در آخرین ساعات مذاکرات وین چه گذشت؟

کد خبر: 1113811

دور اول مذاکرات به پایان رسید و تیم‌های مذاکره‌کننده کشورها برای مشورت به کشورشان برگشتند.

در آخرین ساعات مذاکرات وین چه گذشت؟

دور هفتم مذاکرات تهران با طرف های غربی دیروز جمعه پس از ۵ روز به پایان رسید، درحالی که این روزها توجه  رسانه ها بر روی این اتفاق سیاسی متمرکز است. حالا تیم های مذاکره کننده  حاضر در وین  به پایتخت های خود  برگشتند تا بعد از مشورت دوشنبه این هفته  دوباره  مذاکرات را آغاز کنند. 

 علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ترک وین در فرودگاه گفت: در این دور از مذاکرات، ایران با ترکیب یک هیات جدید و با حضور افراد متخصص و مسئول در موضوعات اقتصادی، مالی و بانکی وارد گفت‌وگو‌ها شد.

رئیس هیات مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین گفت: این نشان دهنده عزم جدی طرف ایرانی برای ورود به مذاکرات با هدف دستیابی به توافق بود و این نکته تاثیر خود را بر طرف مقابل گذاشت و برخی از آن‌ها اذعان کردند این ترکیب هیات نشان دهنده عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای ورود به مذاکرات است.

هیأت ایرانی در وین شب گذشته ۲ سند شامل لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای را به طرف مقابل ارائه کرد. باقری معاون سیاسی وزیر خارجه در گفت وگویی ارائه ۲ سند از سوی ایران به طرف مقابل شامل لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای را نشانه جدیت جمهوری اسلامی خواند و گفت: در وین هستیم که گفت وگو‌ها را ادامه دهیم

عبدالباری عطوان، سردبیر رای الیوم در پایان هفتمین دور گفت‌وگو‌های وین اعلام کرد که به عقیده بسیاری از کارشناسان، این گفت‌وگو‌ها چه به نتیجه برسد و چه به بن بست؛ ایران تا به این لحظه برنده اصلی گفت‌وگو‌ها است.

او در یادداشتی نوشت که هفتمین دور گفت وگو‌های هسته‌ای ایران و شش کشور ابرقدرت در وین بدون رسیدن به توافق پایان یافت و هیئت‌های شرکت کننده در این دور از گفت وگو‌ها درخواست کردند به کشورهایشان بازگردند و با دولت‌های خود درباره پیشنهاد‌های آمریکا و ایران درخصوص احیای توافق سال ۲۰۱۵ رایزنی کنند؛ همان توافقی که دولت ترامپ از آن خارج شد.

به عقیده وی، فضای بدبینی بر این دور از گفت‌وگو‌ها حاکم بود؛ زیرا هیئت ایرانی بر شروط خود مبنی بر منوط بودن گفت‌وگو‌ها به لغو کامل تحریم ها، ارائه تضمین برای پایبند ماندن کامل به لغو کامل تحریم ها، ارائه تضمین شفاف در این خصوص و توافق برسر سازوکار جدی اجرایی به منظور از بین بردن بی اعتمادی خود، اصرار دارد.

وانگ کان، سفیر چین در سازمان ملل متحد گفت: «پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکرات با ایران برای پیوستن مجدد به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را نباید دست کم گرفت.»سفیر چین با اشاره به اینکه بر اساس گزارش شین هوا، برای دستیابی به یک پیشرفت در برجام فاصله زیادی وجود دارد، افزود: «امضاکنندگان این هفته در وین دیدار کردند تا درباره پایبندی مجدد ایران به این پیمان مذاکره کنند و آمریکا دیدگاه منفی خود را نسبت به مشارکت تهران ابراز کرد.»

وانگ با بیان اینکه «مذاکرات به سایر طرف‌ها کمک کرد تا درک خود را از موضع تیم مذاکره‌کننده دولت جدید ایران افزایش دهند»، اعلام کرد که چین به حمایت قاطعانه از پیگیری روند مذاکرات بین آمریکا و ایران ادامه خواهد داد و نقش منحصر به فرد و سازنده‌ خود  را برای دستیابی به نتایج در زمان اولیه به کار می‌گیرد.

دوشنبه هفته جاری هفتمین دور از مذاکرات هسته‌ای کشورمان در وین، پایتخت اتریش، آغاز شد. این اولین دور مذاکرات در دولت جدید ایران به ریاست جمهوری «سید ابراهیم رئیسی» است. روز گذشته نیز این مذاکرات پایان یافت و مذاکره کننده ارشد کشورمان از برگزاری نشست بعدی در اواسط هفته آینده در وین خبر داد.

ایران به عقیده بسیاری از تحلیلگران تا به این لحظه برنده اصلی است؛ چه مذاکرات به نتیجه برسد و چه به بن بست برسد. درصورتی که مذاکرات به نتیجه برسد و شرط ایران برای لغو کامل تحریم‌ها پذیرفته شود، فورا ۲۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده این کشور به خزانه بازمی گردد، صادرات نفت آن به بازار‌های جهانی از سرگرفته می‌شود، برنامه موشک‌های بالستیک آن حفظ می‌شود و پهپاد می‌سازد و به گسترش نقش منطقه‌ای خود در خاورمیانه و جهان ادامه می‌دهد، اما اگر گفت‌وگو‌ها به نتیجه نرسد، ممکن است ایران به غنی سازی اورانیوم با درصد بالا از جمله ۹۰ درصد ادامه می‌دهد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین دیروز صبح تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص روند مذاکرات جاری در وین بین ایران و گروه ۱+۴ رایزنی کرد.

جوزپ بورل این رویداد را که اکنون همه هیات‌های مذاکره کننده از آلمان، چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و به ویژه جمهوری اسلامی ایران با جدیت برای رسیدن به تفاهم در وین تلاش می‌کنند، را مهم خواند.

رئیس هیأت مذاکره کننده چین در پاسخ به وی به برخورد‌های دوگانه غرب در قبال تکثیر و گسترش سلاح‌های هسته‌ای اشاره کرد و امضای پیمان دفاعی آکوس بین بریتانیا، آمریکا و استرالیا در ماه سپتامبر را به طرف اروپایی یادآور شد. هیأت ایرانی نیز در واکنش به این انتقاد بی اساس، در قبال تهدید ایران هشدار داد.

به گفته این منبع مطلع، واکنش هیأت ایرانی و همچنین پاسخ نماینده چین باعث شد که نماینده کشور اروپایی از موضع خود عقب نشینی کرده و عنوان کند که درباره سخنانش سوءتفاهم پیش آمده است.

امیرعبداللهیان با اشاره به برخی مباحث مطروحه در مذاکرات اخیر یادآور شد: به‌رغم عهدشکنی آمریکا و بی عملی سه کشور اروپایی، ما با حسن نیت در مذاکرات وین حضور داریم. تیم ما در هر مرحله، دارای برنامه و ابتکارات روشن، ملموس و عملی است.رییس دستگاه سیاست خارجی کشورمان تاکید کرد: غرب هم باید ابتکار عمل واقعی خود را در خاتمه دادن به تحریم‌ها ارائه و به تکرار شعار‌های قبلی و ناقض حقوق و منافع ملت ایران پایان دهد. ما معتقدیم دستیابی به توافق خوب در دسترس است، اما لازمه آن تغییر رویکرد برخی طرف‌ها از ادبیات تهدید به ادبیات همکاری، احترام متقابل و نتیجه محور است.

هیات جمهوری اسلامی ایران موفق شد تا به رغم تمام خبرسازی‌های منفی یک هفته گذشته غرب، گفتمان اصلی این دور مذاکرات را به دست گرفته و طرف مقابل را کیش کند. اروپایی‌ها ناگزیر برای نمایش خیرخواهانه خود تنها با یک گزینه واقعی رو برو هستند و آن، پذیرش طرح پیشنهادی ایران به عنوان مبنای مذاکرات پیش‌رو و تلاش برای رسیدن به توافق است. در این مدت هم باید از اظهارنظر‌های غیرحقوقی پرهیز کنند./باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها