مصباحی‌مقدم: گزارش آژانس صرفا باید فنی باشد نه سیاسی

کد خبر: 1111569

برنا/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با تاثیرات سفر گروسی به تهران عنوان کرد: سفر آقای گروسی رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی برای ادامه و استمرار برقراری ارتباط بین آژانس و جمهوری اسلامی ایران است و نباید برداشت نامناسبی از این سفر صورت بگیرد

مصباحی‌مقدم: گزارش آژانس صرفا باید فنی باشد نه سیاسی

«غلامرضا مصباحی مقدم»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  در رابطه با تاثیرات سفر رافائل گروسی به تهران، گفت: سفر آقای گروسی رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی برای ادامه و استمرار برقراری ارتباط بین آژانس و جمهوری اسلامی ایران است و نباید برداشت نامناسبی از این سفر صورت بگیرد، گفت‌وگوهای انجام شده نوعی اطمینان خاطر نسبت به همکاری های جمهوری اسلامی ایران با آژانس است و می تواند در گزارش دبیر کل از روند فعالیت های هسته ای ایران که به شورای آژانس ارائه می شود موثر باشد و در تصمیم گیری های آنها تاثیر گذار خواهد بود.

وی افزود: البته نکته ای که دائما باید بر آن تاکید کرد این است که آژانس وظیفه ای قانونی و رسمی دارد و آن نظارت فنی است که آیا ایران مطابق با پیمان های بین المللی عمل می کند یا نه؟! گزارش آژانس صرفا باید گزارشی فنی باشد نه یک گزارش سیاسی.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: فراموش نکنید که گزارش های آژانس طی 15 نوبت پیاپی بعد از برجام روند فعالیت هسته ای ایران را در چهارچوب این معاهده ارزیابی کرد. از وقتی که ایران بیش از یک سال انتظار کشید تا کشور های اروپایی به تعهدات خود عمل کنند و این امر محقق نشد با تکلیفی که مجلس شورای اسلامی بر عهده دولت گذاشت. سازمان انرژی اتمی روند کاهش تعهدات خود را براساس بند های 26 و 36 برجام کاهش داد.

وی خاطرنشان کرد: این برخلاف تعهدات پذیرفته شده ایران نیست و این حق برای ایران محفوظ بود که اگر یکی از اعضا از برجام خارج شد و به تعهدات خود عمل نکرد در این صورت بقیه اعضا نیز این حق را دارند و ایران می توانست تعهدات خود را کاهش بدهد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دیگر همکاری قبلی را در مورد برجام ندارد و تعهدات خود را کاهش داده است ، افزود:  آژانس رسما این مساله را اعلام کرده است بخصوص در جاهایی که هنوز بازسازی و تحقیقات صورت نگرفته و سازمان انرژی اتمی ایران در این مراکز هنوز تا حد کفایت به این که امنیت خاطر پیدا کند نرسیده است. نباید انتظار داشته باشند که ما در این مراکز به دسترسی و نظارت آژانس امکان بدهیم و امکان فعال شدن دوربین ها را بدهیم از این جهت رفتار ایران امری کاملا معقول و در چارچوب مقررات بین المللی انرژی اتمی است.

مصباحی مقدم در پایان گفت: فشار های رژیم صهیونیستی روی مواضع آمریکایی ها تاثیر گذار بود البته آمریکا نیز با توجه به اینکه خود از معاهده چند جانبه برجام خارج شده است بنا دارد به نوعی دست بالا را برای خود بگیرد و از موضعی برتر برخورد کند در حالیکه تخلف او چنین اجازه ای نمی دهد که به ایران و آژانس فشار بیاورد. گاهی در گفتگو های آمریکا و برخی از کشور هیا عربی منطقه این مساله حس می شود که آمریکا به نوعی با فشار روی آژانس می خواهد آژانس را به مچ گیری سیاسی وادار کند. نباید اجازه داد که چنین اتفاقی بیفتد./ برنا

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها