برجام‌خواهی صهیونیست‌ها/توافق بد با ایران بهتر از شکست نظامی از آن است

کد خبر: 1108513

ضعف رژیم صهیونیستی در برابر ایران بویژه در عرصه‌‌ نظامی، «برجام‌خواهی» را در مواضع و اقدامات مقامات فعلی و سابق این رژیم پررنگ کرده ‌است. در آخرین مورد از این اظهارات، فرمانده پیشین ستاد کل فرماندهی و عملیات ارتش رژیم صهیونیستی با بیان اینکه تل‌آویو تنها یک قدرت منطقه‌ای است و توانایی مقابله با ایران را ندارد، گفت: «توافق بد با ایران بهتر از شکست نظامی از آن است».

برجام‌خواهی صهیونیست‌ها/توافق بد با ایران بهتر از شکست نظامی از آن است

«دان حالوتس» فرمانده پیشین ستاد کل فرماندهی و عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در پی درخواست افزایش سقف بودجه ارتش این رژیم مدعی شد مقابله با تهران باید توسط ابرقدرتی مانند ایالات متحده انجام شود، زیرا اسرائیل تنها یک قدرت منطقه‌ای است.

به نوشته نشریه نظامی «اسرائیل دیفنس»، دان حالوتس که زمانی فرمانده نیروی هوایی ارتش اسرائیل بود، مخالف هرگونه حمله نظامی علیه ایران است و در یک نشست غیرعلنی ادعا کرد: «ایران، تنها مشکل اسرائیل نیست، بلکه تهدیدی برای بسیاری از کشورهای اروپا، خاورمیانه‌ و حاشیه خلیج‌فارس است. معتقدم اگر اتفاقی بیفتد، پاسخ باید از سوی ایالات متحده باشد نه اسرائیل». رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش اسرائیل تصریح کرد: «توافق بد با ایران بهتر از جنگ منتهی به شکست از آن است. باید امیدوار باشیم در نهایت، کشورهایی که مذاکرات با تهران را پیش می‌برند، در صورت عدم از سرگیری مجدد، بتوانند به توافقی دست یابند که تنها یک هدف را که نظارت دقیق بر فعالیت‌های آن است، محقق کنند». روزنامه «رأی الیوم» با بازنشر این گزارش نوشت که این دومین نشست غیرعلنی از مجموعه نشست‌های مربوط به قضایای امنیتی است که دفتر حقوقی موسوم به «تدمر لیفی» آن را سازمان‌دهی می‌کند و در آن دیپلمات‌های خارجی تحت آموزش در اسرائیل، وابسته‌های نظامی و شخصیت‌های ارشد صنایع جنگی اسرائیل شرکت می‌کنند. هفته‌‌ گذشته نیز یک مقام سابق صهیونیست ادعاهایی مشابه را تکرار کرده بود. «آحارون زیوی» رئیس سابق دستگاه اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با «جروزالم پست» ادعا کرده بود: «توافق هسته‌ای جدید میان ایران و قدرت‌های جهانی احتمالا از برجام بدتر خواهد بود، البته چنین توافقی که ضعیف‌تر از برجام است، از نبود هیچ توافقی بهتر است».

این نکته لازم به ذکر است که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران طی ماه‌های گذشته پیشرفت قابل توجهی کرده ‌است به ‌طوری که با پشتوانه‌‌ قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، روند پیشرفت در صنعت هسته‌ای افزایش یافت. ایران هم‌اکنون دارای مقادیر قابل توجهی اورانیوم غنی‌شده 20 و 60 درصد است و غنی‌سازی را با ماشین‌های سانتریفیوژ نسل جدید IR6 ادامه می‌دهد. این امر بیش از همه رژیم صهیونیستی را به هراس انداخته است، به شکلی که از سخنان و کنش‌های مقامات این رژیم می‌توان برداشت کرد که به احیای برجام راضی شده‌اند. مقامات صهیونیست پیش از این تصور می‌کردند با اقدامات ایذایی شامل ترور دانشمندان هسته‌ای و عملیات خرابکارانه در تاسیسات ایران، برنامه هسته‌ای کشورمان را متوقف خواهند کرد. آنان اکنون با شتاب فزاینده پروژه هسته‌ای ایران مواجه شده‌اند، آن هم در شرایطی که ایران با کنار گذاشتن تمام محدودیت‌های مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک، اقدامات جبرانی را در پاسخ به امتناع اعضای برجام به عمل به تعهدات خود، در پیش گرفته است. در کنار افزایش ظرفیت و توانایی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر پاسخ‌های قاطعی در برابر توطئه‌های خود دریافت کرده ‌است. صهیونیست‌ها تلاش کردند با خرابکاری‌، حملات سایبری، ترور و اجماع‌سازی، قدرت کشورمان را محدود و ایران را مجبور به تسلیم کنند؛ مساله‌ای که تاکنون عکس آن رخ داده و رویکرد تهران در مدت اخیر صریح‌تر شده و ایران با قدرت در مسیر خود جلو می‌رود. در آخرین مصداق این رویکرد می‌توان به مقابله‌‌ ایران با ناوگان دریایی ایالات متحده در دریای عمان اشاره کرد که در آن نیروی دریایی سپاه پاسداران با عملیاتی قاطع جلوی دزدی نفت خود توسط آمریکایی‌ها را گرفت. این اقدام ایران، پیامی غیرمستقیم به رژیم صهیونیستی نیز بود که تلاش دارند آمریکا را برای حمله به جمهوری اسلامی تشویق کنند تا از یک سو عجز ایالات متحده را ببینند و از سوی دیگر مشخص شود وقتی ایران توان مقابله با آمریکا را داراست، پس رویارویی با ایران در حد و اندازه‌‌ صهیونیست‌ها نیست.

به‌رغم ناتوانی‌ رژیم صهیونیستی در برابر ایران، این رژیم با چالش‌های بسیار زیاد داخلی نیز روبه‌رو است و دولت جدید اسرائیل به نخست‌وزیری بنت بر لبه‌‌ تیغ حرکت می‌کند و مخالفان قدرتمندی همچون نخست‌وزیر سابق این رژیم یعنی «بنیامین نتانیاهو» دارد.  نتانیاهو که همچنان داغ شکست در مقابل ائتلاف بنت- لاپید را دارد، بار دیگر روز گذشته به کابینه جدید تاخت. روزنامه «یسرائیل هیوم» در تارنمای خود در این باره نوشت: رهبر مخالفان دولت شامگاه دوشنبه بشدت به نخست‌وزیر حمله و اعلام کرد نفتالی بنت ضعیف و خاموش است و تمام رهبران جهان او را اصلا به حساب نمی‌آورند، چون می‌دانند او صرفا یک عروسک در این ساختار است». نتانیاهو که در یک نشست عمومی بنا به درخواست 40 عضو کنست مخالف ائتلاف حاکم سخن می‌گفت به ضعف رژیم صهیونیستی در برابر ایران اعتراف کرد. نخست‌وزیر سابق اسرائیل افزود: «امروز ایران بخوبی می‌داند ما ضعیف هستیم. تا یک ماه دیگر ایران به مذاکره هسته‌ای با کشورهای ابرقدرت جهانی باز خواهد گشت و این امر خطری حیاتی برای امنیت اسرائیل است». وی در بخش دیگری از این سخنرانی خود در همین رابطه خطاب به بنت گفت: «بجنگید! افکار عمومی را علیه این توافق خطرناک بسیج کنید! اما شما فقط سر خود را پایین می‌اندازید».

آن‌چیزی که مقامات فعلی و سابق صهیونیست بر آن تاکید دارند، ضعف اسرائیل و آسیب‌پذیر بودن آن در برابر ایران است، بنابراین نبرد نظامی با ایران را از سر بیرون کرده و سعی در جایگزین کردن راه‌های دیگر و جلو انداختن دیگران به جای خود دارند./ وطن امروز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها