لاهوتی در گفت‌وگو با «فردا» تشریح کرد

انتظارات مردم از تیم اقتصادی دولت

کد خبر: 1109894

مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده پیشین مجلس انتظارات جامعه از تیم اقتصادی دولت را به دو بخش کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم و به موضوعاتی مثل کاهش نرخ تورم و ارزان اداره کردن کشور اشاره کرد.

انتظارات مردم از تیم اقتصادی دولت

گروه سیاست سایت فردا – دولت سیزدهم هنوز در ابتدای راه است و وقت مناسبی برای ارزیابی نیست اما انتظار می‌رفت که در همین مدت کوتاه هم آثار اقتصادی ملموسی در زندگی مردم ایجاد شود. اینکه چه تصمیم و کدام اقدام می‌تواند آن آثار مورد انتظار را در زندگی مردم ایجا کند اما محل سوال است. 

مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده پیشین مجلس که سابقه عضویت در کمیسیون‌های اقتصادی را دارد، با تاکید بر اینکه «باید انتظارات اقتصادی از دولت را به دو بخش کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کرد» به «فردا» گفت: «به هرحال ساختار اقتصادی در کشور ما نیاز به اصلاح دارد و نمی‌توان از یک دولت انتظار داشت که در کوتاه مدت این تغییر را ایجاد کند. در حوزه کوتاه مدت اما انتظار می‌رود به وضعیت زندگی دهک‌های پایین جامعه رسیدگی شود چون آنها انتظار دارند که آثار تغییر دولت و تصمیمات اقتصادی دولت جدید را خیلی زود در زندگی خود احساس کنند.»

وی افزود: «بنابراین در بخش کوتاه مدت باید به معیشت مردم توجه شود. پیشنهاد من این است که در امر یارانه ها تغییراتی ایجاد شود . الان حدود 76 میلیون نفر یارانه 45 هزار تومانی می‌گیرند، 53 میلیون نفر هم یارانه معیشت می‌گیرند، حدود 10،15 میلیون نفر هم افراد تحت پوشش کمیته امداد هستند که یارانه می‌گیرند. اولین انتظار این است که در قانون بودجه 1401 این‌ها را یک‌کاسه کنند تا هر کسی بداند که چه مقدار یارانه دریافت می‌کند و این طور تحت عناوین مختلف نباشد.»

لاهوتی ادامه داد: «نکته دوم این است که بخشی از این 76 میلیون که یارانه 45 هزار تومانی می‌گیرند، افرادی هستند که اگر این یارانه را دریافت نکنند، زندگی آنها با مشکل مواجه نمی‌شود اما اگر این عدد به یارانه دهک‌های پایین‌تر اضافه شود در زندگی آنها تاثیرگذار است لذا یکی از اقدامات دولت می‌تواند همین باشد. به خصوص که در کوتاه مدت هم اثر خود را نشان خواهد داد.»

این نماینده ادوار مجلس گفت: «مساله دیگر این است که بعد از استقرار دولت این انتظار ایجاد شد که با توجه به وحدت و یکپارچگی بین قوا، تورم تا حدی کاهش پیدا کند و این هم امکان پذیر است که دولت به هر حال با اقدامات و تصمیماتی موجب شود مردم کمتر آثار تورم را احساس کنند.»

وی درباره انتظارات اقتصادی در بلند مدت نیز گفت: «من شخصا معتقد هستم که اقتصاد ما به معادلات سیاسی گره خورده و ما تا نتوانیم آن معادلات را حل کنیم، مساله حل نمی‌شود. منظور از این معادلات سیاسی هم فقط ارتباط با آمریکا نیست، بلکه به طور کلی اگر ما مسائل خود را با کشورهای دنیا حل نکنیم، مشکلات ادامه خواهد یافت. مثلا ما قبلا حدود دو میلیون و هشتصد هزار بشکه نفت به صورت روزانه صادر می‌کردیم و حدود 120 میلیارد دلار پول وارد کشور می‌شد که الان نمی‌شود. طبیعی است که این وضعیت قابل تداوم نیست. یا مثلا ما الان در میادین مشترک زیان بزرگی می‌بینیم چون ما برداشت نمی‌کنیم و کشورها دیگر در حال برداشت هستند.»

لاهوتی اداه داد: «نکته دوم در این بخش اهمیت کوچک کردن خود دولت است. در بودجه 1401 که به زودی به مجلس می‌آید یا حتی در بودجه های قبلی 90 درصد درآمد دولت صرف هزینه های جاری خودش شده و 10 درصد به هزینه‌های عمرانی و ... می‌رسد. تازه بخشی که به حوزه‌های عمرانی می‌رسد هم همه وجه نقد نیست و با استقراض و ... همراه است. بنابراین دولت باید هزینه‌های خود را کم کند. آنقدر دستگاه‌های موازی که می‌توانند با هم ادغام شوند، داریم یا آنقدر دستگاه‌هایی داریم که اگر منحل شوند هم مشکلی ایجاد نمی‌شود».

وی با تاکید بر اینکه «باید برای اصلاح ساختارها در بلند مدت همه دست به دست هم بدهن» به نقش مردم اشاره کرد و گفت: «حتی خود مردم هم باید کمک کنند. مثلا ما الان 4.5 برابر متوسط دنیا انرژی مصرف می‌کنیم که عدد بزرگی است، بنابراین مردم هم باید کمک کنند که کشور را ارزان‌تر اداره کنیم چون هرچه کشور گران‌تر اداره شود، از جیب مردم می‌رود.»

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها