی نمی‌گیریم که بخواهیم به زخم مشکلات کشور بزنیم.  در عوض ونزوئلا به ما نفت سنگین می‌دهد؛ کالای نامرغوبی که روی دستش مانده و تازه در صورتی که نفتکش‌های ایران از خطر توقیف به دست آمریکا جان سالم به در ببرند.  این هم حاصل ادعای کسانی است که می‌گویند دور زدن تحریم‌ها به سختی و پرهزینگی مذاکره برای برداشتن تحریم‌ها نیست.»

درستی و نادرستی نگاه هر کدام از طرفین یعنی موافقان و مخالفان این قرارداد به زودی مشخص خواهد شد لذا بهتر است به جای تکرار برخی حرف‌ها، منتظر ماند و دید. 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها