بیژن مقدم در گفت‌وگو با «فردا»:

نباید به نام عدالت‌طلبی کرامت انسانی افراد خدشه‌دار شود

کد خبر: 1107142

بیژن مقدم گفت: مبارزه با فساد مقوله بسیار خوبی است اما به شرط حفظ آبروی افراد.

نباید به نام عدالت‌طلبی کرامت انسانی افراد خدشه‌دار شود

گروه سیاست سایت فردا: بحث عدالت‌طلبی و مبارزه با فساد از آن‌دست موضوعاتی هستند که نه‌تنها لازم که برای تحقق یک جامعه اخلاق‌مدار و توسعه‌یافته واجب است اما چه ملاحظاتی را در این بین باید رعایت کرد؟

بیژن مقدم، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «تحقق عدالت پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و مدافعان عدالت باید بسیار حوسشان جمع باشد که در مسیری که حرکت می‌کنند نکند که حقی از فردی تضییع شود. اکنون که دومسئله مهم مبارزه با فساد و شفافیت مطرح می‌شود، ممکن است به جاهایی برخورد کند که بازتاب منفی‌ای داشته باشد».

او ادامه داد: «ممکن است برخی برای تحقق شفافیت یا مبارزه با فساد دچار افراط شوند و بدون تحقیق همه‌جانبه و کسب اسناد کامل نام افراد را علنی کنند یا مسائلی را علیه آنها مطرح کنند که همه واقعیت نباشد. رهبر انقلاب همواره بر این موضوع تأکید کرده‌اند که نباید حقی از کسی تضییع شود و این موضوع به‌خصوص در مسیر مبارزه با فساد اهمیت دارد».

این فعال سیاسی بیان کرد: «حتی زمانی که قوه قضائیه دادگاه‌های مفاسد اقتصادی را علنی کرد صرفا دادگاه افرادی علنی شد که بر اساس بررسی‌ها و کیفرخواست صادره احتمال رخ‌دادن عمل مجرمانه از سوی آنها بسیار زیاد بود و مجوز خاص هم در این زمینه داشت».

او مطرح کرد: «نباید مسائلی درباره افراد مطرح شود که اصول اخلاقی و قانونی نقض شود. مبارزه با فساد مقوله بسیار خوبی است اما به شرط حفظ آبروی افراد. اینکه اگر یک فردی یک فیشی پیدا کرد و سریع آن را منتشر کرد، ممکن است زمینه رخ‌دادن ناحقی را به‌وجود آورد زیرا مثلا یک فیش نمی‌تواند همه دلایل باشد و ممکن است فرد اسناد دیگری بیاورد که بی‌گناهی‌اش را ثابت کند. پس در تحقق مبارزه با فساد و در ابعاد کلان‌تر در اجرای عدالت باید بسیار دقت کرد».

مقدم در پایان گفت: «همه عدالت‌خواهان و فعالان عرصه مبارزه با فساد و شفافیت باید قبل از آنکه اسناد خود را به رسانه‌ها بدهند یا خودشان منتشر کنند، اسناد به دست‌آمده را در اختیار قوه قضائیه قرار دهند تا آنها پیگیر موضوع شوند و در صورت اثبات جرم منتشر کنند و در پایان می‌گویم که نمی‌شود به نام عدالت‌طلبی کرامت انسانی افراد را خدشه‌دار کرد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها