مهمانپرست در یادداشتی اختصاصی برای «فردا» نوشت:

هشدار به فتنه‌انگیزان

کد خبر: 1100060

مهمانپرست برگزاری مانور دیروز در مرزهای شمال غربی را اقدامی سنجیده و صحیح دانست و تاکید کرد که ایران باید به فتنه انگیزان هشدارهای جدی داده و ثبات و امنیت منطقه را حفظ کند.

هشدار به فتنه‌انگیزان

گروه سیاست سایت فردا - رامین مهمانپرست، سخنگوی سابق وزارت خارجه ایران در یادداشتی اختصاصی برای «فردا» نوشت:

حوادثی که در منطقه ما اتفاق می‌افتد خیلی پیچیده شده و نیاز به یک دقت نظر و رفتار حرفه‌ای در رابطه با سیاست خارجی و حفظ اقتدار منطقه‌ای جمهوری اسلامی دارد. ممکن است که سهمی از این اتفاقات به قدرت‌هایی مربوط شود که می‌خواهند ایران را برای مذاکرات مجدد با دولت جدید و اخذ امتیاز از ایران و سخت کردن شرایط ما در هنگام مذاکره تحت فشار بگذارند.خروج آمریکایی‌ها از افغانستان و بحث‌های حاشیه آن شاید یکی از مواردی باشد که ضرورت دقت نظر در مدیریت همسایگان و روابط ایران و با کشور افغانستان را بیشتر می‌‎کند. 

در همین رابطه شاهد تحرکات کشور آذربایجان با همکاری ترکیه و مشارکت رژیم صهیونیستی در نوار شمال غربی کشور خود هستیم که این هم خارج از قواعد بین‌الملل با تصور اینکه ایران تحت فشار است و ضعیف و با این نیت که تغییراتی در مرزها ایجاد کنند، رخ داده و بسیار حائز اهمیت است. این موضوع نیازمند یک برخورد سنجیده از نظر سیاسی و دیپلماتیک، همچنین از نظر آرایش دفاعی و اقتدار ایران در حوز مرزهای خود است.

سیاست اصلی جمهوری اسلامی ایران روشن است و ما معتقد به داشتن بهترین رابطه با همسایگان هستیم و این روابط باید توسعه یابد و هرقدر از نظر درهم‌آمیختگی روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی توسعه دوجانبه یافته باشیم، ضریب امنیت در منطقه و مرزها افزایش می‌یابد و حتما باید به این نکته توجه کرد. به نظر من این دوران غفلت هشت ساله از توسعه روابط دوجانبه با ویژه با همسایگان خساراتی داشته که بعضا شاهد آثار هستیم.

از طرف دیگر ما باید همکاری‌های دوجانبه، چندجانبه و منطقه‌ای را به صورت جدی در دستور کار داشته باشیم. این همکاری‌ها می‌تواند شامل سه کشور یا بیشتر در منطقه و حتی برخی کشورهای دورتر از مرزها که می‌توانند مکمل خوبی برای همکاری‌ها باشند؛ باشد و باید در کانون توجه دستگاه سیاست خارجی و دیپلماسی ما قرار بگیرد. همچنین تمام دستگاه‌هایی که به نحوی در دیپلماسی اقتصادی سهیم هستند.

به عنوان مثال کشور ارمنستان شاید از نظر سرزمینی خیلی بزرگ نباشد اما موقعیت استراتژیکی دارد و روابط تاریخی و قدیمی ایران و ارمنستان نیز هیچ منافاتی با داشتن رابطه خوب با آذربایجان و کشورهای دیگر نخواهد داشت. بنابراین ما باید در تنظیم روابط دوجانبه با یک برنامه‌ریزی استراتژیک و بلندمدت عمل کرده و اجازه ندهیم که طراحی قدرت‌هایی که می‌خواهند در منطقه تنش ایجاد کنند و در پی آن منافع خود را تامین کنند به نتیجه برسد.

برای اینکه با این طراحی‌ها مقابله بشود، باید یک نیروی دفاعی قدرتمند داشت و به کسانی که دنبال فتنه انگیزی در منطقه هستند، هشدارهای جدی داد. 

در همین راستا انجام مانور در شمال غربی کشور بسیار به موقع و سنجیده بود و یک پیام روشن داشت مبنی بر اینکه شاید جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های اقتصادی مشکلاتی داشته باشد یا در بحث برجام و فشارهای آمریکا مشکلاتی داشته باشد اما آنچه برای کشور ما اهمیت دارد، یک ایران قدرتمند است که هم در زمینه‌های اقتصادی باید مشکلات داخلی خود را رفع کند و هم در زمینه موضوعات امنیتی و دفاعی از این اقتدار برای حفظ ثبات و امنیت منطقه بهره ببرد. 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها