ایزدخواه : هیچ وقت رهبری نفرمودند واردات «ممنوع» است

کد خبر: 1105209

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ممنوعیت واردات کالاهای کره‌ای قطعاً نمی‌تواند تا ابد و بدون قید و شرط ادامه یابد و باید روی آن بررسی صورت بگیرد.

ایزدخواه : هیچ وقت رهبری نفرمودند واردات «ممنوع» است

روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم نظارت دولت و مجلس برای مقابله با افزایش قیمت کالاها پس از ممنوعیت واردات کالاهای کره‌ای گفت: ممنوعیت واردات کالاهای کره‌ای قطعاً نمی‌تواند تا ابد و بدون قید و شرط ادامه یابد و باید روی آن بررسی‌هایی صورت گیرد، وگرنه کشور از صنایع جهان عقب می‌افتد. البته شرکت‌هایی همچون ال جی و سامسونگ به اصطلاح زیر قول‌هاشان  زدند. آنها قرار بود سرمایه گذاری مستقیم خارجی داشته باشند اما بازار ما را دور زدند و انتقال فناوری انجام ندادند، از این جهت باید ادب شوند.

وی با بیان اینکه در حوزه سیاست گذاری صنعتی، واردات و صادرات ابزارهای مختلف حمایت از ساخت داخل هستند و به خودی خود اصالت ندارند، تصریح کرد: اصالت این است که ایجاد و رشد قابلیت‌های تولیدی واقعی در کشور دیده شود؛ این موضوع گاهی با با بستن درها و گاهی با حمایت مشروط و ایجاد رقابت و انتقال فناوری رخ می‌دهد و در هیچ کدام از این ابزارها نباید افراط شود.

ایزدخواه یادآور شد: راه حل مشکلات صنعت داخلی نگاه تعصب آمیز به ابزارها نیست و باید به سمت ایجاد قابلیت‌ها رفت. هیچ وقت رهبری نفرمودند واردات ممنوع است، بلکه واردات آخرین  راه دانسته‌ شده که نظر درستی است. واردات کالا نخستین راهکار نیست اما شاید عده‌ای بخواهند سوء استفاده کنند و بگویند رهبری موجب ممنوعیت واردات شده است. این در حالی است که رهبری هشدار دادند که توان داخلی لطمه نخورد، در نتیجه قطعاً باید سیاست گذاری و اجرا تنظیم شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: قابلیت سازی در بنگاه‌های تولیدی  از راهکارهای حمایت صنعت داخلی است که باید به صورت مداوم در راه رشد و توسعه، به نفع مردم و مشتری، کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت و نوآوری باشد.

واردات‌گرایی مزمن در مناطق آزاد باید برچیده شود

وی همچنین با اشاره به لزوم تغییرهای ساختاری در مناطق آزاد اظهار کرد: باید مجالی به دولت جدید داده شود تا ما ارزیابی کنیم گروه جدید چه عملکردی درباره مناطق آزاد خواهد داشت و آیا در مسیر مطلوب حرکت خواهد کرد یا خیر. اگر جایی کماکان شاهد کم‌کاری و انحراف در عملکرد بودیم، لازم خواهد شد با استفاده از ابزار نظارت یا قانونگذاری امور را پیش ببریم.

ایزدخواه ابراز امیدواری کرد تا با رویکرد دولت جدید، رئیس جمهور و سعید محمد به عنوان متولی مناطق آزاد، تغییرهایی در حوزه مناطق آزاد رخ دهد و با رانت‌ها مقابله شود. واردات‌گرایی مزمن در مناطق آزاد باید برچیده شود و کشور به سمت اهداف واقعی این مناطق حرکت کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها