چه کسی اموال مسئولان را محرمانه کرد؟

کد خبر: 1103199

برخلاف گفتۀ سخنگوی وقت دولت، محمدباقر نوبخت، مسئلۀ مردم این نبود که مسئولان چند جفت کفش دارند. مسئله ریگ‌های احتمالی در معدودی از این کفش‌ها بود. چارۀ این چند ریگِ مزاحم هم پنهان‌کردن کفش‌ها نبود. تکان‌دادن آن‌ها بود

چه کسی اموال مسئولان را محرمانه کرد؟

محمد صرفی، روزنامه‌نگار: «برخی اصلاح‌طلبان در عملیاتی هماهنگ مدعی شده‌اند مجلس یازدهم  لیست اموال مسئولان را محرمانه کرده است و مشغول موج‌سواری روی این موضوع هستند. این ادعا بازتاب فراوانی داشته اما آیا به‌راستی چنین است و اساساً اصل ماجرا چیست؟».

 «ماجرا به شش سال پیش و از منظری به ۱۴ سال پیش برمی‌گردد. مجمع تشخیص مصلحت نظام ۱۸مهر ۱۳۹۴ —در زمان ریاست مرحوم هاشمی— طی مصوبه‌ای اطلاع مردم از اموال مسئولان را ممنوع کرد و برای انتشاردهندگان مجازات تعیین کرد. نگارنده ۴ آبان ۹۴ طی سرمقاله‌ای در کیهان از این مصوبه انتقاد کرد. نام آن یادداشت ’هزاران کفش و چند ریگ!‘ بود».

 «در این یادداشت نوشته بودم سه‌شنبۀ هفتۀ گذشته سخنگوی محترم دولت (نوبخت) در نشست هفتگی خود در پاسخ به سؤالی دربارۀ مصوبۀ مجمع تشخیص دربارۀ لزوم محرمانه‌بودن دارایی مسئولان نظام و تعیین مجازات برای افشاکنندگان آن، ضمن دفاع از این موضوع، گفت: ’اینکه رسانه‌ها بنویسند مسئولان چند جفت کفش و خانه دارند مقتضی نیست!‘».

 «تیرماه ۱۳۸۴ کمیسیون قضایی مجلس هفتم طرحی را با عنوان 'صیانت جامعه در برابر مفاسد اقتصادی' به هیئت‌رئیسۀ مجلس ارائه کرد. این طرح با کش‌وقوس و حذف‌واضافه‌های فراوان پس از دو سال در مجلس تصویب و راهی شورای نگهبان شد و بالأخره باعنوان قانون 'رسیدگی به اموال مسئولان' سر از مجمع تشخیص مصلحت نظام درآورد و چند سالی هم آنجا معطل ماند. ۱۸ مهرماه سال ۹۴ مجمع در اقدامی قابل‌تأمل با تصویب یک بند از این قانون، نه‌تنها با اعلام عمومی دارایی مسئولان مخالفت کرد، بلکه برای آن مجازات تعیین کرد، بندی که ۱۸۰ درجه مخالف با هدف طراحان اولیۀ این قانون بود».

 «طبق این مصوبه، اگر کسی دارایی مسئولی را فاش کند ممکن است ۷۴ ضربه شلاق بخورد، تا ۵ سال از شغل و فعالیت اجتماعی خود محروم شود یا دو سال آب‌خنک بخورد و جالب‌تر از همه اینکه این حکم پس از قطعی‌شدن در رسانه‌ها نیز منتشر می‌شود».

 «مصوبۀ مجمع واکنش‌های مختلفی را در پی داشت. یکی از نمایندگان مجلس (نهم) در حمایت از این مصوبه مدعی شد ’دارایی مسئولان جزو اسرار نظام است‘ و نمایندۀ دیگری گفته ’شاید این ثروت ارث پدری آن مسئول باشد‘. عده‌ای به‌اصطلاح کارشناس نیز از محرمانه‌بودن دارایی مسئولان حمایت کرده‌اند».

 «برخلاف گفتۀ سخنگوی وقت دولت، محمدباقر نوبخت، مسئلۀ مردم این نبود که مسئولان چند جفت کفش دارند. مسئله ریگ‌های احتمالی در معدودی از این کفش‌ها بود. چارۀ این چند ریگِ مزاحم هم پنهان‌کردن کفش‌ها نبود. تکان‌دادن آن‌ها بود».

 «در پایان باید تأکید کرد هیچ اتفاق جدیدی در مجلس یازدهم نیفتاده و مدعیان اصلاحات نعل وارونه می‌زنند. محرمانه‌شدن اموال مسئولان دست‌پخت این جریان است، جریانی که هرقدر در سیاست و مدیریت کمیتش لنگ می‌زند، اما در تحریف استاد و حرفه‌ای است».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها