دور بعدی مذاکرات وین /طرح "ب" ایران چیست؟

کد خبر: 1113954

با وجود فضا سازی غربی ها درباره پایان دور هفتم مذاکرات وین، شنیده های خراسان حاکی از تعیین زمان دور بعدی است و باقری تاکید کرد که اگر اروپا پیش‌نویس بدهد بررسی می‌کنیم

دور بعدی مذاکرات وین /طرح "ب" ایران چیست؟

از روز گذشته مشورت تیم های مذاکراتی ایران و 1+4 در پایتخت های شان آغاز شده تا نتایج 5روز مذاکره فشرده در وین را بررسی کنند . شنیده های خراسان نیز از منابع موثق ایرانی حاکی است آخر این هفته بار دیگر همه هیئت ها به وین باز می گردند تا ادامه مذاکرات و به ویژه بررسی متون تخصصی ایران در موضوع تحریم ها و هسته ای را از سر بگیرند .به نظر می رسد با وجود حاشیه سازی های منفی اطراف مذاکرات که بیشتر از سوی رسانه ها و دیپلمات های غربی انجام شد، همه طرف ها به این نتیجه رسیده اند که مذاکرات ادامه یابد و حتی زمان جمع شدنشان دور میز وین هم معلوم شده و علی باقری هنگام ترک وین با اعلام مشخص شدن زمان دور بعدی گفت که توافق کردیم اعلام نشود البته هنوز اختلافات بر سر سندهای ارائه شده ایران از جمله مهم ترین اختلافات موجود است به گونه ای که اولیانوف روس از واکنش شدید تیم های غربی به این اسناد سخن گفته است از سوی دیگر ایران نیز با رویکردی باز اعلام کرده حاضر است اگر طرف مقابل هم سندی ارائه کرد مورد بررسی قرار دهد با وجود این اختلافات رئیس مذاکره کننده ایرانی از یک سند سومی هم سخن به میان آورده که در آن درباره تضمین های مورد درخواست ایران و نحوه راستی آزمایی رفع تحریم ها بحث شده است .

باقری : قرار نیست ما پیشنهادهایی را بگوییم که مطابق با دیدگاه‌های اروپا باشد

علی باقری رئیس هیئت مذاکره کننده ایرانی پیش از ترک وین درباره اظهارات برخی منابع دیپلماتیک اروپایی درباره این‌که درخواست‌های ایران در پیشنهادهای ارائه شده غیرقابل قبول و تندروانه است، گفت: این‌که طرف‌های اروپایی خیلی درباره برخی از پیشنهادهای ما رضایت نداشتند، درست است، ولی این پیشنهادها براساس مبانی مشترک بین دو طرف تدوین شده است. بنابراین آن ها اعتراضی نسبت به این‌که این پیشنهادها نامربوط است، نداشتند، ولی می‌گفتند این ها با دیدگاه‌های ما انطباق ندارد.

 من هم گفتم این طبیعی است. قرار نیست ما در گفت‌وگوها و مذاکرات مطالب و پیشنهادهایی را بگوییم که مطابق با دیدگاه‌های شما باشد. ما مطالبی را می‌گوییم که براساس دیدگاه‌ها، منافع و سیاست‌های خودمان است، ولی نکته مهم این است که این پیشنهادها براساس یک مبنایی است و آن مبنا مورد قبول طرف مقابل هم هست. همه روی این اذعان داشتند و هیچ طرف اروپایی به هیچ وجه این نکته را ادعا نمی‌کرد که پیشنهادهای ایران مبنای حقوقی و قانونی که مورد قبول دو طرف باشد، ندارد. به هیچ وجه این ادعا را نکردند.

پیش نویس اروپا هم قابل مذاکره است

وی درباره این‌که آیا فکر می‌کنید طرف اروپایی بعد از بازگشت پیش نویس و پیشنهاد جدیدی به ایران ارائه دهد؟ اظهار کرد: اشکالی ندارد. طرف اروپایی هم پیش نویس دهد، آن پیش نویس هم قابل مذاکره است، ولی شرط ارائه پیش نویس این است که آن پیش نویس باید مبتنی بر مبانی مشترک دو طرف باشد. اگر مبتنی بر مبانی مشترک نباشد، قاعدتا پیشنهادی برای مذاکره جهت دستیابی به توافق نیست.

اروپایی‌ها لزوم ایجاد مکانیسم راستی‌آزمایی را تأیید کردند

معاون سیاسی وزیر خارجه در مصاحبه با شبکه الجزیره نیز در خصوص درخواست های ایران از طرف مقابل گفت: «تأکید ما این است که در چارچوب برجام که در سال ۲۰۱۵ مورد توافق قرار گرفت، تمامی موضوعات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ما باید تداوم داشته باشد. این مسئله درباره تحریم‌ها هم صدق می‌کند، تمامی تحریم‌هایی که در تناقض یا ناسازگاری با مفاد برجام وضع شده است، باید فوری رفع شود. تمامی تحریم‌های هسته‌ای و تمامی تحریم‌هایی که از طریق کارزار به اصطلاح "فشار حداکثری" اعمال شده، باید فوری لغو شود».مذاکره‌کننده ارشد ایران درباره ضمانت‌هایی که ایران درخواست داده تا طرف‌های مقابل به منظور تضمین پایبندی آن ها به مفاد برجام ارائه کنند، گفت: «مسائل مربوط به راستی‌آزمایی و ضمانت‌هایی که باید ارائه شود، مسائل و مباحث بسیار جدی است که در سند سوم وجود دارد که ارائه می‌شود».

ایران در صورت پایبندی طرف‌های مقابل  کاملاً به برجام پایبند خواهد بود

این دیپلمات ایرانی سپس تصریح کرد: «فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب توافق هسته‌ای و توافقات پادمانی انجام می‌شود و واضح است که اگر طرف‌های برجام به تعهدات شان ذیل این توافق پایبند باشند، ما نیز همانند آن‌ها عمل می‌کنیم و به طور کامل به تعهداتمان ذیل برجام پایبند خواهیم بود».

طرح "ب " ایران چیست ؟

مجری الجزیره درباره «طرح ب» ایران پرسید و باقری گفت: «ما در واقع به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی اتکا خواهیم داشت و تعامل و ارتباط با کشورهایی را توسعه می‌دهیم که برای تعامل با ما جدیت دارند. ما با جدیت مسیر پیشرفت اقتصادی را دنبال می‌کنیم».

درباره آینده و موفقیت مذاکرات خوش‌بین هستیم

علی باقری در پاسخ به آخرین سوال خبرنگار الجزیره درباره میزان خوش‌بینی ایران درباره رسیدن به توافق گفت: «ما به واسطه عزم جدی خود و رویه منطقی که در مذاکرات در پیش گرفته‌ایم درباره آینده و موفقیت مذاکرات خوش‌بین هستیم اما زودباور نیستیم زیرا به طرف مقابل اعتماد نداریم».

تحلیل الاخبار : آمریکا آماده رفع تحریم نیست

روزنامه لبنانی الاخبار نیز با انتشار یادداشتی در خصوص روند این مذاکرات نوشت: «در حالی که  انتظار می‌رود، مذاکرات هسته‌ای در هفته آینده در وین، از سر گرفته شود، به نظر می رسد که در نیمه اول دور جدید مذاکرات وین که در پنج روز گذشته برگزار شد، به جز دو سندی که ایران روی میز گذاشت،  اقدام قابل توجهی ثبت نشد؛ دو سندی که حاوی پیشنهادهایی است که هرگونه توافق احتمالی در آینده، ممکن است بر اساس همین پیشنهادها باشد».

در این یادداشت آمده است: «روز گذشته، نیمه اول دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۴ با تساوی بدون گل به پایان رسید، اما طرف غربی، به ویژه آمریکایی، توانست شوک ناشی از عملکرد تهاجمی و تاکتیکی هیئت ایرانی را که با تیمی متخصص در هتل پالاس کوبورگ اقامت داشتند، هضم کند. در همین زمینه یک منبع آگاه با بیان این که "مذاکرات نه مثبت بود نه منفی"، گفت: "مذاکرات بینابین بود"».

اولیانوف: تا بر سر همه چیز توافق نشود  هیچ توافقی حاصل نخواهد شد

اما میخائیل اولیانوف در سازمان‌های بین‌المللی همچنین با بیان این که این دور از مذاکرات وین بعد از وقفه‌ای کوتاه از سر گرفته خواهد شد، افزود این دور تکمیل نشده است. دور هفتم ادامه خواهد داشت. فقط مشارکت‌کنندگان تصمیم گرفتند یک وقفه فنی به ویژه برای مشورت در پایتخت‌ها داشته باشند تا درباره چگونگی ادامه کار فکر کنند. زمانی که مذاکرات هفته آینده از سر گرفته شود، امیدواریم از شدت اوضاع کاسته شود.

اولیانوف خاطرنشان کرد که تمایل تهران برای جلوگیری از فروپاشی برجام موجه و منطقی است، بنابراین اگر ایران به تضمین‌های بیشتر نیاز داشته باشد، ممکن است درباره آن بحث شود. وی به خبرنگاران گفت: تا جایی که من متوجه شدم، شرکای غربی ما این تصور شدید را داشتند که طرف ایرانی پیشنهاد تغییر اساسی و ایجاد اصلاحات اساسی در پیش‌نویس سند هسته‌ای را که در شش دور قبلی مورد توافق قرار گرفته بود، داشت. به نظر آن‌ها [شرکای غربی] این رویکرد بیش از حد رادیکال رسید، به همین دلیل چنین واکنش تندی نشان دادند.این مقام روس تصریح کرد: در مذاکرات هسته‌ای در وین یک قاعده وجود دارد که به شرح زیر است «تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود، درباره هیچ چیزی توافق نشده است». به این معنا که اصلاحات وتغییر موضع همیشه امکان‌پذیر است. اما مطلوب است که این اصلاحات سنجیده شده باشد و به مانعی بر سر راه پیشرفت تبدیل نشود. بنابراین ما وضعیت را تشدید نمی‌کنیم.

بلینکن: آمریکا با خروج از برجام منزوی شد

اما واکنش بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز که کشورش از برجام خارج شده و حالا دنبال بازگشت به اتاق برجام است هم جالب بود  وی روز جمعه در کنفرانس خبری گفت که واشنگتن با خروج از برجام در جامعه بین‌المللی منزوی شده است.وی گفت که به نفع همه است تا پرونده هسته‌ای ایران با دیپلماسی حل شود. بلینکن در ادامه سخنانش گفت:‌ «ما همچنان به مسیر دیپلماسی با ایران و بازگشت مشترک به توافق هسته‌ای اعتقاد داریم».این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که اشاره‌ای به نام او نشده نیز گفت خروج دولت سابق این کشور از برجام باعث گسترش چشمگیر برنامه هسته‌ای ایران شد./ خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها