هشدار بورل درباره جایگزین‌های احیای برجام

کد خبر: 1103623
هشدار بورل درباره جایگزین‌های احیای برجام

بورل به «نقشه دوم» خوش‌بین نیست. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آنچه را به‌عنوان نقشه دوم یا نقشه B برای مذاکرات احیای برجام مطرح شده است، نامطلوب توصیف کرد. در هفته‌های اخیر، در دیدارهای مقامات اسرائیلی با مقامات آمریکایی، از آماده‌سازی «نقشه‌های دوم» برای حالتی که مذاکرات احیای برجام شکست بخورد، صحبت به میان آمده است اما جوسپ بورل می‌گوید گزینه خوبی برای نقشه دوم نمی‌بیند. با ادامه توقف گفت‌وگوهای احیای برجام، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در روابط خارجی و سیاست‌های امنیتی بار دیگر بر لزوم از‌سرگیری هر‌چه سریع‌تر مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین تأکید کرد و نیز از آمادگی‌اش برای دیدار و گفت‌وگو با طرف ایرانی گفت. این ابراز آمادگی البته در راستای قراری است که اخیرا در سفر انریکه مورا به تهران تنظیم شد. مورا، معاون سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مسئول هماهنگی مذاکرات هسته‌ای وین که به نمایندگی از این اتحادیه در گفت‌وگوهای احیای برجام حضور داشت، اخیرا برای گفت‌وگو درباره از سرگیری مذاکرات راهی تهران شده بود و در همان سفر اعلام شد، صحبت بین ایران و اروپا در بروکسل ادامه خواهد یافت. برخی رسانه‌ها، این خبر را به معنای ازسرگیری تلویحی مذاکرات قلمداد کردند اما نماینده روسیه در مذاکرات، جایگزینی وین با بروکسل را رد کرد.

بورل: هیچ‌کدام از نقشه‌های دوم خوب نیستند

مسئول دیپلماسی اتحادیه اروپا تصریح کرد و گفت با پلنB یا نقشه دوم مطرح شده از‌سوی مقامات اسرائیل برای مواجهه با مسئله هسته‌ای ایران در صورت شکست مذاکرات وین موافق نیست. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه واشنگتن‌پست، بورل گفت آماده است پیش از ازسرگیری این مذاکرات با مقامات ایرانی دیدار کند‌ اما همچنین گفت سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران و تیم او زمان کافی برای آمادگی را سپری کرده‌اند. وی افزود: «من اگر آنها بخواهند به بروکسل بیایند، آماده این کار هستیم. اما زمان محدود است. من درک می‌کنم که دولت جدید برای بررسی سوابق [مذاکرات] و برای تشکیل تیم مذاکرات به زمان احتیاج دارد اما این فرصت حالا دیگر سپری شده است. زمان بازگشت به مذاکرات است». مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به اینکه در صورت شکست احتمالی در مذاکرات، نقشه دوم در قبال ایران که از آن یاد می‌شود، شامل چه چیزهایی خواهد بود، گفت: «من نمی‌خواهم به نقشه‌های دوم فکر کنم. هیچ‌کدام از نقشه‌های دومی که به ذهنم می‌رسند، خوب نیستند». پیتر استانو، سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا سه روز پیش گفته بود‌ بورل برای مأموریتی متناظر با مأموریت مورا در تهران، به واشنگتن سفر کرده است. به گفته استانو، «جوسپ بورل نیز به سهم خود به واشنگتن رفته است تا با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران دیدار و گفت‌وگو کند».

اولیانوف: گفت‌وگو در بروکسل نمی‌تواند جایگزین مذاکرات وین شود

اما پس از گمانه‌زنی‌های برخی رسانه‌ها درباره اینکه گفت‌وگوهای مورد بحث در بروکسل، به معنای ازسر‌گیری مذاکرات احیای برجام هستند، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین تأکید کرد که مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل جایگزین مذاکرات در وین جهت احیای برجام محسوب نمی‌شود. میخائیل اولیانوف این را در پاسخ به توییتی از اشتفانی لیختن‌اشتاین، خبرنگار اتریشی مطرح کرد که نوشته بود: «دیپلماتی به من گفته است که گفت‌وگوها میان ایران و اتحادیه اروپا نمی‌تواند جایگزین ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا شود». اولیانوف با نقل این توییت نوشت: «البته گفت‌وگوها در بروکسل نمی‌تواند جایگزین مذاکرات وین بر سر برجام شود. لازم به گفتن نیست. اگر طرف ایران نیاز داشته باشد، جلسه آینده در بروکسل می‌تواند به‌عنوان مرحله مقدماتی درخصوص ازسرگیری مذاکرات حقیقی در وین محسوب شود». اولیانوف چند‌روز پیش نیز در واکنش به این خبر که ایران در‌حال بحث و بررسی روی متن حاصل از مذاکرات احیای برجام تا دور ششم است، نوشته بود: «معقول‌تر نیست که درباره متن با شرکت‌کننده‌های مذاکرات وین بحث شود؟»./ شرق

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها