«فردا» گزارش می‌دهد

واکنش‌ها به اشتباه ظریف

کد خبر: 1101537

اظهارات اخیر ظریف درباره اشتباهی که در تنظیم متن برجام صورت گرفته با واکنش‌های بسیاری همراه است و هر کدام از جناح‌های سیاسی و رسانه‌هایشان به نحوی با این موضوع برخورد کرده‌اند.

واکنش‌ها به اشتباه ظریف

گروه سیاست سایت فردا – محمدجواد ظریف دیگر وزیر نیست اما آنقدر مورد توجه است که با هر سخنی بلوا به پا کند؛ مثلا اظهارات چهارشنبه شب او در کلاب هاوس.

او گفت که «در مجلس گفتم در برجام کلمه‌ «تعلیق» وجود ندارد؛ اشتباه از من بود. چهار بار کلمه‌ «تعلیق» در برجام وجود دارد ولی مذاکره‌کننده‌ ما به من اطلاع نداده بود». بعد هم تاکید کرد که «در برجام و در قضیه «ساسپند» یا تعلیق تحریم‌ها، این واژه را در برجام ندیده بودم و کسانی که در آن زمان ادعا کردند من برجام را نخوانده بودم دروغ می‌گویند، بلکه من خودم برجام را خواندم و نوشتم؛  این موارد نه در خود برجام بلکه در ضمائم آن بوده که مربوط به اروپایی‌ها بوده و در آخرین لحظات اضافه کردند.»

این سخنان با واکنش گسترده‌ای همراه شد و هر کدام از جناح‌های سیاسی و رسانه‌هایش از جهتی به آن پرداختند. اصولگراها در روزنامه‌هایی مثل کیهان، وطن امروز، جوان و ... از اعتراف ظریف و اشتباه او گفته و درباره خسارتی که به منافع ملی وارد شده، نوشتند. مثلا حسین شریعتمداری تاکید کرد: « در طول مذاکرات هسته‌ای خطاهای بزرگی مرتکب شدید که تمامی آن اشتباهات -بدون استثناء - از سوی منتقدان با ارائه دلایل و اسناد روشن به جنابعالی و تیم تحت مدیریت شما گوشزد شده و درباره عواقب سوء آن هشدار داده شده بود ولی شما و آقای روحانی به هیچیک از آن هشدارها توجه نکردید و انتقاد دلسوزانه منتقدان را با اهانت‌های بی‌سر‌وته پاسخ دادید»

برخی از چهره‌ها اصولگرا نیز از نقد و گلایه فراتر رفته و خواستار پاسخگویی شدند. مثلا سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مجلس گفت: به نظر من در این موضوع آقای روحانی باید پاسخگوی عملکرد خود در قبال برجام باشد. وی با تاکید بر اینکه خسارت بزرگی را دولت آقای روحانی به کشور تحمیل کرد، ادامه داد: آقای روحانی حتی در زمانی که داشت ریاست جمهوری را هم ترک می‌کرد از برجام دفاع کرد و می‌گفت اگر به اول برگردم همین کار را دوباره انجام می‌دادم. او تاکید کرد: آقای روحانی باید به اظهارات وزیر خارجه خود پاسخ دهد. الان وزیر خارجه ایشان دارد واقعیات را اعتراف می‌کند و می‌گوید کلمه «تعلیق» در برجام بوده اما ایشان اطلاعی نداشتند درحالی که نمایندگان به این موضوع تاکید داشتند. باید آقای روحانی برای تاریخ و ملت ایران پاسخ دهد و پاسخگوی عملکرد خود باشد.

اصلاح‌طلبان اما این حرف‌ها را تحریف سخنان ظریف و یا فرافکنی خواندند. مثلا مصطفی فقیهی خیلی زودتر از بقیه واکنش نشان داد و در «انتخاب» نوشت: « طبق معمول، جریانِ «ضدبرجام»، اظهارات دیشب محمدجواد ظریف در مورد جنجالِ میان‌تهیِ «کلمه‌ی تعلیق در برجام»، را تحریف کرده و حالا، چند ساعتی‌ست که سرمستانه، مشغول تحلیلِ این تحریفِ کودکانه هستند! و مدام، مستند می‌کنند به افاضات چندسالِ قبل خود، تا ملت دریابند این جماعت، هر آنچه می‌گفتند خیرخواهانه و عینِ صحت بود! نوشتند که ظریف گفته «چهار با کلمه تعلیق در برجام آمده؟ اما مذاکره‌کننده ما به من اطلاع نداد... او بالاخره اقرار به خطا کرد!» حال آنکه، آنچه ظریف گفت، مکرراً از سوی او تکرار شده، اما خُب، تحریف سخنانش در دوران وزارت خارجه چندان کارایی نداشت و حالا به زعم حضرات، تکرارِ این تحریفات، در ایام «دیپلماسی سریال کره‌ای»، تأثیرات چندجانبه و مضاعفی خواهد داشت و بل، می‌تواند برخی معضلات موجود را به حاشیه بَرَد! طبعاً باید منتظر ماند تا رسانه‌های اصولگرا، مدت‌های مدید بر این تحریف دامن زنند. تازه از شنبه آغاز می‌شود، اما خوب است اصلِ ماجرا را به روایت خودِ ظریف بدانید.»

کانال تلگرامی «عصر ما» نیز امروز نوشت: «سه روز بعد از اظهارات ظریف در کلاب هاوس، اتهام زنی به  او  آنقدر برای روزنامه‌های اصولگرا جذابیت داشت که آن را در تیترهای درشت صفحه اول خود پیگیری کنند.  کیهان در مطلبی با تیتر «اعتراف ظریف برگ تازه‌ای از فاجعه برجام»، جام جم با «حاشیه‌های ناتمام یک متن پر از تعلیق»، جوان آنلاین با «آیا ظریف قصور کرده؟» و وطن امروز با «منافع ملی در تعلیق ظریف» و... اصولگرایان با ارجاع به تنها یک جمله از مجموعه اظهارات ظریف ادعای «اعتراف» او به «پر از تعلیق» بودن «متن برجام» را بزرگنمایی کردند و ترجیح دادند از انتشار کامل حرفهایش که خط بطلانی بر این تحریف می‌کشید، خودداری کنند.  آنها در حالی به این بهانه به صورت ظریف چراغ گرفتند که میزان تسلط جانشین او به زبان انگلیسی مایه نگرانی است و معاون سیاسی که باید مذاکره کننده ارشد باشد متوجه برعکس بودن پرچم کشورش روی میز مذاکرات نمی‌شود.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها