پشت پرده لفاظی های اردوغان علیه ایران

کد خبر: 1105678

رئیس جمهور ترکیه که این روزها به لحاظ سیاسی و اقتصادی در داخل کشورخود وضعیت متزلزلی پیدا کرده، با نشانه رفتن تمامیت ارضی ایران به تهران توصیه کرد در برابر باکو با عقل سلیم رفتار کند و سبب تشدید تنش نشود!

پشت پرده لفاظی های  اردوغان علیه ایران

سریال دید و بازدیدهای تبلیغاتی مقامات آنکارا و باکو ادامه دارد. رئیس‌جمهور ترکیه بار دیگر به باکو رفت  و در ضمن از منطقه قره‌باغ دیدن کرد. این موضوع یادآور سفر جنجالی پارسال رجب طیب اردوغان در چنین روزهایی به آذربایجان است که به عنوان مهمان ویژه رزمایش نظامی باکو به مناسبت پیروزی در جنگ قره‌باغ، در سخنرانی‌اش ادعاهایی مضحک را درباره رود ارس مطرح کرد. او ضمن دیدار با الهام علی‌اف، همتای آذربایجانی خود در مراسم افتتاح فرودگاه بین‌المللی فضولی در قره‌باغ آزاد شده شرکت کرد که یکی از مراکز ترانزیتی مورد ادعای آنکارا و باکو موسوم به کریدور زنگزور است. این در حالی است که در آخرین سفر اردوغان به قفقاز جنوبی در بهار گذشته، او و علی‌اف، بیانیه شوشا را امضا کردند که توافقی با تمرکز روی همکاری‌های دفاعی و ایجاد مسیرهای جدید حمل‌و‌نقل بود و تاکید می‌کرد آنکارا، رژیم باکو را در مواجهه با هر گونه تهدید خارجی حمایت می‌کند. با توجه به بن‌بست فعلی طرح پان‌ترک‌ها برای دور زدن ایران از طریق استان سیونیک ارمنستان، به نظر می‌رسد سفر جدید اردوغان به باکو نیز جز یک نمایش تبلیغاتی پان‌ترکی برای منحرف کردن افکار عمومی داخلی  ترکیه نباشد.شاید به این دلیل بود که باز هم او برای چندمین بار و به طور تلویحی با اظهارات نسنجیده خود، تمامیت ارضی همسایه شرقی خود یعنی  ایران را نشانه رفت.  او که چندی پیش به صورت غیر مستقیم  در ادعایی مضحک گفته بود جمهوری اسلامی ایران به دلیل همکاری باکو با تل آویو  توان رویارویی با آذربایجان را ندارد، در تازه ترین گزافه گویی ابراز امیدواری کرد که  جمهوری آذربایجان فراتر از مرزهای ارمنستان پیش رود! به گزارش فارس، اردوغان که به همراه الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان با حضور در منطقه قره باغ از پیشرفت کار ساخت و ساز بزرگراه «احمدبیلی-فضولی-شوش» بازدید می کرد، خطاب به یکی از مقام‌های جمهوری آذربایجان گفت: «دارید به سمت مرز ارمنستان می‌روید، نه؟ از آن جا هم آن‌طرف‌تر می‌روید!» «صالح محمدوف»، رئیس سازمان بزرگراه‌های جمهوری آذربایجان نیز در واکنش گفت: «بله داریم به آن سمت حرکت می‌کنیم. با کمک خداوند تا استانبول و اروپا پیش خواهیم رفت. خداوند از شما محافظت کند.» رجب  طیب اردوغان همچنین با  لفظی که کنایه ضد ایرانی داشت،گفت:«امیدواریم ایران با عقل سلیم رفتار کند و مشکلی بین ایران و جمهوری آذربایجان ایجاد نشود.ما می‌توانیم وارد مسیر تبادل هرگونه کالا با اسرائیل شویم. .هیچ کشوری نباید روی سازوکارهای تصمیم‌گیری کشور‌های دیگر تاثیری بگذارد و نمی‌تواند هم بگذارد.»

پشت پرده لفاظی های  آقا رجب
اما نکته جالب ماجرا آن جاست که این روزها کسی در عالم  روابط بین الملل صحبت های اردوغان را جدی نمی گیرد؛ او که چندی پیش از اظهارات نسنجیده اش در باره اخراج 10 سفیر اروپایی  عقب نشینی کرده بود، حالا به گزافه گویی علیه ایران پرداخته است؛  مسئله ای که به نظر می رسد مقامات کشورمان آن را به خوبی فهمیده اند و  اظهارات امروز و دیروز او را بدون پاسخ گذاشتند و از اساس  اهمیتی به ادعاهایش ندادند.اما سوال اساسی این جاست که اردوغان از این لفاظی های پی در پی خود علیه کشورمان  به دنبال چیست؟! پاسخی که آن را باید در بحران های داخلی و خارجی ترکیه یافت،  بحران هایی که بدجوری اردوغان را درگیر خود کرده است و همین باعث شده که اردوغان سیاست بحران آفرینی در خارج و اتحاد در داخل را در پیش بگیرد.در یک نگاه کلی از عملکرد دولت آنکارا این واقعیت استنباط می شود که در نتیجه اتخاذ سیاست های نادرست در عرصه های داخلی و خارجی، ترکیه با مشکلات متعددی مواجه شده است. از جمله این مشکلات می توان به افزایش نرخ تورم و بیکاری، فرار سرمایه های خارجی از اقتصاد ترکیه، کاهش چشمگیر ارزش پول ملی، تشدید مشکلات معیشتی مردم ترکیه و بروز اختلاف با کشورهای منطقه اشاره کرد. با این توصیف به نظر می رسد آقا رجب در حال دست و پنجه نرم کردن  با انواع و اقسام مشکلات داخلی و خارجی  است و در این بین بدش نمی آید با ایجاد یک بحران خارجی  یا امنیتی ، مردم ترکیه نگران از تبعات خروج او را به یگانه بودن برای حفظ امنیت شان متقاعد کند. سیاستی که اگر ایران را نشانه رفته باشد نه تنها به او کمکی نمی کندبلکه او را در چاه عمیق  بن بست سیاسی فرو می برد. / خراسان
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها