نگاه تحلیلگر/گفتگوی «فردا» با احمد بخشایش اردستانی

دولت رئیسی برای احیای برجام جدیت دارد/علی باقری از پس کار برمی‌آید

کد خبر: 1100432

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: علی باقری خیلی خوب می تواند از پس کار مذاکره بربیاید، او قبلا نیز در جریان مذاکرات هسته ای بوده است. ضمن آنکه مذاکرات دستورالعمل و چارچوب کلی دارد.

دولت رئیسی برای احیای برجام جدیت دارد/علی باقری از پس کار برمی‌آید

گروه سیاسی فردا: دولت رئیسی در حوزه دیپلماسی باید یک موضوع مهم را تعیین تکلیف کند و آن مسئله احیای برجام است. غربی ها این روزها برای از سرگیری مذاکرات خیلی بی تابی می کنند و سعی دارند با این تاکتیک خود را مشتاق و ایران را بی میل به مذاکره نشان دهند. امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در یک برنامه تلویزیونی دوباره ضمن تکرار موضع ایران برای از سرگیری مذاکرات، درباره تیم مذاکره کننده هسته ای نکاتی را بیان کرد.

احمد بخشایش اردستانی در گفتگو با خبرنگار «فردا» درباره سرنوشت مذاکرات وین گفت: یادم می آید یک روز آقای ظریف به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس آمد و درباره میان صحبت هایش به نقطه ضعف آقای امیرعبداللهیان اشاره کرد. او معتقد بود «نقطه ضعف آقای امیرعبداللهیان این است که خیلی دوست دارد صحبت کند».

وی افزود: با وجودی که آقای امیرعبداللهیان را فردی لایق می دانم، وقتی شب گذشته وقتی صحبت های آقای امیرعبداللهیان را گوش می کردم به همان موضوع مورد اشاره آقای ظریف رسیدم.آقای امیرعبداللهیان درباره موضوعات لفاظانه سخن می گوید، حال آنکه انتظار می رود وزیر خارجه جواب سئوال را بدهد و بی ربط حرف نزند. این ویژگی را زیبنده وزیر خارجه نمی دانم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: در حوزه موضوع هسته ای، جمهوری اسلامی اصلا اهل وقت کشی نیست. تجربه دو دهه مذاکره شناخت خوبی را از طرف مقابل به جمهوری اسلامی داده است. آنها اهرم تحریم را دست گرفته اند و با آن می خواهند بر ایران فشار بیاورند بنابراین حاضر نیستند این اهرم فشار را کنار بگذارند.

وی دولت جمهوری اسلامی را در برنامه اش برای مذاکره و احیای برجام جدی خواند و افزود: برجام شاید هیچ درد اقتصادی را از ایران دوا نکند ولی حداقل یک نوع آرامش فکری به جامعه می دهد بنابراین با این اوصاف ترکیب تیم مذاکره کننده خیلی اهمیت ندارد. دستورالعمل ها مشخص است، یک مترجم کاملا مسلط نیز تعیین خواهد شد تا این دستورالعمل ها را به طرف مقابل منتقل کند.

بخشایش اردستانی تأکید کرد: ایران بازگشت به نقطه صفر برجام را می خواهد اما آمریکایی ها به دنبال برجام یک و دو توأم با هم هستند، حال آنکه ایران می گوید "آمریکا اول با اجرای «برجام یک» اعتمادسازی کند سپس دنبال مذاکرات درباره موضوعات دیگر باشد» به عبارت دیگر ایران خواستار آن است که آمریکا به همان نقطه ای برگردد که ترامپ از برجام خارج شد.

این استاد دانشگاه افزود: مطمئنا علی باقری خیلی خوب می تواند از پس کار مذاکره بربیاید، او قبلا نیز در جریان مذاکرات هسته ای بوده است. ضمن آنکه مذاکرات دستورالعمل و چارچوب کلی دارد. معتقدم حداکثر تا یک ماه آینده مذاکرات دوباره از سرگرفته خواهد شد و دوباره برجام احیا می شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها