«فردا» گزارش می‌دهد

خط و نشان آمریکایی‌ها برای برجام

کد خبر: 1106774

نماینده جمهوری خواه تگزاس تهدید می‌کند که دوباره برجام را پاره می‌کنند و ایران هم در پاسخ یادآور می‌شود که بدون تضمین به برجام بر نمی‌گردد. اما نظر حامیان برجام و اصلاح‌طلبان چیست؟

خط و نشان آمریکایی‌ها برای برجام

گروه سیاست سایت فردا – درست در حالی که برخی حامیان دولت قبل و اصلاح طلبان دولت و جریان سیاسی حاکم و را متهم می‌کنند به اینکه قصد مذاکره ثمربخش ندارد و با فشاری و تضمین‌خواستن‌هایش راه احیای برجام را می‌بندد، شاهد از غیب رسیده و معلوم می‌شود که دولت برای این همه وسواس به خرج دادن یا مجلس برای این همه احتیاط و تصویب قانون کاربردی و موثر «اقدام راهبردی برای لغو تحریم» چقدر حق داشته است.

هنوز برجامی احیا نشده که «تد کروز» نماینده جمهوری‌خواه تگزاس تهدید می‌کند، دوباره برجام را پاره می‌کنند! او توییت کرده «جو بایدن از هیچ اختیار قانونی برای دادن چنین تعهدی برخوردار نیست. هر توافقی با ایران چنانچه به تأیید سنا نرسد و به معاهده تبدیل نشود- چیزی که بایدن می‌داند اتفاق نخواهد افتاد- بار دیگر توسط هر رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه دیگر در آینده پاره خواهد شد.»

البته ایران هم همانطور که انتظار می‌رفت عمل کرده و در مقابل این پیام تند و تهدید آمیز که ظاهرا مخاطب‌ش بایدن و عملا ما هستیم، سکوت نکرده است. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در توییتی پاسخ لازم را داده و تاکید کرده است:«جهان حقیقتا به آنچه آقای کروز بدان اعتراف می‌کند واقف است: اینکه رژیم‌ها در واشنگتن سرکش هستند. این مسئولیت رییس‌جمهور آمریکاست که جامعه بین‌الملل-از جمله تمام اعضای برجام- را قانع کند که امضایش واقعا معنایی دارد. این امر مستلزم تضمین‌های عینی است. هیچ‌کس چیزی کمتر از این را نمی‌پذیرد.»

حال باید دید که این خط و نشان تد کروز حامیان سفت و سخت برجام در داخل ایران را به خود آورده و متوجه حساسیت و اهمیت موضوع می‌کند یا خیر؟ باید دید که وقتی این صراحت و تهدید را می‌بینند باز هم به بازگشت به تعهدات برجامی و تن دادن به خواسته‌های طرف مقابل اصرار کرده و برای جریان انقلابی که می‌کوشد تضمین‌های لازم را بگید، مانع تراشی می‌کنند یا خیر؟


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها