در دومین ایستگاه سفر خارجی رئیسی چه گذشت؟

کد خبر: 1112862

رئیس جمهوری اسلامی ایران به دعوت رئیس جمهور ترکمنستان به این کشور سفر کرد.

در دومین ایستگاه سفر خارجی رئیسی چه گذشت؟

شنبه ۶ آذرماه حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور تهران را به مقصد ترکمنستان برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو ترک کرد.

این دومین سفر خارجی رئیس جمهور کشومان بوده که به دعوت «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان انجام شده است.

رئیس جمهور پیش از عزیمت به ترکمنستان درباره اهداف این سفر بیان کرد که ارتقاء سطح همکاری با کشور‌های همسایه و منطقه اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و حضور در اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) می‌تواند در جهت توسعه همکاری‌های منطقه و نیز تحکیم روابط دو جانبه با کشور‌های همسایه مؤثر باشد.

رئیسی رئیس جمهور در بدو ورود به عشق‌آباد از سوی قربان‌قلی بردی‌محمداف رئیس جمهور ترکمنستان مورد استقبال رسمی قرار گرفت و بلافاصله پس از آن روسای جمهور ایران و ترکمنستان با یکدیگر به گفت‌وگو نشستند.

رئیسی در دیدار قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان با تاکید بر اینکه تهران برای توسعه روابط با ازبکستان هیچ قید و شرطی قائل نیست، اظهار کرد که با فعال کردن همه ظرفیت‌های همکاری در بخش‌های مختلف، به دنبال توسعه و ارتقاء همه جانبه روابط همسایگی با ازبکستان هستیم.

همچنین رئیس جمهور با بیان اینکه رابطه دو ملت ایران و ترکمنستان از احساس برادری عمیق نشأت می‌گیرد گفت: تهران در چهارچوب سازمان اکو و نیز مناسبات همسایگی بدنبال تحکیم روابط با عشق آباد است و امیدواریم همکاری‌های دوجانبه به روابط منطقه‌ای و بین‌المللی سطح بالای دو کشور بینجامد. باید تلاش کنیم مشکلات و موانع گذشته را هر چه زودتر برطرف کنیم و فصل جدیدی را در روابط دو کشور رقم بزنیم.

در ادامه رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت توسعه همکاری دو کشور در زمینه انرژی، گاز و ترانزیت بیان کرد که توسعه همکاری در این زمینه‌ها به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه است.

قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این دیدار با بیان اینکه دو کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی از ظرفیت‌ها و اشتراکات فراوانی برخوردار هستند گفت: وجود دیدگاه‌های مشترک را فرصت مناسبی برای افزایش و ارتقاء هر چه بیشتر روابط با تهران می‌دانیم.

رئیس جمهور ترکمنستان فعال‌سازی سرمایه گذاری‌های مشترک و تقویت همکاری در بخش ترانزیت و گاز را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای توسعه همکاری در زمینه‌ها دیگر هیچ مانعی وجود ندارد و با ایجاد گشایش در روند توسعه روابط خواهان شروع فصل جدیدی در تحکیم و تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

در ادامه این سفر، رئیس جمهور با روسای جهور کشور‌های پاکستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ازبکستان و تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهور همچنین با ایرانیان مقیم ترکمنستان و تجار و بازرگانان و فعالان بخش خصوصی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

همچنین در بخش دیگری از این سفر، قرارداد سه جانبه سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران با حضور حجت السلام رئیسی و الهام علی اف، روسای جمهور ایران و آذربایجان به امضا رسید.

بر اساس این قرارداد که یکشنبه شب پس از پایان دیدار دوجانبه حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و الهام علی اف، توسط وزرای نفت دو کشور به امضا رسید، قرار است سالانه یک و نیم تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران انتقال یابد.

یکی از اهداف مهم این سفر برای رئیس جمهور شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو بود؛ رئیسی صبح روز یکشنبه ۷ آذر ماه با شرکت در این اجلاس بیان کرد که ایران اولویت ویژه‌ای برای همکاری و مشارکت اقتصادی با همسایگان قائل است؛ همچنین حمایت ایران از سازمان اکو بدون قید و شرط است.

رئیس جمهور در ادامه این اجلاس اظهار کرد که جمهوری اسلامی از گسترش تعاملات فرهنگی در راستای بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان و توسعة دیپلماسی علمی حمایت می‌کند. شبکه‌های مواصلاتی منطقه اکو نه تنها لازمه توسعه تجارت درون منطقه‌ای است بلکه در خدمتِ تجارتِ کشور‌های عضو با جهان خارج است./باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها