«فردا» گزارش می‌دهد

سیاست‌ورزی کارگزاران به سیاق مرعشی

کد خبر: 1111819

مرعشی می‌گوید که کار جمعی، تمرین دموکراسی و وحدت در عین کثرت را در اولویت‌های دوره جدید کارگزاران قرار داده است.

سیاست‌ورزی کارگزاران به سیاق مرعشی

گروه سیاست سایت فردا - کارگزاران انگار تنها حزب اصلاح‌طلبی است که بعد از شکست این جریان سیاسی در انتخابات اخیر به حاشیه نرفته و درگیر رخوت نشده است. درست است که آنها هم مثل همفکران خود در جهبه اصلاح‌طلبی نقشی در قدرت ندارند و چون انتخاباتی در پیش نیست، سرگرم رقابت‌های سیاسی نیستند اما حداقل حواسشان به خودشان است و در حال ترمیم یا به عبارتی تغییرات درون حزبی هستند.

شاخص ترین تغییرشان هم همین تغییر دبیرکل و کنارگذاشتن غلامحسین کرباسچی بود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سیاسی احتمالا موجب هم‌چسبی بیشتر این حزب با اصلاح‌طلبان خواهد بود. نیازی به گفتن نیست که کارگزاران اگرچه با پرچم اصلاح‌طلبی فعالیت می‌کند اما همیشه به جریان میانه‌رو گرایش داشته و خواهان ائتلاف با چهره‌های شاخص آن بوده است. ضمن اینکه خیلی از اصلاح‌طلبان هم از ته دل کارگزاران را اصلاح‌طلب نمی‌دانند.

به هرحال اکنون کارگزاران گام‌های جدی برای تغییر برداشته است. سیدحسین مرعشی، دبیرکل جدید این حزب از اولویت‌های جدیدشان می‌گوید. او  در جمع دبیران اول استان‌های حزب گفته: « نیروهای انقلابی از سه مشخصه برخوردارند؛ رهبر کاریزما، دو، ایدئولوژی مقدس و امت تابع. این نوع تفکر برای انتخاب مردم ، محدوده‌ای را مجاز می‌داند که نظام تایید می‌کنند. در مقابل، جریاناتی مثل کارگزاران تفاوت‌های اساسی با این نوع تفکر دارند. ما رهبر را منتخب خبرگان و پاسخگوی ملت می‌دانیم. همچنین از نظر ما اسلام یک سرمایه بزرگ فراجناحی و حتی فراملی است. از نظر ما آنچه که جای ایدئولوژی مقدس را می‌گیرد، منافع ملی کشور است. حکومت مامور و مسئول است که منافع ملی کشور را حداکثر کند و مردم، صاحبان مملکت و نظام هستند و محدوده اختیار و انتخابشان هم وسیع‌تر است و محدوده انتخابشان را نمی‌توان محدود کرد. انتخابات هرچه وسیع‌تر، بازتر و رقابتی‌تر باشد، مردم را برای پیشبرد کارهاشان توانمندتر می‌کند. این مبانی فکری جناح و حزب ما است. البته معتقدم بخش اعظمی از اصولگرایان این مبانی که ما معتقد هستیم را قبول دارند.»

وی در شرح اولویت‌های این حزب هم گفته: « در دوره جدید من چند خط مشی محوری دارم: اول حزب را تبدیل کنیم به یک کانونی برای کار جمعی. هیچکس در حزب بر دیگری ارجحیت ندارد دبیرکل، رئیس شورای مرکزی و سایر اعضای شورای مرکزی همان اختیار و جایگاهی را دارند که فرد فرد اعضا در استان‌ها. ما باید در حزب یاد بگیریم که با هم همکاری کنیم. تصمیمات حزب باید اقداماتی باشد براساس یک جمع‌بندی و یک سند جمعی. درون حزب اگر توانستیم با بحث و اقناع در هر موضوعی به توافق کامل می‌رسیم و هر جا نتوانستیم با رای اکثریت تصمیم‌گیری می‌کنیم. گام دوم تمرین دموکراسی در حزب خواهد بود. بنده اصلا در موضعی نخواهم بود که کوچکترین مسائل را به اعضا دیکته کنم؛ من تابع تصمیم جمعی حزب خواهم بود. ما در حزب تمرین دموکراسی می‌کنیم تا بتوانیم در کشور این فرهنگ را توسعه دهیم و پیاده کنیم. یکی از مسائلی که در حزب اهمیت دارد نظام اقلیت-اکثریت است. ما باید آیین‌نامه‌های مربوط به فراکسیون‌های حزب در استان و مرکز را بنویسیم. ما باید حتما در حزب انتخابات را تناسبی برگزار کنیم یعنی هیچکس در حزب نباید حذف شود و اگر در اقلیت است، متناسب با وزنی که در حزب دارد، باید در ارکان تصمیم‌گیری قرار بگیرد.»

مرعشی اظهار کرد: «سیاست سوم من این است که باید وحدت در عین کثرت را در حزب تجربه کنیم یعنی قرار نیست اعضا هویت فردی و صدای خودش را نداشته باشد. قرار نیست در حزب چندصدایی نباشد. در درون حزب مسائل با شفافیت کامل بحث می‌شود. اما در عین کثرت باید به وحدت برسیم؛ یا بر اساس اقناع یا بر اساس رای اکثریت و اقلیت.»

دبیرکل جدید حزب در ابتدای سخنانش از کرباسچی با احترام یاد کرده و تشکر کرده بود اما اولویت‌هایی که برمی‌شمارد نشان می‌دهد که اصلا از دوره دبیرکلی کرباسچی راضی نیست و اراده کرده تا آن شخص محوری که در پیش‌تر در کارگزاران مشاهده می‌شد را کنار بگذارد. بلاخره او سال‌ها سخنگوی کارگزاران بود و سرگرم رفع و رجوع تندروهای جناب کرباسچی.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها