نگاه تحلیلگر/ گفتگوی فردا با نادر قاضی‌پور؛

می‌توانیم به برندهای مشهور دنیا قطعه بدهیم، خودرو بگیریم

کد خبر: 1110142

نماینده ادوار مجلس گفت: امروز در ارومیه قطعات خودروهای سنگین تولید و بعد به اروپا صادر می کنند. مصوبه اخیر مجلس اگر درست اجرا شود، اتفاقات خوبی را می تواند برای کشور در پی داشته باشد.

می‌توانیم به برندهای مشهور دنیا قطعه بدهیم، خودرو بگیریم

گروه سیاسی فردا: مجلس شورای اسلامی با اصلاح طرح ساماندهی واردات خودرو به هر شخص حقیقی و حقوقی اجازه دادند به ازای صادرات خودرو یا قطعات یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه، نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام نماید.

نادر قاضی پور در گفتگو با فردا درباره این مصوبه مجلس گفت: سالانه حدود سه میلیون خودرو مورد نیاز مردم ایران است که نزدیک به یک میلیون خودرو از نیاز کشور را سایپا و ایران خودرو تولید می کنند اما 2 میلیون خودرو مورد نیاز باقی می ماند.

وی افزود: مردم پول «بنز» و «بی ام وه» می دهد اما سوار پژو و پراید می شوند که در زمستان بخاری شان کار نمی کند و در تابستان کولرش. این ماشین های قراضه مبلمان کشور را بر هم زده اند. این موضوع در روحیه مردم خیلی اثرگذار است. همچنین علاوه بر بالابودن مصرف بنزین، لاستیک و انرژی در این نوع خودروها، این مسئله ارتباط مستقیم با آلایندگی هوا دارد. بر کسی پوشیده نیست که امنیت این خودروها نیز پایین است.

عضو کمیسیون صنایع در ادوار گذشته مجلس تأکید کرد: واردات خودرو باید دست تجار باشد. اشکال آنجاست که کارخانه های ما هم می خواهند هم واردکننده مواد اولیه، هم سازنده خودرو و هم صادرکننده خودرو باشد. ورود به هر کدام از این سه حوزه تخصص جداگانه ای را می طلبد. تجار واردکننده با تجار صادرکننده اختلاف سلیقه فراوانی دارند.

وی ادامه داد: نخست باید یکسری خودرو وارد کنیم تا به نیاز کشور پاسخ دهیم در این صورت قیمت های گزاف خودروهای خارجی شکسته خواهد شد. به عنوان مثال خودروی خارجی که الان در داخل 8 میلیارد تومان قیمت می خورد، بعد از واردات خودرو قیمتش حتی تا 1.5 میلیارد تومان کاهش می یابد.

این کارشناس مسائل صنایع یادآور شد: هم اکنون دو سوال اینجا وجود دارد. طبق این قانون آیا آن قطعه ای که در داخل ساخته شده قرار است صادر شود یا آن قطعه ای که در خارج ساخته و وارد کشور شده، دوباره قرار است صادر شود؟ یکسری از قطعه سازان ایرانی داخل کشور قطعه کم تولید می کنند در عوض از چین و مالزی قطعه وارد کشور می کنند، بعد به اسم تولید داخل تحویل خودروسازان می دهند.

وی افزود: اگر امروز خودروهای ما مشکل دارد همه اش به قطعه سازی بر می گردد. اول باید باید قطعه سازی مان را استاندارد کنیم چون تا قطعه سازی استاندارد نشود، محصولات امکان صادر شدن ندارند. نکته بعدی آن است که اول ما باید خودرو صادر کنیم تا بعد بتوانیم به کشور مقصد قطعه صادر کنیم.

قاضی پور گفت: البته یک راه دیگری هم وجود دارد و آن اینکه قطعه سازان ما با شرکت های برند مشهور دنیا مثل بنز و بی ام وه برای ساخت قطعه قرارداد ببندند، بعد قطعه به آنها قطعات استانداراد بدهیم و در عوض ارز نیز خودرو بگیریم و وارد کشور کنیم. امروز در ارومیه قطعات خودروهای سنگین تولید و بعد به اروپا صادر می کنند. این قانون اگر درست اجرا شود، اتفاقات خوبی را می تواند برای کشور در پی داشته باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها