آغاز رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش/اجرای عملیات آب-خاکی / انهدام اهداف سطحی با موشک کروز

کد خبر: 1107752

رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش، با حضور یگان‌های پیاده، زرهی و مکانیزه، سامانه‌های پدافندی نیروی پدافند هوایی، شناورهای سطحی و زیر سطحی با پشتیبانی جنگنده‌ها و پهپادهای نیروی هوایی ارتش در منطقه عمومی سواحل مکران آغاز شد.

آغاز رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش/اجرای عملیات آب-خاکی / انهدام اهداف سطحی با موشک کروز

مراحل اصلی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش، با رمز «یا رسول الله(ص)» با حضور و گسترش یگان‌های پیاده، زرهی و مکانیزه نیروی زمینی ارتش، سامانه‌های پدافندی نیروی پدافند هوایی، شناورهای سطحی و زیر سطحی نیروی دریایی ارتش با پشتیبانی جنگنده‌ها و پهپادهای نیروی هوایی ارتش در منطقه عمومی سواحل مکران آغاز شد.

امیر دریادار سیدمحمود موسوی سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار۱۴۰۰ ارتش، با تشریح برخی جزئیات مراحل شناسایی، اطلاعاتی و رزمی این رزمایش تصریح کرد: عملیات جمع‌آوری اطلاعات الکترونیکی و سیگنالی و ضد الکترونیکی نیروهای مهاجم با استفاده از سامانه‌های شنود و جهت یاب یگان‌های تاکتیکی و ساحلی، با انواع پهپادهای شناسایی ایرانی ابابیل ۳، یسیر، صادق، مهاجر۴ و سیمرغ و انواع هواپیماهای شناسایی شامل P۳F، RF۴ و بویینگ۷۰۷ با موفقیت اجرا شد.

وی پایداری ارتباطات در فضای مطلق جنگ الکترونیک را از جمله نقاط قوت این رزمایش دانست و افزود: رصد و پایش حریم هوایی کشور و منطقه عمومی رزمایش در پهنه آبی جنوب کشور توسط نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و همچنین اجرای آتش توسط سامانه‌های پدافندی برای مقابله با اهداف متخاصم و همچنین اجرای عملیات گشت هوایی توسط خلبانان تیزپرواز و پهپادهای نیروی هوایی ارتش، بخش دیگری از سناریوها است که در رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش تمرین خواهد شد.

امیر دریادار موسوی در ادامه برقراری امنیت در منطقه غرب آسیا را با تکیه بر توان و اتحاد کشورهای منطقه عملی دانست و گفت: پیام رزمایش مشترک ذوالفقار ارتش به کشورهای منطقه، آمادگی برای برقراری صلح و دوستی با تکیه بر ظرفیت‌های درون منطقه‌ای است، چراکه تاریخ ثابت کرده سایر کشورهای فرامنطقه‌ای، بازیگرانی جنگ طلب و ناامن کننده بوده‌اند و جز ناامنی، جنگ و اشغال ارمغان دیگری برای منطقه غرب آسیا نداشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: کلیه مراحل این رزمایش توسط کارشناسان خبره ستادکل نیروهای مسلح، قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص)  و ارتش جمهوری اسلامی ایران، مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت./ ایسنا

اجرای عملیات آب-خاکی در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش

سخنگوی رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش گفت: اجرای عملیات آب-خاکی از پیچیده ترین عملیات نظامی در سطح دریا و ساحل است که در رزمایش مشترک ذوالفقار اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر موسوی سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش جمهوری اسلامی با بیان اینکه در اولین گام از مرحله اصلی این رزمایش شاهد برنامه‌ریزی و اجرای عملیات آبی-خاکی خواهیم بود، گفت: این عملیات در دو بخش آفندی و پدافندی اجرا می‌شود.

موسوی گفت: در بخش آفندی برای تصرف ساحل مورد نظر دشمن عملیات‌هایی اجرا خواهد شد که نیروهای عمل کننده پس از نفوذ به ساحل و عبور از لایه‌های دفاعی و انجام عملیات هلی‌برن و هوابرد در ساحل مورد نظر و پیاده کردن تیم‌های چترباز و تجهیزات، ساحل را برای انتقال تجهیزات عمده فراهم خواهند کرد و نیروها به پیشروی خود و تصرف سرپل و استحکام مواضع اقدام خواهند کرد.

وی تاکید کرد: در مرحله بعدی، دفاع و پدافند از سواحل خودی را داریم که با استفاده از نیروهای عمل کننده و چهارگانه ارتش اجرا خواهد شد.

سخنگوی رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ گفت: استفاده از قدرت آتش توپخانه‌های دقیق‌زن نیروی زمینی، بالگردهای هوانیروز، بهره‌گیری از سامانه‌های باسرنشین و بدون سرنشین نیروی هوایی در پشتیبانی از نیروهای عمل کننده در ساحل و دریا و همچنین یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی و تیپ‌های تکاور تفنگدار دریایی در کنار سامانه‌های جنگ الکترونیک و سامانه‌های موشکی ساحل به دریا که در سرتاسر ساحل مورد نظر خودمان گسترش پیدا کردند، در این عملیات حضور فعال و گسترده خواهند داشت.

موسوی تاکید کرد: اجرای عملیات آب-خاکی از پیچیده ترین عملیات نظامی در سطح دریا و ساحل است که تعامل و نزدیکی نیروهای عمل کننده را لازم دارد که در این راستا قرارگاه ذوالفقار ارتش در منطقه مستقر است و با بکارگیری قرارگاه تابعه خودش از نیروهای چهارگانه و قرارگاه پدافند هوایی این عملیات را به صورت تمرکزی کنترل و هدایت خواهد کرد/ مهر

عملیات مشترک نیروهای دریایی و زمینی ارتش در سواحل مکران

نیروهایی دریایی و نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در رزمایشی مشترک عملیات‌های هوابرد، هلی برن و آب‌خاکی اجرا کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تکاوران و تفنگداران نیروی دریایی و نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در عملیاتی مشترک با اجرای عملیات هوابرد، هلی برن و آبخاکی در سواحل دشمن نسبت به پیاده کردن نیروها و تجهیزات، تصرف سرپل و پیشروی به سمت اهداف تعیین شده، اقدام کردند.

در این مرحله، تیپ‌های تفنگدار و تکاور نیروی دریایی با همراهی یگان‌هایی از نیروی زمینی ارتش علیه واحدهای سطحی نیروهای حمله‌ور در قالب یگان‌های دشمن، حملات غافلگیرانه انجام داده و به سمت اهداف از پیش تعیین شده در سواحل جنوبی کشور یورش بردند.

امیر دریادار سید محمود موسوی سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش با اعلام این خبر گفت: این تیپ‌ها با بکارگیری انواع تجهیزات و سلاح‌های خود ازجمله قایق‌های تندرو، شناورهای هجومی، زیردریایی‌های مرطوب و ناوچه‌های راکت انداز، با استفاده از اصل غافل‌گیری، یگان‌های حمله ور در نقش دشمن را منهدم کردند.

سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش افزود: تکاوران و تفنگداران دریایی نیز به رغم وجود عوارض و موانع متنوع طبیعی در مقابله با عملیات تهاجمی سنگین یگان‌های حمله‌ور در نقش دشمن، با تسلط بر راهبردهای رزمی و رصد اطلاعاتی و عملیاتی یگان‌های نفوذکننده مانع هرگونه فعالیت عملیاتی و تجسس اطلاعاتی دشمن شده و با پشتیبانی یگان‌های پدافند ساحلی نسبت به اجرای آتش سبک و سنگین توپخانه‌ای بر روی اهداف از پیش تعیین شده اقدام کردند و در مدت زمان بسیار کم توانستند مانع از پیشروی یگان‌های مهاجم شوند.

وی خاطرنشان کرد: انهدام واحدهای شناور یگان‌های حمله ور در نقش دشمن توسط شناورهای تندروی آذرخش، شهاب و رعد مجهز به راکت انداز، عملیات مین‌ریزی، دفاع ساحلی توسط توپخانه ساحلی، اجرای تازش موتوری در سواحل و هلی برن تفنگداران بوسیله بالگردهای یگان هوادریا از جمله دیگر عملیات‌های صورت گرفته در این مرحله از رزمایش بود.

امیر دریادار موسوی افزود: اجرای گشت هوایی به منظور تأمین امنیت هوایی نیروهای عمل کننده در سطح توسط تیزپروازان نیروی هوایی ارتش و همچنین رصد و پایش آسمان منطقه عملیات توسط نیروی پدافند هوایی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این رزمایش بود.

وی ادامه داد: همچنین نیروهای تیپ ۲۲۳ واکنش سریع با پشتیبانی آتش بالگردهای تهاجمی هوانیروز ارتش، با اجرای کمین نقطه‌ای و منطقه‌ای، مواضع نیروهای حمله ور در نقش دشمن را تصرف کردند.

امیر دریادار موسوی با اشاره به برقراری ارتباط امن میان یگان‌های عمل‌کننده با مراکز فرماندهی در این مرحله از رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰، گفت: عملیات جمع آوری اطلاعات الکترونیکی و سیگنالی و ضد الکترونیکی نیروهای مهاجم، پایداری ارتباطات در فضای مطلق جنگ الکترونیک از جمله نقاط قوت این عملیات است که با موفقیت اجرا شد.

سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش با تاکید بر اینکه همه گزینه‌های دفاعی و تهاجمی ایران علیه دشمنان آماده و مهیاست، تصریح کرد: اقتدار نظامی ایران اسلامی نه تنها تهدیدی برای همسایگان نیست، بلکه برای جلوگیری از تهدیدات دشمنان است و قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران، همواره در خدمت امنیت منطقه بوده و خواهد بود./ مهر

 انهدام اهداف سطحی با موشک کروز توسط جنگنده فانتوم در رزمایش ارتش

سخنگوی رزمایش ذوالفقار 1400 ارتش از انهدام اهداف سطحی توسط جنگنده‌بمب‌افکن‌‌های F-4 نیروی هوایی ارتش خبر داد.

در اولین روز از مرحله اصلی رزمایش مشترک ذوالفقار 1400 ارتش، جنگنده بمب‌افکن‌های F-4 نیروی هوایی ارتش پس از انجام پرواز برد بلند از پایگاه‌های خود به سمت منطقه عمومی رزمایش و انجام عملیات سوختگیری هوایی از هواپیمای تانکر، با استفاده از موشک‌های بهینه شده و نسل جدید هوابه‌سطح بهینه شده اهداف سطحی خود را در منطقه عمومی رزمایش منهدم کردند.

امیر دریادار سید محمود موسوی سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار 1400 ارتش، گفت: استفاده از موشک‌های ضد کشتی به روز شده هوا به سطح در این مرحله از رزمایش و همچنین اجرای عملیات توسط خلبانان جوان نیروی هوایی ارتش از جمله نقاط قوت این مرحله از رزمایش بود.

وی افزود: همچنین در بخش دیگری از رزمایش، جنگنده‌های F-4 نهاجا با هدف پشتیبانی از یگان‌های سطحی نیروی دریایی ارتش (Splash target)، شلیک به اهداف متحرک دریایی را با موفقیت تمرین کردند.

سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار 1400 با بیان اینکه پرواز شناسایی جنگنده میراژ در ارتفاع پایین از دیگر عملیات‌های اجرا شده در این بخش از رزمایش بود که با مهارت خلبان این جنگنده اجرا شد، عنوان کرد: جنگنده‌های F-4 نیروی هوایی ارتش به منظور پشتیبانی از نیروهای زمینی و دریایی ارتش با تیراندازی و استفاده از بمب های 250 پوندی، مناطق در تصرف یگان‌های حمله ور در نقش دشمن را مورد هدف قرار دادند./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها