تحلیل فواد ایزدی درباره سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب

کد خبر: 1105120

استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، ضدیت آمریکا با شیعه و سنی را عامل وحدت میان مسلمانان دانست و گفت: یکی از دلایلی که کشورهای استعماری موفق به نفوذ در کشورهای جهان اسلام شدند فقدان وحدت در جهان اسلام بود.

تحلیل فواد ایزدی درباره سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب

استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، ضدیت آمریکا با شیعه و سنی را عامل وحدت میان مسلمانان دانست و گفت: یکی از دلایلی که کشورهای استعماری موفق به نفوذ در کشورهای جهان اسلام شدند فقدان وحدت در جهان اسلام بود.

فواد ایزدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب درباره ورود کلمه شیعه و سنی به ادبیات سیاسی آمریکا و مخالفت این کشور با اصل اسلام، گفت: تاریخچه اسلام‌ستیزی در آمریکا به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و زمان تاسیس رژیم صهیونیستی باز می‌گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به تلاش آن زمان رسانه‌های جهان برای ترویج ادبیات ضد اسلامی، دلیل این امر را متاثر بودن این رسانه‌ها از رژیم صهیونیستی و یا مالکیت آنها از سوی این رژیم دانست.

ایزدی افزود: این نگاه غالباً بر روی جهان عرب از جمله فلسطینی‌ها که سنی مذهب بودند، تمرکز داشت.

وی به ایجاد کلونی‌های متعدد در جهان از جمله در آفریقای جنوبی از سوی مهاجران اشاره کرد و ادامه داد: صهیونیست‌های مهاجر در فلسطین هم تلاش کردند تا در غرب آسیا این کلونی را ایجاد کنند که پس از این اقدام، ادبیات اسلام ستیزی ضد مسلمانان و غالباً عرب‌های سنی آغاز شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی ضدیت با مسلمانان شکل گسترده گرفت و مسلمان شیعه هم ذیل حملات رسانه‌های کشورهای غربی قرار گرفتند و اندیشکده‌ها و دولت‌ها تلاش کردند از این ادبیات استفاده کنند.

ایزدی خاطرنشان کرد: در صد سال گذشته ابتدا مخالفت با جریان‌های سُنی مقاوم مقابل زیاده خواهی‌های کشورهای استعماری آغاز شد و سپس با پیروزی انقلاب اسلامی این ضدیت گسترش پیدا کرد و شیعیان را هم در بر گرفت.

استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران یادآور شد: ضدیت آمریکا با شیعه و سنی در حال حاضر وجود دارد و آنها همچنان در معرض این ادبیات هستند و طبیعی است که برای مقابله با دشمن مشترک، باید وحدت میان شیعه و سنی ایجاد شود.

ایزدی به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اصولی بودن وحدت میان مسلمان اشاره کرد و آن را منطقی دانست و گفت: یکی از دلایلی که کشورهای استعماری موفق شدند در کشورهای جهان اسلام نفوذ کنند، فقدان وحدت در جهان اسلام بود. از این رو نبود این وحدت آسیب‌های زیادی در صد تا دویست سال گذشته به جهان اسلام زده است.

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز یکشنبه در دیدار جمعی از مسوولان نظام و مهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، اتحاد مسلمانان را فریضه‌ای قطعی و دستور قرآنی خواندند و افزودند: وحدت اسلامی یک امر اصولی است نه امر تاکتیکی و مخصوصِ شرایط خاص، و این هم‌افزایی موجب قوی شدن مسلمانان می‌شود تا در ارتباطات با کشورهای غیر اسلامی نیز با دست پُر وارد تعامل شوند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، علت تأکیدهای مکرر بر مساله وحدت را فاصله زیاد بین مذاهب و تلاش‌های جدی دشمنان برای افزایش فاصله‌ها خواندند و گفتند: امروز کلمه شیعه و سنّی در ادبیات سیاسی آمریکایی‌ها هم وارد شده در حالی‌که آنها با اصل اسلام مخالف و دشمن هستند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها