جلسه غیرعلنی مجلس/

امیرعبداللهیان: اقدام در برابر اقدام را در مذاکرات دنبال می‌کنیم/توصیه مهم به جمهوری آذربایجان و علی اف

کد خبر: 1103388

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به نشست غیرعلنی که با حضور وزیر امورخارجه برگزار شد، گفت: امیرعبداللهیان در این نشست به صراحت اعلام کرد که ایران در مذاکرات هسته‌ای اقدام در برابر اقدام را دنبال خواهد کرد.

امیرعبداللهیان: اقدام در برابر اقدام را در مذاکرات دنبال می‌کنیم/توصیه مهم به جمهوری آذربایجان و علی اف

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی  با اشاره به نشست غیرعلنی امروز (یکشنبه 25 مهرماه) مجلس شورای اسلامی که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در آن حضور داشت، اظهار داشت: وزیر امور خارجه درباره مذاکرات هسته‌ای به صراحت اعلام کرد که سیاست جمهوری اسلامی اقدام در برابر اقدام و عمل در برابر عمل است و آمریکایی‌ها باید حسن نیت و صداقت خود را نشان دهند و ایالات متحده حتما بایستی اقدام جدی قبل از مذاکره را انجام دهند، ضمن اینکه بنای تهران آن است که مذاکره را از زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، دنبال کنند نه موارد دیگر را.

وی خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه در این نشست اعلام کرد که جمهوری اسلامی مسیر مذاکرات هسته‌ای را از مسیر اقتصاد کشور جدا خواهد کرد و به هیچ وجه اقتصاد را شرطی نخواهیم کرد، ضمن اینکه دولت سیزدهم اقتصاد پایدار را فارغ از مسائل مرتبط با مذاکرات هسته‌ای پیگیری خواهد کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: آقای امیرعبداللهیان در مورد نوع تعامل جمهوری اسلامی با آژانس بین المللی انرژی اتمی هم اعلام کرد که ما به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران که در مجلس یازدهم به تصویب رسیده است عمل خواهیم کرد، ضمن اینکه وزیر امور خارجه این قانون را قابل فهم برای طرف‌های مقابل دانست که پیام‌های خاصی دارد. همچنین رئیس دستگاه دیپلماسی از مجلس یازدهم برای تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تشکر کرد و گفت که این قانون دست مذاکره‌کنندگان را باز کرده و برای طرف مقابل بسیار قابل فهم است.

سلیمی درباره نظر وزیر امور خارجه در خصوص تحولات افغانستان هم گفت: رئیس دستگاه دیپلماسی در این باره اعلام کرد که تهران تحولات افغانستان را به دقت رصد خواهد کرد، ولی آنچه برای جمهوری اسلامی مهم است، مردم افغانستان هستند و رفتار طالبان و نه شعارهای آنان محور تصمیمات برای تهران است.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه در باره اقدامات باکو هم خاطرنشان کرد که جمهوری آذربایجان باید دقت کند که اسیر چنگال ترفند صهیونیست‌ها نشود و الهام علی اف هم می‌بایست مراقبت کند که در تور گروه‌های تروریستی و یا نقشه پیچیده آمریکایی‌ها قرار نگیرد؛ چراکه ثبات منطقه برای جمهوری اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است؛‌ چراکه تهران اجازه تغییر نقشه ژئوپلتیکی منطقه را نخواهد داد./ فارس

۳۵ رایزن بازرگانی از طرف وزارتخارجه انتخاب می‌شوند

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت:طبق گفته وزیر امو رخارجه کشورمان در راستای تحقق دیپلماسی اقتصادی قرار است به زودی ۳۵ رایزن بازرگانی توسط وزیر امور خارجه و با هماهنگی دستگاه های ذیربط انتخاب شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدنظام الدین موسوی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، گفت: صبح امروز جلسه غیرعلنی مجلس با وزیر امور خارجه برگزار شد و درباره تحولات منطقه بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وی متذکر شد: طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر شاهد تحولات زیادی به خصوص در محیط پیرامونی خود و در بین کشورهای همسایه بودیم و از این جهت امیرعبداللهیان در مجلس حضور یافت و یک تحلیل کلی درباره مسائل و تحولات به وقوع پیوسته در منطقه ارائه کرد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر امور خارجه اقدامات دستگاه دیپلماسی کشورمان در قبال این تحولات را تشریح کرد، گفت: در عراق شاهد انتخابات پارلمانی این کشور هستیم، حاکمیت افغانستان دچار تحولاتی شد و طالبان در این کشور مستقر شد، در لبنان و سوریه تحولاتی به وقوع پیوست و رژیم صهیونیستی و آمریکا یکسری طرح‌های راهبردی خود در منطقه به ویژه شمال غرب را دنبال می‌کنند که به نوعی تهدیدی برای مرزهای ما به شمار می‌رود و امیرعبداللهیان درباره همه این تحولات مباحثی را مطرح کرد.

موسوی ادامه داد: اتفاقاتی که بین آذربایجان و ارمنستان رخ داده، باعث شکل گیری نوعی تهدید ضمنی برای مرزهای ما شده است و وزیر امور خارجه به صورت تفصیلی درباره تحولاتی که در شمال غرب کشورمان رخ می‌دهد، توضیحاتی را ارائه داد.

وی گفت: همچنین ما بعضاً شاهد لفاظی ها و مطالب بی پایه و اساس از سوی برخی از سران این کشورها بودیم که ایران هم پاسخ سیاسی به آنان داد و هم در رزمایش شمال غرب کشور جواب محکمی به این افراد داد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مبنای جمهوری اسلامی ایران آن است که با همسایگان تعامل داشته باشد، اما اگر قرار باشد کشورهای همسایه به ویژه پروژه‌ای را از طریق رژیم صهیونیستی و آمریکا دنبال کنند و در اطراف مرزهای ما ناامنی ایجاد کنند بدانند که نیروهای مسلح ما آمادگی دارند که به آنان پاسخ محکم دهند.

موسوی افزود: وزیر امور خارجه کشورمان تحلیل جامعی درباره راهبرد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و تحت تأثیر قرار دادن تحولات منطقه ارائه داد و مقرر شد که مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی این تحولات را با دقت بیشتری دنبال کنند و گزارش‌هایی را هم در این زمینه به صورت مرتب از دستگاه دیپلماسی کشور دریافت کنند تا همکاری بین دولت و مجلس منجر به تأمین منافع ملی کشورمان شود.

وی تصریح کرد: جمع بندی ما از صحبت‌های وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه غیرعلنی امروز مجلس آن است که جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه با دقت مسائل منطقه و تحرکات دشمن و رژیم صهیونیستی را رصد می‌کنند و نسبت به همه این مسائل کاملاً اشراف دارند و مواضع تدافعی ما نیز در این زمینه کاملاً روشن است و به هیچ وجه ادامه نمی‌دهیم دشمنان ضرر و زیانی به ملت ایران بزنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به مباحث مطرح شده در جلسه غیرعلنی امروز مجلس، نحوه ورود جمهوری اسلامی ایران به تحولات منطقه مبتنی بر عدم مداخله قدرت‌های بیرونی و ثبات در منطقه است و تأکید ما بر این است که مردم منطقه باید خودشان مسائلشان را حل و فصل کنند.

موسوی ادامه داد: در این جلسه همچنین درباره ضرورت روابط تجاری با همسایگان بحث و تبادل نظر صورت گرفت، چرا که نمایندگان مجلس در زمان رأی اعتماد به وزرا نیز تأکید کرده بودند که باید از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی به خوبی استفاده شود و امیرعبداللهیان در این باره هم توضیحاتی را ارائه داد.

امیرعبداللهیان: به زودی ۳۵ رایزن بازرگانی انتخاب می‌شوند

وی گفت: طبق گفته وزیر امو رخارجه کشورمان در راستای تحقق دیپلماسی اقتصادی قرار است به زودی ۳۵ رایزن بازرگانی توسط وزیر امور خارجه و با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط انتخاب شوند تا یک دیپلماسی فعال و پویایی در زمینه اقتصادی به خصوص در منطقه و با کشورهای همسایه داشته باشیم.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در جلسه غیرعلنی مجلس درباره موضوع هسته‌ای هم بحثی صورت گرفت یا خیر، گفت: نمایندگان سوالاتی مطرح کردند مبنی بر اینکه ادامه مذاکرات هسته‌ای به چه نحوی خواهد بود که وزیر امور خارجه هم مباحثی را در این زمینه مطرح کرد. علت طرح این سوال از سوی نمایندگان آن بود که طی سال‌های گذشته موضوع هسته‌ای از طریق مدل‌های مختلفی دنبال شده است به گونه‌ای که در یک مقطعی ما فقط با سه کشور اروپایی مذاکره می‌کردیم و در یک دوره هم با گروه ۱+۵ مذاکرات را دنبال کردیم که منتهی به برجام شد.

موسوی اظهارداشت: در این جلسه گفته شد اینکه در ساحت جدید مذاکرات چه مدلی را انتخاب کنیم، نیاز به بررسی نقاط قوت و ضعف مدل‌های قبلی مذاکرات هسته‌ای دارد و حتماً بهترین مدلی که تأمین کننده منافع جمهوری اسلامی ایران باشد در مذاکرات دنبال خواهد شد./ مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها