از آخرین وضعیت لایحۀ رتبه‌بندی تا تفحص از سازمان سنجش

کد خبر: 1113005

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی:یکی از مهم‌ترین مصوباتی که طی یک سال گذشته در کمیسیون آموزش موردبحث و بررسی قرار گرفت، لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان بود.

از آخرین وضعیت لایحۀ رتبه‌بندی تا تفحص از سازمان سنجش

سرویس سیاسی فردا: علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی:یکی از مهم‌ترین مصوباتی که طی یک سال گذشته در کمیسیون آموزش موردبحث و بررسی قرار گرفت، لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان بود.

 

بر اساس مصوبه کمیسیون معلمان در ۵ جایگاه تا مقام استاد معلمی رتبه‌بندی می‌شوند و هرکس بر اساس شایستگی‌های خود جایگاهی را کسب می‌کند و ۸۰ درصد حقوق هیئت‌علمی متناظر خود در دانشگاه‌های وزارت علوم حقوق دریافتی خواهد داشت.

تلاش‌های بسیاری از جانب کمیسیون صورت گرفت که این لایحه از جانب دولت دوازدهم تقدیم مجلس شود. پس از ارائه این لایحه به مجلس، شور اول آن حدود ۹۶ درصد در مجلس رأی مثبت آورد و پس‌ازآن لایحه به کمیسیون ارجاع شد و تغییرات عمده‌ای در آن ایجاد شد و نهایتاً کلیات آن در کمیسیون و صحن به تصویب رسید و در حال حاضر تا ماده ۳ این لایحه بررسی شده است.

این مهم به دلیل اینکه به‌صورت لایحه ارائه شده است، منابعش را دولت دیده است و کمیسیون آموزش و  صحن مجلس تاکنون هیچ بار مالی اضافه‌ای به دولت تحمیل نکرده است.

سازمان برنامه‌وبودجه تأمین مالی ۲۵ هزار میلیارد تومان برای هرسال به‌منظور اجرای رتبه‌بندی را وعده داده است و پس از تصویب این لایحه معلمان فوق‌العاده ویژه‌ای تحت عنوان فوق‌العاده ویژه رتبه‌بندی دریافت خواهند کرد البته اختلافاتی در  نحوه اجرای آیین‌نامه درباره این لایحه وجود دارد که به دنبال برطرف کردن آن هستیم.

مجلس قبل مصوبه‌ای مبنی برجذب ۴ گروه از معلمان داشت که جذب آموزشیاران نهضت سوادآموزی منوط به قبولی در آزمون شده بود. سال گذشته آزمونی برای آموزشیاران نهضت سوادآموزی برگزار شد و از ۲۴ هزار متقاضی ۱۷ هزار نفر قبول شدند.

ما در مجلس یازدهم بار دیگر به افرادی که در آزمون پذیرفته نشدند فرصت دادیم تا بار دیگر در آزمون شرکت کنند و امسال آزمونی برای این عزیزان و معلمان طرح امین برگزار شد که مجموعاً ۱۲ هزار متقاضی در این آزمون‌ شرکت کردند.

در حال حاضر نیز طرحی در کمیسیون آموزش در حال چکش‌کاری است که به ازای هرسال سابقه معلمی برای متقاضیان جذب در آموزش‌وپرورش ضریبی در نظر گرفته می‌شود تا این  ضریب در آزمون‌های استخدامی آموزش‌وپرورش اعمال شود و جذب افرادی که سابقه آموزش‌وپرورش دارند با سهولت بیشتری صورت گیرد.

درباره رایگان شدن اینترنت برای دانش آموزان و دانشجویان، به دلیل هزینه‌های بالای خانوار در دوران کرونا نامه‌ای به رئیس‌جمهور وقت آقای روحانی نوشتم تا اینترنت مصرفی دانش‌آموزان و دانشجویان رایگان شود؛ در حال حاضر اینترنت شبکه شاد به‌صورت رایگان بوده و برای دانشجویان نیز بسته‌های ویژه در نظر گرفته‌شده است که ما این موضوع را به‌واسطه وظیفه نظارتی خود پیگیری می‌کنیم تا به‌درستی پیاده و اجرا شود.

چندین موردتحقیق و تفحص از بخش‌های مختلفی آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی در کمیسیون آموزش مطرح شد که پس از حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوطه در کمیسیون مثل حضور چندین‌باره مسئولان دانشگاه آزاد، متقاضیان تحقیق و تفحص با مسئولان دستگاه‌های اجرایی مصالحه کردند.

اما تحقیق و تفحص از سازمان سنجش در کمیسیون رأی آورد و این تحقیق و تفحص به صحن مجلس نیز ارجاع شد که در حال حاضر نیز این مهم با تشکیل هیئت تحقیق و تفحص در دست پیگیری بوده و تحقیق و تفحص از این نهاد حساس که البته بخش اصلی آن هیچ مشکلی ندارد، در جریان است. تحقیق و تفحص از سازمان سنجش بیشتر مربوط به تعاونی‌های فعال وابسته به این سازمان است.

یک مورد اعمال ماده ۲۳۴ از سازمان سمت (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها) در دستور کار کمیسیون داشتیم که تخلفات این سازمان نیز پس از ارجاع به صحن علنی به قوه قضائیه ارسال شد.

در طول این مدت ۳۰ سؤال از وزیر علوم و ۷۳ سؤال از وزیر آموزش‌وپرورش مطرح شد که تعداد ۱۳ فقره از این سؤالات به صحن مجلس ارجاع شد.

خوشبختانه کمیسیون آموزش در طول جریان رأی اعتماد به وزرا نشان داد که مورد اعتماد و اطمینان نمایندگان مجلس است و هر آنچه کمیسیون به جمع‌بندی رسیده در صحن مجلس نیز آن را پذیرفته و به‌عنوان یک کمیسیون تخصصی به کمیسیون آموزش اطمینان کرده است.

تمامی این موارد در کمیسیون آموزش با وزیر جدید موردبحث قرارگرفته و همان‌طور که در گزارش کمیسیون در صحن قرائت شد، تمامی وعده‌های داده‌شده با استفاده از ابزارهای نظارتی پیگیری می‌شود و علاوه بر نظارت برای رسیدن به این اهداف، وزیر جدید آموزش‌وپرورش را کمک خواهیم کرد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها