جواد آرین‌منش در گفت‌وگو با «فردا»:

ایران با دستی پر وارد مذاکره شد/ به نتیجه نهایی خوش‌بینم

کد خبر: 1113890

جواد آرین‌منش گفت: موضع ایران رفع تحریم‌هاست زیرا واقعیت این است که اگر تحریم‌ها رفع نشود، عملا مذاکرات هیچ دستاوردی برایمان نداشته است.

ایران با دستی پر وارد مذاکره شد/ به نتیجه نهایی خوش‌بینم

گروه سیاست سایت فردا: دور اول مذاکرات در شرایطی به پایان رسید که طرف‌های غربی گفتند باید برای اخذ دستورالعمل به کشورهای‌مان بازگردیم و از این‌سو ایران با موضعی مشخص و روشن در تمام روزهای این دور از مذاکرات بر رفع تحریم‌ها تأکید کرد.

جواد آرین‌منش، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره نخستین گام از دور تازه مذاکرات برجامی به «فردا» گفت: «آغاز مذاکرات برجامی آن هم پس از پنج‌ماه شروع مجددی است برای خروج از بن‌بست زیرا در این پنج‌ماه به نوعی توقف رسیده بودیم. دولت آقای رئیسی هم در مدت سعی کرد که مواضعش را مدون کند و چند پیش‌نویس را آماده کرد. در این شرایط مذاکرات آغاز شد و همین شروع مذاکرات یک گام رو به جلو است».

او ادامه داد: «به یاد داریم که در گذشته برخی نیروها برجام را آتش می‌زدند که همان‌ها امروز مدافع به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات هستند. جدای از این رفتارهای دوگانه اما همین‌ که آنها هم به این نتیجه رسیده‌اند که باید مشکلات از طریق مذاکره حل شود، موضوع خوبی است و آن را به فال نیک می‌گیریم».

این فعال سیاسی بیان کرد: «در این دور اگرچه اعضای مذاکره‌کننده یعنی 1+4 انتظار داشتند که نتیجه روشنی به دست آید، اما ما این حال مذاکره با شکست هم مواجه نشد. آلمان، فرانسه و انگلیس هیچ پیشنهادی ارائه نکردند و روسیه و چین هم که تلویحا از ایران دفاع می‌کنند اما نشان داده‌اند که تمایل ندارند ایران در صنعت هسته‌ای پیشرفت داشته باشد؛ بنابراین حتی این دو کشور را هم نمی‌توان حامی ایران در نظر گرفت».

او بیان کرد: «ایران باید چند محور را در مذاکرات در نظر داشته باشد؛ نخست اینکه به هر حال آمریکا باید به مذاکرات برگردد تا نتیجه نهایی به دست آید؛ دوم آنکه رفع تحریم‌ها مهم‌ترین است و سوم همه مسئولان به یاد بیاورند که چه مشکلات سختی در داخل بر مردم فشار می‌آورد و درست‌شدن اوضاع منوط به رفع تحریم‌هاست».

آرین‌منش در پایان گفت: «در مجموع من نگاه مثبتی به مذاکرات داریم و خوش‌بینم که نتیجه خوبی حاصل می‌شود. تیم مذاکرات با دست پر به وین رفت و دو پیش‌نویس را ارائه داد و یک پیش‌نویس هم آماده برای ارائه است. موضع ایران رفع تحریم‌هاست زیرا واقعیت این است که اگر تحریم‌ها رفع نشود، عملا مذاکرات هیچ دستاوردی برایمان نداشته است. آمریکایی‌ها هرچه می‌توانستند کردند و تحریمی نبود که وضع نکرده باشند و دیگر برگی برای رو کردن ندارند و این ایران است که امروز دست بالا را دارد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها