رای مثبت مجلس به کلیات طرح تعارض منافع / نمایندگان چه گفتند؟

کد خبر: 1107782

نمایندگان مجلس با کلیات طرح مدیریت تعارض منافع در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی موافقت کردند.

رای مثبت مجلس به کلیات طرح تعارض منافع / نمایندگان چه گفتند؟

 عضو کمیسیون عمران مجلس از تصویب کلیات قانون منع تعارض منافع خبر داد و گفت: مجلس انقلابی برای پاسخگویی به مبارزه با فساد، رانت‌خواری، ویژه خواری،‌ اختصاصی‌خواری و ... این قانون را مصوب کرد.

اقبال شاکری  اظهار کرد:‌ امروز کلیات قانون منع تعارض منافع در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

وی تصریح کرد: این قانون یکی از مهم‌ترین و مترقی‌ترین قوانینی است که در مجلس یازدهم تصویب شده است. این قانون از دست‌اندازی به اموال عمومی و بیت‌المال کارگزاران اداری و دولتی جلوگیری می‌کند.

وی تاکید کرد: جلوگیری از تصمیمات بر خلاف منافع مردم در این قانون پیش بینی شده است. علی‌رغم این‌که برخی اشکالات در برخی مواد این قانون مترقی وجود دارد اما ارجاع آن به کمیسیون عمران برای بررسی متن نهایی اقدام بسیار خوب و مبارکی است.

وی افزود: مجلس انقلابی برای پاسخگویی به مبارزه با فساد، رانت‌خواری، ویژه خواری،‌ اختصاصی‌خواری و ... این قانون را مصوب کرد و این اقدام را به مردم تبریک عرض می‌کنم./ تسنیم

 انتظار مردم از مجلس یازدهم تصویب قانون مقابله با منافع سودجوهاست

نماینده مهریز در مجلس گفت: در طرح مدیریت تعارض منافع، افراد مشمول، مصادیق و مجازات و ... به درستی تعریف شده و مردم از مجلس یازدهم انتظار دارند که این طرح تصویب شود.

محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مهریز در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 16 آبان) در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی طرح مدیریت تعارض منافع و در موافقت با آن اظهار داشت: طرح پیش رو یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین طرح ها بوده و مطالبه مردم است.

وی با بیان اینکه مسائل پولی ریشه بسیاری از سوءاستفاده ها و مشکلات است که این موضوع از تعارض منافع سرچشمه می گیرد، تصریح کرد: فردی که مسئولیت یک سازمان را برعهده دارد و موظف به انجام وظایف است به دلیل تعارض منافع، منافع شخصی خود را اولویت می دهد.

نماینده مهریز در مجلس با بیان اینکه قدرت فساد می آورد، تصریح کرد: این طرح از سوءاستفاده ها جلوگیری می کند و دنیا نیز تجربه آن را دارد.

صباغیان بافقی با اشاره به اینکه اگر تعارض منافع نبود طبری ها به وجود نمی آمدند و وام های چند هزار میلیاردی به افراد خاص داده نمی شد و اراضی دولتی توسط عده ای ساخته نمی شد، ادامه داد: آقای مصری در یکی از برنامه های صدا و سیما مطرح کرد که یکی از مدیران سابق سازمان غذا و دارو، 16 شرکت دارویی دارد. این فرد خود دارو وارد می کرد و 1050 برابر قیمت به فروش می رساند و خریداری می کرد که این موضوع مشکلات بسیاری را برای کشور ایجاد کرده بود.

وی با بیان اینکه از مقام معظم رهبری در جمهوری اسلامی فردی بالاتر نیست که مجلس خبرگان نیز وظیفه نظارت را دارد، گفت: باید در همه امور نظارت شود به طور مثال اگر در جذب نیرو نظارت نشود افراد داماد، برادر همسر، فرزند و ... به کار می گیرد. این سوال مطرح می شود که در ایران خودرو و شرکت های دولتی چه کسانی جذب می شوند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور با بیان اینکه انسان تحت وسوسه شیطان است، ادامه داد: در این طرح تعارض منافع، افراد مشمول، مصادیق و مجازات و ... به درستی تعریف شده و مردم انتظار دارند که این طرح تصویب شود./ فارس

 دلخوش: باید تعارض برخی قوانین را از بین 11 هزار قانون با تنقیح اصلاح کنیم

نماینده صومعه سرا در مجلس گفت: ما در قانونگذاری بیش از 11 هزار قانون داریم که در تنقیح، برخی از آنها به دلیل شباهت‌ها و عدم تاثیرگذاری در حال برچیده شدن هستند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سیدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 16 آبان) و در جریان بررسی طرح مدیریت تعارض منافع و در مخالفت با آن اظهار داشت: متاسفانه برخی طرح ها در برخی موارد مشکل زا می شوند. به عنوان مثال مجلس به طرح نظارت بر رفتار نمایندگان که دارای نواقصی بود، رأی نداد و معنی آن این نبود که مجلس نسبت به نظارت بر رفتار نمایندگان بی توجه است.

وی افزود: ما در قانونگذاری بیش از 11 هزار قانون داریم که در تنقیح، برخی از آنها به دلیل شباهت ها و عدم تاثیرگذاری در حال برچیده شدن هستند.

ولی اسماعیلی درباره کلیات طرح مدیریت تعارض منافع، گفت: یکی از بسترهای فساد بحث تعارض منافع است و تصویب طرح تعارض منافع بسیار مهم است و مردم از ما انتظار دارند این موضوع را تعیین تکلیف کنیم.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند مردم شاید بتوانند تنگناهای معیشتی را تحمل کنند اما فساد را قبول نخواهند کرد و بر این اساس ما باید طرح مدیریت تعارض منافع را تصویب کنیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران نیست که قانونی درباره مدیریت تعارض منافع نداشته باشیم و لازم است این طرح به تصویب برسد.

زنگنه:  نمایندگان مجلس با تعارض منافع مخالف هستند

در ادامه جلسه، محسن زنگنه نیز در مخالفت با کلیات طرح مذکور گفت: همه نمایندگان با تعارض منافع مخالف هستند؛ علت مخالفت بنده هم با کلیات طرح مدیریت تعارض منافع آن است که این طرح ایرادات محتوایی دارد و ما باید طرح های خود را به صورت شفاف بنویسیم تا قابل اجرا باشد اما این طرح ابهامات جدی دارد.

وی تأکید کرد: مثلا در یکی از مواد این طرح آمده است که اگر در جلسه ای فردی تعارض منافع داشته باشد، باید آن جلسه را ترک کند. قطعا در جلسات کسانی هستند که تعارض منافع دارند و اگر بخواهیم فقط همین یک ماده را مورد توجه قرار دهیم باید بسیاری از جلسات کشور تعطیل شود!

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی گفت: این نحوه قانونگذاری وهن مجلس است و باید استانداردهای لازم در قانون نویسی لحاظ شود و باید اسناد بالادستی موردتوجه جدی قرار گیرد.

طاهری: طرح مدیریت تعارض منافع باید دو شوری شود

همچنین مصطفی طاهری در مخالفت با کلیات طرح مدیریت تعارض منافع، اظهار داشت: این طرح ایارادات اساسی دارد و باید دو شوری شود تا ایرادات آن در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اصلاح شود.

وی با بیان اینکه مصادیقی که در این طرح درباره تعارض منافع آمده است ابهام زیادی دارد،گفت: ما موافق تصویب قانون جدی برای مدیریت تعارض منافع هستیم اما این طرح ایرادات اساسی دارد که باید اصلاح شود.

ویس کرمی: تعارض منافع باعث بی عدالتی شده است

در ادامه جلسه، مهرداد ویس کرمی در موافقت با کلیات طرح مدیریت تعارض منافع گفت: تعارض منافع منجر به عدم ایجاد عدالت و کندی در اجرای قوانین شده است و باید قانونی در مجلس به تصویب برسد تا راه فساد و سوءاستفاده بسته شود.

وی بیان کرد: انتصابات فامیلی به حیثیت انقلاب اسلامی ضربه زده است و ما باید قانون بازدارنده ای برای مدیریت تعارض منافع به تصویب برسانیم.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بسیاری از مشکلات کشور به نبود قوانین مترقی در حوزه تعارض منافع باز می‌گردد و اگر طرح مدیریت تعارض منافع به تصویب برسد، با مفسدان و کسانی که به دنبال سواستفاده هستند مقابله جدی می شود.

فلاحی: تعارض منافع یکی از ریشه های فساد است

در ادامه جلسه، سارا فلاحی نیز در موافقت با کلیات تعارض منافع گفت: ما تا زمانی که فساد را ریشه یابی نکنیم نمی توانیم با آن مبارزه کنیم. تعارض منافع یکی از ریشه های فساد است و اگر طرح مدیریت تعارض منافع تصویب شود، دیگر شاهد انتصابات فامیلی نخواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه باید تعارض منافع مدیریت شود، اظهار داشت: اگر می خواهیم مسیر رانت خواری را ببندیم باید طرح مدیریت تعارض منافع به تصویب برسد. ما باید با تصویب این طرح اعتماد را به مردم بازگردانیم و دست بسیاری از افرادی را که به منافع ملی چنبره زده اند، کوتاه کنیم.

صباغیان: باید تعارض منافع را از بین ببریم

در نهایت محمدرضا صباغیان در موافقت با طرح مذکور، گفت: اگر قانون و نظارت کافی وجود نداشته باشد، برخی از مسئولان به نفع خودشان تصمیم گیری می کنند.

وی بیان کرد: طرح مدیریت تعارض منافع جلوی سوءاستفاده را می گیرد و اگر مدیریت تعارض منافع محقق می شد، «طبری‌ها» نبودند، وام های چند هزار میلیاردی به افراد خاص داده نمی شد و برج های بلندساخته نمی شد.

نماینده مردم بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر می خواهیم مشکل مردم حل شود، باید جلوی سوءاستفاده گرفته شود و تعارض منافع را باید از بین ببریم.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید بر اینکه قوانین مشابه این طرح را داریم، گفت: با چند ماده نمی توان به مدیریت تعارض منافع فردی و عمومی دسترسی پیدا کرد؛ در طرح تعاریف هدیه ذکر شده که این موضوع در تمامی قوانین عمومی مشخص است. همچنین پیش بینی بستگان افراد در این طرح بچه ربطی به خود شخص دارد؟ ما از نظر دینی و اخلاقی در جایگاهی نیستیم که برای منافع افراد تعریف هایی را داشته باشیم؛ این طرح در قانون مدیریت خدمات کشوری، برخی از همترازان را مشخص کرده و براساس اصل 40 قانون اساسی، نباید قانونگذاری موجب ضرر و زیان برای کشور شود.

دلخوش گفت: در اصل 44 قانون اساسی اختیاراتی برای بخش خصوصی پیش بینی شده که ما در این طرح داریم آن اختیارات را از بین می بریم؛ تعارض منافع استثنائاتی دارد که باید دیده و می طلبد این طرح به کمیسیون ارجاع شود تا بر روی آن کار کارشناسی شده و منافع همه را در نظر بگیریم./ مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها