حاجی‌دلیگانی: دسترسی عادلانه به پزشکان متخصص را فراهم کنیم

کد خبر: 1101851

«به‌هرحال یک نوع انحصار در آزمون پزشکی وجود دارد؛ افراد بسیاری هستند که نمی‌خواهند این انحصار شکسته شود و تعدادشان هم قابل‌توجه است . برای رفع این مشکل، کار نظارتی درخصوص آن در کمیسیون‌های مربوطه آغاز شده و به‌زودی هم در دستور کار کمیسیون‌ها قرار می‌گیرد».

حاجی‌دلیگانی: دسترسی عادلانه به پزشکان متخصص را فراهم کنیم

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نمایندۀ مجلس: «کشور ما ممکن ‌است ازلحاظ پزشک عمومی به حد قابل‌قبولی رسیده باشد، اما درخصوص پزشک متخصص بسیار کسری داریم و یک بیمار با بیماری خاص به‌سختی به پزشک متخصص دسترسی دارد یا معمولاً ویزیت با تأخیر انجام می‌شود».

 «از طرفی، با توجه به تغییر بین نسلی جمعیت کشور، کشور در آینده نیازمند میزان بیشتری از متخصص است؛ علی‌رغم اینکه می‌دانیم آموزش دستیاری در پزشکی آن‌چنان هزینه‌ای ندارد، اما آموزش‌دهی مناسبی در این زمینه نداشتیم. ما باید جهت‌دهی آموزشی را تغییر دهیم تا تعداد پزشکان بیشتری تربیت کنیم و رشتۀ پزشکی از این وضعیت انحصاری و کمبود پزشک خارج شود».

«به‌هرحال یک نوع انحصار در آزمون پزشکی وجود دارد؛  افراد بسیاری هستند که نمی‌خواهند این انحصار شکسته شود و تعدادشان هم قابل‌توجه است . برای رفع این مشکل، کار نظارتی درخصوص آن در کمیسیون‌های مربوطه آغاز شده و به‌زودی هم در دستور کار کمیسیون‌ها قرار می‌گیرد».

 «کمبود شدید متخصص در کشور و انحصار در ظرفیت پذیرش باعث ازدست‌رفتن فرصت‌های بسیار زیادی برای کشور شده است. متأسفانه به‌دلایل پایین‌بودن کیفیت خدمات پزشکی تعداد بسیار زیادی جان‌های عزیز را از دست دادیم، که منشأ این مشکلات همان عدم آموزش بموقع و موردنیاز است».

«یکی از شاخص‌های مهم عدالت دسترسی عادلانه به پزشک متخصص است. بااین‌وجود با نگاهی به واقعیات و آمار و ارقام نظام سلامت کامل متوجه خواهید شد که دولت‌ها طی سال‌های اخیر درزمینهٔ ارائۀ خدمات تخصصی و دسترسی مردم به پزشک متخصص بسیار بد عمل کرده‌اند. برای بهبود این شاخص انتظار می‌رود که دولت سیزدهم در گام نخست، میزان پذیرش دانشجو سهمیه‌‌های مناطق محروم را افزایش دهند و حتماً در مدرک آن‌ها قید شود که بعد از قبولی و اتمام درس، حداقل به‌مدت ده سال در همان منطقه خدمت کنند. از طرق دیگر نیز باید ظرفیت‌های پزشک متخصص افزایش یابد».

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها