یوسفیان ملا در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

وعده‌های مبهم در سفرهای استانی تبعات دارد

کد خبر: 1101822

عزت الله یوسفیان ملا با تاکید بر اینکه سفرهای استانی بر اساس حسن نیت آقای رئیسی انجام می‌شود تاکید کرد که باید مراقب باشند تا وعده اتمام پروژه‌ها را بدون اینکه منابع مالی آن مشخص و شفاف باشد، ندهند چون در این صورت نتیجه خوبی نخواهد داشت.

وعده‌های مبهم در سفرهای استانی تبعات دارد

گروه سیاست سایت فردا – سیدابراهیم رئیسی از وقتی رئیس جمهور شده، هر هفته به یک استان سر زده است مگر آنکه کاری پیش آمده یا سفری خارجی. این سفرها در ابتدا از پیش اعلام نشده خوانده می‌شد اما حالا دیگر همان اول هفته مقصد را مشخص می‌کنند. مثلا این بار قرار است رئیس جمهور راهی شیراز و استان فارس شود. 

در اینکه دیدار با مردم و شنیدن صدای آنها مفید و سودمند است، تردیدی نداریم اما این نگرانی وجود دارد که وعده و وعیدهایی که در جریان آن داده می‌شود قابل تحقق نباشد و در بلند مدت گرفتاری‌هایی ایجاد کند. به هرحال قول هایی که داده می‌شود موجب افزایش انتظارات است و انتظارات هم اگر روی زمین بماند سبب می‌شود، این سفرها نتیجه عکس بدهد. 

به گفته سیاسیون و کارشناسان اما کنترل این آسیب نیز امکان‌پذیر است. مثلا عزت‌الله یوسفیان ملا، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده پیشین مجلس معتقد است که می‌توان با وعده ندادن یا شفاف کردن منابع مالی لازم، از افزایش انتظارات مردمی کاست.

او در گفت‌وگویی با «فردا» گفت: «سفرهای استانی دولت می‌تواند به دو شکل انجام شود. چراکه آنچه در این سفرها تعهدآور و الزام‌آور است، وجود پروژه‌ها است. اصل دیدار با مردم که اشکالی ندارد، خیلی هم خوب است چون فاصله‌ها بین مردم و دولت برداشته می‌شود. حرف اما پروژه‌های نیمه‌کاره است. ما الان در کشور نزدیک به هفت هزار پروژه نیمه‌کار ملی یعنی پروژه‌ای که در دولت و مجلس تصویب شده است، داریم. این پروژه‌ها قطعا با این اعتبارات موجود خودش را نشان نمی‌دهد. عدد رو رقم‌ها مشخص است اما به قدری نیست که پروژه شکل و شمایلی بگیرد.»

وی افزود: «با این سفرها تغییراتی در وضعیت پروژه‌ها ایجاد نمی‌شود مگر آنکه از اعتبارات پروژه و استان دیگری برداشته و صرف یک پروژه و استان دیگر شود. مثلا اگر سدی در بوشهر ساخته می‌شود از پول و بودجه آذربایجان صرف آن شود لذا در این سفرهای استانی باید عدد و رقم‌ها مشخص و قابل مانور باشد. یعنی به حدی باشد که مردم بعدا تغییر را مشاهده کنند».

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: «اگر مردم بعد از این سفرهای رئیس جمهور تغییر را در استان خود مشاهده نکنند، این سفرها فقط به توقعات و انتظارات افزوده است. مردم هم بعد از چند ماه که ببینند کاری انجام نشده ناامید می‌شوند و نهایتا سفرها به نتیجه مطلوب خود نمی‌رسد. مگر آنکه دولت در هر کدام از این سفرها یک عدد و رقم و پول حساب شده‌ای داشته باشد که صرف پروژه‌های استان‌های مقصد کند. پولی که از سایر پروژه‌ها و استان‌ها کم نشده باشد».

یوسفیان ملا در پاسخ به اینکه آیا چنین کاری مقدور است؟ گفت: « ما در بودجه چنین پولی نداریم لذا مقدور نیست. بنابراین دولت باید دقت کند که در سفرهای استانی خود انتظارات را افزایش ندهد».

وی تاکید کرد: « به نظر من سفرهای استانی آقای رئیسی بر اساس حسن نیت انجام می‌شود و می‌خواهند که بین مردم باشند. مدیرانی که همراه ایشان می‌روند اما باید دقت کافی را داشته باشند. اینکه یک مدیر و مسئولی در سفر استانی قول اتمام پروژه در کوتاه مدت را بدهد درست نیست و باید منابع مالی لازم آن را اعلام کند. باید معلوم شود که از کدام منبع قرار است پول خرج این پروژه‌ها بشود. خزانه کشور که مشخص است و درآمد و هزینه تحت عنوان بودجه مشخص، در مجلس تصویب، در شورای نگهبان تایید و در روزنامه رسمی چاپ و به دولت ابلاغ شده است. دولت اگر این ابهامات را رفع کرده و بگوید که بر اساس کدام منابع وعده می‌دهد. در غیر این صورت حتما سفرهای استانی تبعاتی خواهد داشت».

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: «راه دیگر هم این است که از اول بگویند ما برای پروژه‌ها نیامده و فقط برای دیدار با مردم آمده‌ایم. این خیلی موثرتر است تا اینکه با مردم دیدار کنند، از پروژه‌هایی اسم ببرند اما کاری انجام نشود. نگرانی من از این است چون همه منابع و ردیف‌های بودجه مشخص شده است و پول مازادی نداریم که دولت بخواهد از آن خرج کرده و وعده‌هایی که در سفرهای استانی می‌دهد را عملیاتی کند. چون چنین منبعی درکار نیست احتمال دارد که بعدا با مشکلاتی مواجه شوند».

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها