«فردا» گزارش می‌دهد

پلن B ایران در مذاکرات

کد خبر: 1113735

برخی چهره‌های اصلاح‌طلب با این ادعا که ایران راهی غیر از مذاکره ندارند، در جهت تضعیف تیم مذاکره کننده می‌کوشند درحالی که دولت و مجلس ماه‌ها است درباره برنامه‌های جایگزین ایران سخن می‌گویند.

پلن B ایران در مذاکرات

گروه سیاست سایت فردا - مذاکرات برجامی بعد از تقریبا یک هفته متوقف شده تا طرفین با پایتخت‌های خود مشورت کرده و به وین برگردند. درباره این برگشت البته ابهاماتی وجود دارد چرا که موضع غربی‌ها مثل همیشه بر مبنای مقصر جلوه دادن ایران و انداختن توپ در زمین ما بوده است. اظهارات اخیر مکرون و بلینکن شاهد این مدعا است. 

همزمان با این اوضاع اما شاهدیم که برخی سیاسیون در جبهه اصلاح‌طلبی به جای تقویت تیم مذاکره کننده، با مواضع و اظهارات خود همسو با غربی‌ها عمل کرده و این تصور را به جامعه القا می‌کنند که در صورت عدم توافق، ایران دچار تنگناهای سختی خواهد بود!

مثلا جلال میرزایی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی گفته که ایران در صورت شکست مذاکرات وین هیچ پلن B ندارد و تنها راه سامان دادن به وضعیت ناگوار اقتصادی و معیشتی در کشور، مذاکره برای احیای برجام و لغو تحریم‌هاست.

حال آنکه واقعیت کاملا برعکس است. دولت رئیسی از همان ابتدای کار بارها و بارها تاکید کرده که معیشت و اقتصاد را با برجام و توافق با غرب گره نخواهد زد. پیش از او هم مجلس یازدهم با همین منطق و بر همین مدار حرکت کرد و حتی مصوبه اقدام راهبردی برای لغو تحریم نیز در همین راستا بود.

ضمن اینکه این روزها آنچه غرب و طرف‌های برجامی را نگران کرده و علاقه‌مند به ادامه گفت‌وگوها با ایران، افزایش توان هسته‌ای ایران است. بسیاری از کارشناسان نیز بر این باورند که ادامه فعالیت‌های هسته‌ای و به صورت همزمان اداره کشور با اتکا به توان داخلی برنامه جایگزین ایران یا همان پلن B است.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها