نگاه تحلیلگر/ گفتگوی فردا با جعفر قادری

مجلس نشان داد در برخورد با دولت تعارف ندارد

کد خبر: 1111653

نماینده مجلس گفت: هم اکنون تذکرات، طرح سئوال از وزرا و طرح های تحقیق و تفحص انجام می شود و این نشان می دهد مجلس در بخورد با دولت تعارف ندارد.

مجلس نشان داد در برخورد با دولت تعارف ندارد

گروه سیاسی فردا: مجلس یازدهم در حوزه تقنین و نظارت قریب به یک سوم دوره مسئولیت خودش را پشت سر گذاشته است. برخی معتقدند «با وجود تغییر دولت، مجلس باید بیشتر در حوزه ریل گذاری برای مجریان و نظارت بر عملکرد وزرا تلاش کند».

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار فردا درباره انتظارات از مجلس یازدهم گفت: گرچه سرعت قانون‌گذاری مجلس کُند است و می پذیرم که مجلس خیلی بهتر از اینها می تواند کار کند اما در حوزه عمل به وظایف نظارتی و تعامل با دولت عملکردش نمره قبولی می گیرد.  

وی افزود: مجلس می تواند ریل‌گذاری کند و شرایط را به گونه ای پیش ببرد که مقداری کارها سرعت بگیرد. بعد از عملکرد نامناسب دولت گذشته، الان در وضعیت خوبی نیستیم. درآمد سرانه، وضعیت اشتغال و شرایط رکودی نشان می دهد اوضاع مناسبی نیست بنابراین پیگیری کارها به صورت عادی جواب نمی دهد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نیاز به سرعت در پیگیری و ریل گذاری و ورود مجلس در حوزه های مختلف احساس می شود. معتقدم مجلس باید پیگیرتر به مسائل ورود پیدا کند و به صورت جدی تر مسائل و موضوعات را دنبال کند. در برخورد با دولت نیز نمی توان گفت «مجلس کاری انجام نداده است».

وی ادامه داد: در موضوع رأی اعتماد به وزیر آموزش و پرورش سابقه نداشته که مجلس 2 وزیر پیشنهادی را رد کند.  مجلس نشان داد در برخورد با دولت تعارف ندارد، اگر گزینه معرفی شده ضعیف باشد رأی اعتماد نمی دهد. البته این دفاع از عملکرد مجلس به آن مفهوم نیست که عملکرد مجلس در مجموع قابل قبول باشد، مجلس خیلی بهتر و موثرتر از اینها می تواند کار کند.

قادری با اشاره به فعال بودن مجلس در استفاده از ابزارهای نظارتی خود بر وزرا گفت: هم اکنون تذکرات، طرح سئوال از وزرا و طرح های تحقیق و تفحص انجام می شود و این نشان می دهد مجلس در بخورد با دولت تعارف ندارد. البته در استفاده از ابزار نظارتی استیضاح باید به این نکته توجه داشت که هنوز مدت زمان زیادی از شروع کار وزرا نگذشته است. در این فرصت 2-3 ماهه نمی توان کاری انجام داد. مجلس اگر بخواهد الان اقدامی انجام دهد، متهم به سیاسی کاری در برخورد با دولت می شود. باید فرصت داد تا قدری دولت خود را جمع و جور کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها