سید جلال ساداتیان در گفت‌وگو با «فردا»:

مذاکرات سختی در بین خواهد بود

کد خبر: 1112821

سید جلال ساداتیان گفت: ایران با شروطی وارد مذاکره شده است؛ از جمله آنکه باید همه تحریم‌ها لغو شود و غربی‌ها به تهداتشان بازگردند و برای این منظور هم باید مدتی ایران غربی‌ها را راستی‌آزمایی کند.

مذاکرات سختی در بین خواهد بود

گروه سیاست سایت فردا: هشتم آذر روز شروع دور تازه مذاکرات برجامی هم رسید و حالا باید دید که نتیجه این مذاکرات چه می‌شود؟ آیا به رفع تحریم‌ها منجر می‌شود یا آنکه باز هم مانند گذشته بی‌نتیجه باقی می‌ماند؟

سید جلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «واقعیت این است که هم ایران و هم طرفین دیگر برجام علاقه به احیای برجام دارند که اگر چنین نبود به میز مذاکره برنمی‌گشتند اما ایران با شروطی وارد مذاکره شده است؛ از جمله آنکه باید همه تحریم‌ها لغو شود و غربی‌ها به تهداتشان بازگردند و برای این منظور هم باید مدتی ایران غربی‌ها را راستی‌آزمایی کند».

او ادامه داد: «غربی‌ها هم در مقابل باور دارند که ایران وقت می‌خرد تا غنی‌سازی بیشتری انجام دهد. از طرفی می‌گویند که ایران اجازه بازررسی کامل به آژانس نمی‌دهد و متعاقب همین سفر آخر آقای گروسی به ایران آژانس گزارش داد که دستاوری از این سفر وجود نداشت. به هر حال غربی‌ها ایران را تحت فشار می‌گذارند تا امتیازات بیشتری بگیرند و این حالت مذاکرات را قدری پیچیده می‌کند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی بیان کرد: «به‌هرحال مذاکرات سختی در بین خواهد بود و بعید است در دوره اول مذاکرات نتیجه مشخصی بیرون آید و بازهم بعید است حتی طرفین مذاکره بعد از انجام دور اول اعلام رضایت کنند. شواهد حاکی از آن است که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد آمریکا سعی خواهد کرد از طریق اقناع اروپایی‌ها و به واسطه آنها مکانیزم ماشه فعال شود اگر در این مسیر موفق نبودند، بگویند این ایران بود که تن به دیپلماسی نداد. در پی چنین شرایطی بعید نیست که پرونده ایران به شورای امنیت برود و غربی‌ها بتوانند نظر چین و روسیه را هم جلب کنند. مقدمه این کار هم گزارش‌هایی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌نویسد».

ساداتیان در پایان گفت: «به‌هرحال من امیدوارم که هیئت مذاکره‌کننده بتواند به دستاورهای خوبی برسد زیرا این حالت به نفع ایران و ایرانی است اما بر اساس واقعیات موجود و باتوجه به نوع نگاه تیم مذاکره‌کننده به مذاکره و سیاست‌ورزی‌های غربی‌ها تحقق این شرایط سخت به نظر می‌رسد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها