ادعاهای «نیکی هیلی» علیه برجام

کد خبر: 1107830

سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل در یک سخنرانی ادعاهایی علیه برجام و راهکار دو دولتی در فلسطین مطرح کرد.

 ادعاهای «نیکی هیلی» علیه برجام

 «نیکی هیلی» سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد روز شنبه حمایت دولت جدید آمریکا از راهکار دو دولتی در فلسطین و توافق هسته‌ای با ایران را محکوم کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، هیلی ضمن سخنرانی در کنفرانس سالانه ائتلاف جمهوری‌خواهان یهودی آمریکا گفت: «یک چیز را درباره آیپک متوجه نمی‌شوم و حرفی که اینجا می‌زنم چیزی نیست که به رهبران آن‌ها نگفته باشم. چرا آن‌ها سیاست‌مدارانی را در کنفرانس خود دعوت می‌کنند که قویاً از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند؟»

این مقام دولت سابق آمریکا در اظهاراتی علیه راهکار دو دولتی در فلسطین مدعی شد: «ببینید، همه ما می‌توانیم درباره استحقاق یک دولت مستقل فلسطینی، بحث آکادمیک داشته باشیم. در تئوری، چنین چیزی می‌تواند بسیار خوب باشد».

وی در ادامه ادعاهایش گفت: «خدا می‌داند که مردم فلسطین چقدر سختی کشیده‌اند اما بگذارید واقع‌بین باشیم. امروزه دنیایی وجود ندارد که در آن تشکیلات خودگردان فاسد فلسطین بتواند کشوری را اداره کند».

این مقام تندرو جمهوری‌خواه افزود: «اگر یک سیاست‌مدار از توافق فاجعه‌بار با ایران حمایت کند، با انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم مخالف باشد و مورد استقبال ضدیهودهایی قرار گرفته باشد که از حامیان جنبش بی‌دی‌اس (بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم [اسرائیل]) هستند، یک گروه حامی اسرائیل نباید هیچ کاری با چنین فردی داشته باشد».

نیکی هیلی پیش‌تر در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» با ذکر این که نباید درباره احیای برجام گفت وگویی صورت گیرد، گفت: «جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با صرف انرژی بسیاری خواستار بازگشت به برجام است. برجام توافقی بسیار خطرناک و آرزوی مرگ اسرائیل است. شما قصد دارید به آنها پول بدهید سلاح اتمی بسازند».

وی همچنین اخیراً در یادداشتی در روزنامه «واشنگتن پست» نوشته است، اگر دولت بایدن در مقابله با صادرات نفت ایران به چین کوتاهی کند، کنگره باید وارد عمل شود تا مانع از پیروزی تهران و پکن شود.

ایران  در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت آمریکا در راستای اهداف خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی اسلامی ایران و پیشبرد جنگ اقتصادی علیه این کشور تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف وضع کرده است. واشنگتن شرکت‌های آمریکایی و شرکت‌های مستقر در کشورهای ثالث را به تبعیت از این تحریم‌ها ملزم می‌کند.

دولت جو بایدن، علی‌رغم اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران از انجام اقداماتی که برای بازگشت به برجام ضروری بوده خودداری کرده و عملاً پیگیری سیاست ترامپ را علیه ایران در دستور کار قرار داده است.

بایدن و مشاورانش گفته‌اند قصد دارند آمریکا را به برجام بازگردانند، اما می‌خواهند از بازگشت به برجام به عنوان «سکویی برای قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» این توافق استفاده کنند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.

۱۲ آبان ماه «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در توئیتی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی‌اش با انریکه مورا نوشت: «در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی در روز هشتم آذر ماه (۲۹ نوامبر) در وین مورد موافقت قرار گرفت»./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها