«فردا» گزارش می‌دهد

اهداف نشست فردا درباره طالبان

کد خبر: 1105211

همسایگان افغانستان به اتفاق روسیه فردا در تهران نشست داسته و تحولات این کشور را بررسی می‌کنند. نماینده‌ای از طالبان اما حضور نخواهد داشت.

اهداف نشست فردا درباره طالبان

گروه سیاست سایت فردا- همسایگان افغانستان فردا در تهران گردهم آمده و درباره تحولات اخیر این کشور گفت‌وگو می‌کنند، آن هم در حالی که از طالبان یا همان گروه امارت اسلامی که حالا در افغانستان حکومت را به دست گرفته، نماینده‌ای حضور نخواهد داشت. این را ذبیح‌الله مجاهد معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ گروه طالبان گفته. او روز جمعه اعلام کرده بود که «هیچ‌یک از نمایندگان دولت امارت اسلامی افغانستان در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان شرکت نخواهد کرد.» البته بعد از او خبرگزاری فارس نوشت که خبرنگارش «مطلع شده» برای نشست تهران اصلا از گروه طالبان دعوتی صورت نگرفته است.

به هر حال این نشست فردا با حضور وزرای خارجه ایران، چین، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان به صورت حضوری و وزیر خارجه چین به صورت مجازی برگزار خواهد شد.البته روسیه هم شرکت خواهد کرد. کابولوف که ریاست اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه را برعهده دارد دیروز به خبرگزاری ریانووستی گفت که روسیه در کنفرانس افغانستان در ایران که روز ۲۷ ماه اکتبر برگزار خواهد شد، شرکت می‌کند و مقدمات سخنرانی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در این کنفرانس فراهم می‌شود.

به باور تحلیلگران این نشست فرصتی است برای معرفی قابلیت‌های «سیاست همسایگی» برای بازکردن گره‌هایی که مردم منطقه با آنها مواجه هستند و طبیعتا ایران با کمک همسایگان افغانستان همه امکانات خود را برای موفقیت نشست چهارشنبه به‌کار خواهد گرفت.

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی امروز در یادداشتی برای روزنامه «آرمان ملی» به تحلیل این نشست پرداخته و نوشته است: « فشارهای بین‌المللی روی طالبان افزایش پیدا کرده تا آنها را وادار کند به تعهدات حقوق بشری عمل نمایند و متوجه این قضیه شوند که الان با 20 سال پیش تفاوت کرده بنابراین نمی‌تواند همان شیوه‌های سنتی خود را به‌کار ببرد و باید یک دولت فراگیر تشکیل دهند و حقوق مردم و مخصوصا زنان را تامین کنند.»

او به همراهی طالبان نیز خوشبین است و نوشته « با توجه به ‌اینکه طالبان الان از جهت اقتصادی در شرایط بدی به‌سر می‌برد و سازمان غذایی سازمان‌ملل هم قحطی‌زدگی در افغانستان را محتمل دانسته است، بنابراین طالبان تلاش می‌کند تا آنجا که مقدور است خود را در فضای منطقه‌ای و سپس در فضای بین‌المللی جا بیندازد.»

ایران تا کنون حرفی درباره به رسمیت شناختن طالبان نزده اما بیگدلی معتقد است که تمایلاتی در این زمینه وجود دارد. او نوشته : « واقعیت این است که خروج نیروهای آمریکا از مرزهای شرقی ایران توسط طالبان امتیازی برای ایران است و ملاقات‌هایی هم که قبلا صورت گرفته، نشانه تمایل ایران بر شناسایی طالبان بوده است.»

وی در شرح دلایل این تمایل هم می‌گوید:«نخست دلایل اقتصادی است که شاید بیشترین حجم مبادلات در منطقه را با طالبان داریم. مردم افغانستان به کالاهای ایرانی تقریبا عادت کرده‌اند. بنابراین این فضای تجاری را نمی‌خواهیم از دست بدهیم. از طرف دیگر نگران طالبان هستیم و هنوز خیلی دلبستگی پیدا نکردیم، به دلیل اختلافات آیینی که با طالبان داریم. از طرف دیگر با توجه به روابط نزدیکی که با شیعیان هزاره داریم، نمی‌خواهیم آنها را از دست بدهیم بلکه می‌خواهیم طالبان به نوعی از آنها محافظت به عمل آورد. بنابراین ایران در یک حالت دلواپسی و اضطرار به‌سر می‌برد و تلاش دارد طالبان را به نحوی در فضای منطقه‌ای مورد پذیرش دولت‌های منطقه‌ای قرار دهد ... ولی هنوز بحث شناسایی رسمی طالبان مطرح نیست و همه کشورهای منطقه دارند نرمشی به خرج می‌دهند که طالبان هم باید این نرمش را عملی کند و با توجه به اینکه الان شرایط اقتصادی بسیار ناگواری افغانستان را فرا گرفته، طالبان هم ناچار است که مقدار زیادی از ارزش‌هایش عقب‌نشینی کند و شرایط داخلی افغانستان را با انتظارات کشورهای منطقه و مخصوصا در ارتباط با کشورهای جهانی منطبق بکند.»

لازم به یادآوری است که هفته گذشته نیز نشست مسکو که با حضور نمایندگان ۱۰ کشور از جمله ایران درباره افغانستان برگزار شد با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

شرکت‌کنندگان در نشست مسکو که روز چهارشنبه برگزار شد در بیانیه‌ای مشترک ضمن تاکید بر احترام به حاکمیت و استقلال افغانستان بر تمایل مشترکشان برای ترویج امنیت در افغانستان و نقش‌آفرینی در ثبات منطقه‌ای تاکید کردند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها