«فردا» گزارش می‌دهد

آسمان اصلاح‌طلبی و ابری که نمی‌بارد

کد خبر: 1113120

اصلاح‌طلبی رو به افول گذاشته و نخبگان این جریان نیز با اشاره به اینکه عده‌ای به نام اصلاح‌طلبی درصدد تامین منافع و قدرت خودشان هستند به این وضع معترف‌اند.

آسمان اصلاح‌طلبی و ابری که نمی‌بارد

گروه سیاست سایت فردا - جریان اصلاحات که این روزها به واسطه شکست در سه انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای شهر و قبل از آن هم مجلس شورای اسلامی از دایره قدرت بیرون مانده، رو به افول است. این را پیش‌تر رسانه‌ها  و تحلیلگران با اشاره به ریزش شدید سرمایه اجتماعی آنان و عملکرد سیاسیون اصلاح‌طلب در دورانی که مسئولیت داشتند، می‌گفتند. حالا اما وضعیت به قدری برای این جریان خطیر شده که حتی تئوریسین‌هایش نیز ناامید شده‌ و منتظر ریزش بارانی زیر سقف آسمان اصلاح‌طلبی نیستند.

ایر را محمدرضا تاجیک، تئوریسین اصلاح‌طلب با آن ادبیات خاص خود می‌گوید. او از آن گروه اصلاح‌طلبانی که حیات خود را به قدرت گره‌ زده‌اند به جد گلایه دارد و از نیاز به اصلاحات مستمر می‌گوید. 

معتقد است که زیر سقف اردوگاه اصلاح طلبی ابری نخواهد بارید و جریان اصلاح طلبی نیازمند آن است که با یک تصمیم بزرگ طرحی نو دراندازد.

تاجیک می‌گوید: «عده‌ای به نام نامی اصلاح‌طلبی صرفا درصدد تامین منافع و قدرت خودشان هستند بارها گفته‌ام از جریان اصلاح‌طلبی یک برج بابلی ساختند که از آن بالا بروند و بتوانند به قدرت و منفعت خود برسند. این‌ها به لحاظ فردی نه روش و منش اصلاح‌طلبی دارند و نه هیچ گونه افزوده نظری و گفتمانی اصلاح‌طلبانه داشته‌اند، اما مفروض‌شان این است که چون به این جریان بیاویزند می‌توانند سهمی از قدرت را از آن خود کنند.»

به گفته او «آنانی که زلف زیبای اصلاح‌طلبی را به زلف زمخت قدرت گره زده‌اند، امروز جریان اصلاح‌طلبی را به حاشیه برده‌اند.»

 او در ادامه انتقادات خود از اصلاح‌طلبان تاکید می‌کند که «نمی‌توانی هاله قدسی به دور خود بکشی و از خود بتی بسازی و فقط نقدت بر دیگران جاری شود. ما باید از اصلاحات مستمر صحبت کنیم».

وی به سیاسیون در جبهه سیاسی متبوع خود هشدار می‌دهد که «کسی منتظر مهلت خمیازه اصلاح‌طلبان نیست باید زودتر از شب خود بیرون بیایند و پنجره‌ها را بگشایند تا نسیمی وارد فضای آنان شود».
 
نکته قابل توجه‌تر اما چشم‌اندازی که تاجیک برای جریان اصلاحات ترسیم می‌کند. او از ایجاد انشقاق گفته و توضیح می‌دهد: «ما در آینده با نوعی شقاق در جریان اصلاح‌طلبی مواجه خواهیم بود. بعضی از اصلاح‌طلبان از نیستان خود می‌برند اما اصل خویش باز نمی‌جویند؛ چون در این اصل طراوت و شکوفایی را نمی‌بینند. ما در آینده همچنین شاهد جریان های اصلاح‌طلبی در صورت‌ها و سیرت‌های متفاوتی هستیم. در درون جریان رسمی نیز تحولاتی خواهیم دید. حداقل از یک منظر کلی‌نگر در همین جریان رسمی معطوف به قدرت هم ما در آینده گروهی را خواهیم دید که اصرار بر یک نوع بازسازی گفتمانی، اندیشگی، تشکیلاتی، حزبی و استراتژیک خواهند داشت و نیز جریانی که در همین مسیر تلاش می‌کند گام بردارد و به شکلی فهم منطق قدرت کند و تلاش کند با آن منطق کنار بیاید و به این شکل به حیات خود ادامه بدهد و این شقاق را در آینده خواهیم دید.»
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها