کنعانی مقدم: سیاست خارجی دولت رئیسی منطقی است

کد خبر: 1110501

دبیر سیاسی جبهه ایستادگی گفت: حسن روحانی با همه اختیارات خود تلاش کرد از «برجام» در جهت تداوم حضور سیاسی خود و جریان وابسته‌اش از جمله اصلاح‌طلبان، کارگزاران و اعتدال و توسعه استفاده کند.

کنعانی مقدم: سیاست خارجی دولت رئیسی منطقی است

حسین کنعانی مقدم دبیر سیاسی جبهه ایستادگی درباره بیانیه اخیر جبهه اصلاحات در نقد سیاست‌های خارجی دولت سیزدهم گفت: سیاست حسن روحانی و جبهه اصلاحات که از او حمایت کرد، یک سیاست مبتنی بر ارتباط با غرب و تسلیم در برابر خواسته‌های آمریکا بود. آنها میز مذاکره را برای بده بستان‌های سیاسی تبدیل کردند تا بتوانند با نوعی تنش‌زدایی از برجام استفاده کنند.

وی افزود: این در حالی است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، بر مبنای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است و خط مشی که ایشان دارند، مقاومت و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب و استکبار است. بر همین اساس سیاست خارجی مقاومتی و نه سیاست خارجی تدافعی مدنظر دولت سیزدهم است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اصلاح‌طلبان احساس می‌کنند ساختارهایی که قبلاً در امور خارجه ایجاد کرده‌اند در حال فروپاشی است و از این بابت نگران هستند. تجربه چندین ساله ما در دولت‌های مختلف در زمینه مذاکرات نشان می‌دهد هرگاه آمریکا یک طرف، مذاکره بوده از موضع استکباری و قدرت برخورد کرده است. خواسته‌های آنها همواره با منافع و امنیت ملی در تضاد بوده است، لذا مورد قبول قرار نگرفته است و تا امروز مذاکرات نافرجام ماند.

کنعانی مقدم تصریح کرد: روحانی دستِ بازی در مذاکرات و برجام داشت و با همه اختیاراتی که به او داده شده بود تلاش کرد که از برجام در جهت تداوم حضور سیاسی خود و جریان وابسته‌اش از جمله اصلاح‌طلبان، کارگزاران و اعتدال و توسعه استفاده کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها نیز به این نتیجه رسیدند که دولت روحانی قادر به پذیرش شرایط آنها نیست. به همین علت از برجام خارج شدند و عملاً همه وعده‌های دولت روحانی را از بین بردند. سیاست خارجی سیدابراهیم رئیسی گام به گام است که رو به جلو حرکت می‌کند. گام‌هایی که برداشته می‌شود از روی منطق و بر اساس اصولی است که جمهوری اسلامی بر اساس منافع ملی خود مدنظر دارد.

دبیر سیاسی جبهه ایستادگی تاکید کرد: اینکه دولت رئیسی اعلام می‌کند، آمریکا باید به علت خروج از برجام صدماتی را که به ما زده‌اند جبران کنند و تحریم‌ها را بردارند، بر اساس منطق است. خواسته‌های جمهوری اسلامی حتی بین اروپایی‌ها هم مورد اعتراض واقع نشده است، همچنین چین و روسیه هم معتقد هستند که خروج ترامپ از برجام موجب شکست این طرح و اهداف مذاکرات بود.

کنعانی مقدم گفت: اگر با روش سیاسی رئیسی جلو برویم می‌توانیم به بسیاری از اهداف و خواسته‌هایی که داریم دست پیدا کنیم چراکه سیاست‌های روحانی که اصلاح‌طلبان آن را طراحی می‌کردند بیشتر جنبه سازش، تسلیم و رفع تنش داشت./ مهر

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها