حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با «فردا»:

دولت باید منابع ارزی را ساماندهی کند

کد خبر: 1109977

حمیدرضا ترقی گفت: یارانه‌هایی که به شکل کنونی پرداخت می‌شود به هیچ‌وجه کمک‌‌حال طبقات فرودست نیست.

دولت باید منابع ارزی را ساماندهی کند

گروه سیاست فردا: قیمت‌ها بازهم بالا رفته و فشار بر طبقات فرودست بیشتر شده است و این در حالی است که همه منتظر یک تصمیم مهم از سوی دولت در زمینه اقتصادی‌اند؛ اما آن تصمیم چه باید باشد؟

حمیدرضا ترقی، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره این موضوع به «فردا» گفت: «واقعا به این شکل نیست که قیمت‌ها به همان شکلی که در دولت قبل وجود داشت، بالا رفته باشد و در هیچ‌یک از اقلام شاهد توقف قیمت‌ها نبوده باشیم. به هر حال دولت آقای رئیسی با حجم بالای نقدینگی دولت قبل مواجه است. دولت با کسری بودجه قابل توجهی مواجه است و اگر قرار بود مانند دولت قبل به سراغ بانک مرکزی می‌رفت، حتما تورم بیش از آنچه می‌بینیم وجود می‌داشت اما دولت این کارها را نکرد».

او درباره آنچه دولت رئیسی در حوزه اقتصاد باید انجام دهد، گفت: «به طور کلی به نظر می‌رسد در وهله اول باید منابع ارزی ناشی از فروشت نفت ساماندهی شود. از سوی دیگر باید تمام امکانات به کار گرفته شود تا پول‌های بلوکه‌شده برگردد تا گشایشی در حوزه اقتصادی ایجاد و کالاهای اساسی تأمین شود. اگر ارز وارد کشور شود، حتما بر قیمت تمام‌شده کالاها تأثیر می‌گذارد و با کاهش قیمت‌ها مواجه می‌شویم».

این فعال سیاسی ادامه داد: «آقای رئیس‌جمهور در جلسه‌ای اخیر اقتصادی‌اش همین مسائل را مطرح کرد و اینکه این همه یارانه‌های غیرهدفمندی که پرداخت می‌شود چه تأثیری در عدالت اجتماعی داشته است؟ واقعیت هم همین است که یارانه‌هایی که به شکل کنونی پرداخت می‌شود به هیچ‌وجه کمک‌‌حال طبقات فرودست نیست و دولت قبل برای آنکه طرفداران خود در اقشار ثروتمند را از دست ندهد، سعی نکرد که یارانه‌ها را هدفمند کند که باید در این دولت یارانه‌ها هدفمند شود».

او بیان کرد: «علاوه بر اینها دولت باید به سرعت بکوشد قوانین معطل را اجرایی کند؛ مانند مالیات بر خانه‌های خالی تا همه اینها باعث تقویت طبقات پایین جامعه شود».

ترقی در پایان درباره تیم اقتصادی دولت هم گفت: «به‌نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت هنوز نتوانسته است رضایت کامل آقای رئیسی را به‌دست آورد. بورس وضعیت آشفته‌ای دارد و تیم اقتصادی دولت کار خاصی برای ساماندهی به بورس انجام نداده است یا سامان‌دهی به قیمت‌های کالاهای اساسی نیاز به یک تصمیم جامع از سوی تیم اقتصادی دارد. به هر حال زمان اندکی هم از دولت گذشته است اما در همین مدت اقدام خاصی از سوی تیم اقتصادی دولت شاهد نبوده‌ایم».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها