رئیس مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری: تفکر «جهانگیری» در توسعه فلات مرکزی کاملا غلط بود

کد خبر: 1113343

رییس مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ساختار مدیریت کشور در حوزه آب باید تغییر کند، گفت: اولویت باید شفافیت باشد مردم باید درجریان قرار بگیرند و خودشان تصمیم گیری و مدیریت کنند.

رئیس مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری: تفکر «جهانگیری» در توسعه فلات مرکزی کاملا غلط بود

به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شریف همایش « بیداد آب» با موضوع « توزیع عادلانه آب و تنش آبی موجود در سه استان اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری» برگزار شد.

حجت الاسلام موسوی لارگانی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان، محمدصالح جوکار رئیس مجمع نمایندگان استان یزد و حجت الاسلام جعفری رییس مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در این نشست به بیان مطالبی پیرامون موضوع پرداختند.

* ساختار مدیریت کشور در حوزه آب باید تغییر کند

حجت الاسلام جعفری رییس مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در این نشست گفت: ساختار مدیریت کشور در حوزه آب باید تغییر کند. اولویت باید شفافیت باشد مردم باید درجریان قرار بگیرند و خودشان تصمیم گیری و مدیریت کنند.

وی افزود: با دیتاهایی که محرمانه است و در دسترس نخبگان نیست نمی توان مدیریت صحیح انجام داد. تعارض منافع هر روز در حال تشدید شدن است.

جعفری گفت: نباید این حجم از صنایع به فلات مرکزی می‌آمد. این مدل توسعه اشتباه دولت‌های قبلی است.

وی افزود: صنعت باید پاسخ گو باشد. محیط زیست و جهاد کشاورزی هم باید پاسخ گوی این مدل توسعه اشتباه باشند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: بیشترین مصرف ما در حوزه کشاورزی است و حوزه شرب به مراتب کمتر است.

جعفری گفت: با عرض تاسف بیش از ۹۰ درصد از منابع مجاز را استفاده کردیم. تمام متولیان توسعه فولاد و ذوب آهن و کاشی و سرامیک و ...باید پاسخ گو باشند. تمام حکمرانان و تصمیم گیران سابقی که منتسب به فلات مرکزی بوده‌اند باید پاسخ‌گو باشند.

وی تاکید کرد: بالای ۵۰۰ میلیون متر مکعب  خرج صنایع آب بر فلات مرکزی شده. در فلات مرکزی ۶ برابر بیش از قبل از انقلاب توسعه کشاورزی داشتیم و بیش از بیست هزار چاه غیر مجاز در این حوزه زدیم. این ها همه بار گذاری بیش از حد بوده است.

جعفری تاکید کرد: زاینده رود رودخانه دائمی نبوده و در تاریخ ایران هم درباره زاینده رود معضل وجود داشته است.

* معضل ما در مسئله آب، نبود شفافیت است!

حجت الاسلام جعفری رییس مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: آقای موسوی لارگانی می فرمایند چهارمحالی در اصفهان زیاد است. سوال من این است که چرا؟ چون صنایع را بردیم اصفهان. این مهاجرت آسیب های جدی دارد. مردم به خاطر نان شب مهاجرت می کنند به اصفهان.

وی تاکید کرد: بحث بهره بردن نیست! این انتقال غلط بوده. صنایع اصلا شفافیت ندارند. نمی توان به آمار ذوب آهن اعتماد کرد. فقط فولاد مبارکه به تنهایی ۱۹۰ میلیون مصرف دارد. این صنایع هیچ گاه شفاف سازی نکردند که بشود راستی آزمایی کرد.

جعفری گفت: معضل ما در مسئله آب، نبود شفافیت است!

وی ادامه داد: بر اساس کدام مدل و الگوی بین المللی و داخلی، می گویید باید یک نقطه را تخریب کنیم تا نقطه دیگر آباد شود؟! پروژه های کوهرنگ ۱، ۲ ،۳ در انتقال آب از چهارمحال به فلات مرکزی بر اساس چه سند توسعه ای بود؟ جرا باید تونل انتقال زده شود درحالی که مردم کوهرنگ اجازه برداشت نیم لیتر آب هم حتی ندارند؟ چرا صنایع هنوز هم درحال توسعه است؟ فولاد صبا را چرا اضافه کردیم؟ چرا چهارمحال یک درصد صنعت هم ندارد؟

* دولت سابق باید درباره وضعیت آبی امروز پاسخ‌گو باشد / تفکر «جهانگیری» در توسعه فلات مرکزی کاملا غلط بود

حجت الاسلام جعفری رییس مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در بخش دیگری از سخنانش گفت: زاینده‌رود بیمار است. اما باید تشخیص درست دهیم و راه غلط در پیش نگیریم.

وی افزود: در این چهار دهه تفکر سازه ای حاکم بوده و این تفکر سازه‌ای که ساده‌ترین راه‌حل است، ضربه‌های جدی وارد کرده است. علاوه بر صنایع، کشاورزی ما هم به شدت نامتوازن توسعه یافته است.

جعفری با بیان اینکه عدالت باید مهمترین رکن برای تصمیم‌گیری باشد، گفت: عدالت باید مهمترین رکن برای تصمیم‌گیری باشد.

وی گفت: یکی دیگر از معضلات قانون گریزی است. تونل‌های کوهرنگ هیچ کدام پیوست زیست محیطی ندارد. قانون می‌گوید برای انتقال آب باید تمام نیاز‌های آبی و ملاحظات نقطه مبدا در نظر گرفته شود که این گونه نمی‌شود.

این نماینده مجلس گفت: دولت سابق و به خصوص آقای جهانگیری به دلیل سیاست‌هایش در گسترش صنایع در فلات مرکزی باید پاسخ‌گو باشند. تفکر آقای جهانگیری در توسعه فلات مرکزی کاملا غلط بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها