نگاه تحلیلگر/گفتگوی «فردا» با اسماعیل کوثری

این طور نیست اگر برجام پیش نرفت از همه طرف محاصره شویم

کد خبر: 1106883

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: این طور نیست که خیال کنیم حالا اگر برجام پیش نرفت ما از همه طرف محاصره هستیم.

این طور نیست اگر برجام پیش نرفت از همه طرف محاصره شویم

گروه سیاسی فردا مذاکرات ایران با 1+4 در وین تا پایان ماه میلادی نوامبر از سرگرفته می شود. سئوال اینجاست که آیا این مذاکرات به توافق برسر احیای برجام ختم خواهد شد یا خیر؟

اسماعیل کوثری در گفتگو با خبرنگار «فردا» درباره از سرگیری مذاکرات وین گفت: دیگر مذاکرات مثل سابق نیست که آنها هر بازی بخواهند سر ما بیاورند بلکه مذاکره برای کسب نتیجه است و باید به طور قطع و یقین به منافع ملت و کشور ایران توجه شود. والا اسم این مذاکره نیست که هرچه آنها بگویند مورد قبول واقع شود. مذاکرات از شکل سابقش در آمده و در خواهد آمد. آنها اگر بخواهند بازی بدهند، ما دیگر اهل فریب خوردن نیستیم.

وی افزود: آنها باید بدانند در قبال هر امتیاز باید امتیاز بدهند والا مذاکراه ادامه پیدا نمی کند. مذاکره تا جایی می رود که امتیاز برای دو طرف باشد. ضمن آنکه ما اقداماتی کردیم اما آنها اقدامات شان را انجام ندادند که باید اول آن اقدامات را پاسخ دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره احتمال عدم پذیرش آمریکا برای احیای برجام در قالب مذاکراتی جدید، اظهار کرد: آمریکا نیاید، کاری ندارد. ما کار خودمان را انجام می دهیم، غنی سازی خودمان را می کنیم و راه خودمان را می رویم، نیازی هم به آنها نداریم.

 وی درباره برنامه دولت برای اداره اقتصاد کشور و معیشت مردم بدون برجام، بیان کرد: اقتصاد به توانمندی خود مردم گره خواهد خورد. مردم همواره نشان دادند که از توانمندی بالایی برخوردار هستند، مردم امکانات شان را به صحنه می آورند. انشاءالله با سیاست هایی که نظام و دولت مشخص می کند و قوانینی که مجلس گذاشته و خواهد گذاشت، کار برای مردم آسان می شود تا بتوانند با توانمندی خودشان در این مسیر از امکانات شان استفاده کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: این طور نیست که خیال کنیم حالا اگر برجام پیش نرفت ما از همه طرف محاصره هستیم. این واکسن ها از کجا آمد؟ نفت به کجا صادر می شود؟ اقلام های وارداتی از کجا می آید؟ مگر آمریکا کدخدای جهان است. البته متأسفانه آقایان گفتند که آمریکا کدخداست اما این طور نیست که خیال کنیم همه چیز تابع محض آمریکای شکست خورده است. معتقدم کارها خیلی بهتر هم جلو می رود و انشاءالله در آینده خواهیم دید این چنین خواهد شد.

وی درباره احتمال افزایش قیمت دلار در صورت عدم احیای برجام گفت: دلار را چه کسی 4 هزار تومان تا نزدیک 30 هزار تومان آورد؟ دولت قبلی این کار را انجام داد. مردمی که به دولت تدبیر و امید رأی داده بودند، از صحنه کنار زده شدند و ناامیدشان کردند. اگر دولت قبلی از ظرفیت مردم استفاده می کرد کار به اینجا نمی رسید. به تعداد محدودی دلارها را دادند و کار را به وضعیتی رساندند که اصلا قابل توجیه نیست. آنها توانمندی نداشتند.

این نماینده مجلس بیان کرد: کرونا همین الان هم هست و حتی شدتش هم بیشتر است چه طور آقای رئیسی به دورترین نقطه کشور سفر می کند و در بین مردم حضور پیدا می کند اما آقای روحانی تکان نمی خورد. خود وزرایش می گفتند که حتی یک دیدار خصوصی هم نمی گذاشت. نمی شود مسئولیت گرفت اما فقط پشت میز نشست. باید حرکت کرد و کار را جلو ببریم. مردم این را می بینند و همکاری خواهند کرد.

وی ادامه داد: دولت فعلی دارد برنامه ریزی می کند تا این مسائل را با برنامه کنترل و جلوگیری کند. نباید جلوی مسیر دولت برای حل مشکل مردم سنگ اندازی کرد بلکه باید به دولت کمک رساند تا به امید خدا مشکلات مردم کم شود، از آن طرف مردم قطعا همیشه در صحنه بوده اند و خواهند بود، خودشان کمک می کنند و این مسائل را تا حد زیادی حل خواهند کرد.

کوثری درباره بهتر شدن وضعیت کشور بدون برجام یادآور شد: ما نمی خواهیم امیدواری بدون پشتوانه باشد. دولت کار می کند، مجلس و قوه قضائیه هم کمک می کنند تا با برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت بتوانیم از این وضعیت بد اقتصادی کشور را خارج کنیم. یک بخش هم برجام است که حتما با برنامه جلو می رود که آقای باقری هم اکنون آن را دنبال می کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها