سعیدی: طرح مقابله با زمین‌خواری در حریم روستاها در دستور کار مجلس قرار گرفت

کد خبر: 1109701

معین‌الدین سعیدی، نمایندۀ مجلس:اخیراً طرح سیزده‌ماده‌ای برای ساماندهی ساخت‌وساز در محدودۀ حریم روستاها و مقابله با زمین‌خواری در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است که در این طرح قوانین مبهم مشخص شده و برخی از موازی‌کاری‌ها نیز رفع می‌شود. بر اساس طرح جدید اشخاصی که با استفاده از راهکارهای شبه‌قانونی توانسته‌اند پهنۀ گسترده‌ای از اراضی ملی را سند بگیرند، باید مالکیتشان بازبینی و تطبیق داده شود.

 سعیدی: طرح مقابله با زمین‌خواری در حریم روستاها در دستور کار مجلس قرار گرفت

سرویس سیاسی فردا:  معین‌الدین سعیدی، نمایندۀ مجلس:اخیراً طرح سیزده‌ماده‌ای برای ساماندهی ساخت‌وساز در محدودۀ حریم روستاها و مقابله با زمین‌خواری در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است که در این طرح قوانین مبهم مشخص شده و برخی از موازی‌کاری‌ها نیز رفع می‌شود. بر اساس طرح جدید اشخاصی که با استفاده از راهکارهای شبه‌قانونی توانسته‌اند پهنۀ گسترده‌ای از اراضی ملی را سند بگیرند، باید مالکیتشان بازبینی و تطبیق داده شود.

 

در کشور ما در حوزه‌های مختلف تورم قانونی وجود دارد. در کشور فرانسه، به‌عنوان مهد قوانین فقط ۲۵۰۰ عنوان قانون وجود دارد، ولی در ایران بیش از ۱۱ هزار عنوان قانونی وجود دارد.

متأسفانه برخی رویه‌ها در کشور بستر زمین‌خواری را فراهم  کرده است. به‌طور مثال در سیستان و بلوچستان ۹۵ درصد اراضی آباواجدادی مردم ملی شده است و تنها ۵ درصد مستثنیات است که با توجه به اینکه این استان محدودیت اراضی وجود ندارد و تنها با محدودیت منابع آبی مواجه هستند باید رویه و سناریو دیگری در ثبت‌اسناد اراضی اجرایی شود.

در شمال و غرب کشور که محدودیت زمین وجود دارد، طبیعتاً سازوکارها هم باید متناسب با آن باشد، اما در شرق و جنوب شرق کشور که در حوزۀ روستا‌ها به‌خاطر عدم اطلاع‌رسانی به مردم، مردم برای دریافت اسناد مراجعه نکرده‌اند و اراضی آباواجدادی آن‌ها براساس قانون اصلاحات اراضی ملی شده است، اکنون این انتظار وجود دارد که این اراضی به صاحبان آن‌ها برگردد. اگر این حقوق مردم به آن‌ها برگردد زمینه‌های مقابله با زمین‌خواری در این مناطق هم فراهم خواهد شد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها